Personeelsbeleid Sirius

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Advertisements

CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Gesprekscyclus Quadraam
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Projectonderwijs in het HBO
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Kwaliteitszorgsysteem SPO
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
“Van data naar didactiek”
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Regionale opleidingsschool West Friesland
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Uitgangssituatie: Probleemstelling
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Betere examenresultaten Dicht die kloof! 12 december 2009 Lambrecht Spijkerboer
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Netwerk IB WSNS Tilburg
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Van rapport naar portfolio
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
PABO 4 TMS BCDE model.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Masterclass voor lerarenopleiders
Team charter Instrument.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Personeelsbeleid Sirius Kwaliteit van de leraren

Factoren personeelsbeleid Competenties Leeftijd/ervaring Mobiliteit (binden en boeien) Diversiteit/rolmodellen Man/vrouw Functiemix Ziekteverzuim en vervanging Arbeidsmarkt

Hoe weten we of leraren voldoende kwaliteit hebben? Gesprekkencyclus, VG/FG BG POP We sturen op beoordelingen (P&O) Frequentie eens per 3 jaar, bij tijdelijk dienstverband jaarlijks Inhoud; beroepenstandaard, indicatoren (feedback P&O) KPO matrix (pedagogisch/didactisch), jaarlijks inleveren en bespreken in VG met bestuurder

Bij onvoldoende beoordelingen Individueel Begeleiding/coaching, co-teaching, scholing/training Nieuwe beoordeling/onafhankelijke beoordeling Meestal volgen gesprekken met P&O erbij Indien onvoldoende blijft, volgt een traject om afscheid te nemen of demotie. Bij teammatrix vindt ook differentiatie plaats

Zijn de eisen die gesteld worden aan de competenties adequaat? We hanteren de beroepenstandaard die rekening houdt met de grootstedelijke context. De pedagogische en didactische competenties zijn nog verder uitgediept in de matrix. Ze zijn voorlopig nog voor het grootste deel adequaat. We zijn nu aan het onderzoeken of bijvoorbeeld ICT competenties beter kunnen uitwerken.

Doen scholen voldoende aan scholing en worden middelen doelgericht ingezet Er wordt veel budget (€ 321.500) aan scholing besteed. Verschillende vormen van scholing. Differentiatie naar aanleiding van behoefte. Eigen interne opleiding(en)/coaches. Lerarenbeurzen (14 lk DMO en 4 lk van OC&W) Scholen beurzen (8 scholen)

Doelgerichtheid;resultaten 34% groen naar 75% groen (80% is de norm) Onderlinge verschillen per school, maar ook per indicator. Scholen bepalen zelf welke scholing/begeleiding ze bij wie inkopen.

Opleiden in school; leerteams Zelf leerkrachten opleiden zodat aansluit bij de dagelijkse schoolpraktijk (49 stagiaires 12 lio-ers en UPvA studenten voor onderzoek) Oprichten van leerteams om het onderzoeken te stimuleren Drie Leerteams - starters-ouderbetrokkenheid- opbrengstgericht werken. Aan ieder leerteam is een upva student aangekoppeld voor het doen van onderzoek(en) Project bestuurlijke samenwerking wordt academische werkplaats

LeerKracht Als je echt wil veranderen, moet je de cultuur professionaliseren. Leerkracht was instrument, een school begonnen; enthousiast, nu zes scholen. Geen inhoudelijk training maar veel aandacht voor reflectie, feedback; Leraren bereiden samen lessen voor, bezoeken elkaars lessen en geven van feedback; Indruk is dat meer eigenaarschap geeft, LK passen deze werkvormen toe in de groep; Bevorderen van eigenaarschap verloopt verschillend. Dat komt door de individuen; Meerwaarde? Iedere dag een beetje beter, beter afstemmen, omgaan met verschillen, geen langdradige vergadercultuur.

Aandachtspunten Kwaliteit leerkrachten Lerarentekort Ziekteverzuim en vervanging Mobiliteit (binden en boeien)