Personeelsbeleid Sirius Kwaliteit van de leraren
Factoren personeelsbeleid Competenties Leeftijd/ervaring Mobiliteit (binden en boeien) Diversiteit/rolmodellen Man/vrouw Functiemix Ziekteverzuim en vervanging Arbeidsmarkt
Hoe weten we of leraren voldoende kwaliteit hebben? Gesprekkencyclus, VG/FG BG POP We sturen op beoordelingen (P&O) Frequentie eens per 3 jaar, bij tijdelijk dienstverband jaarlijks Inhoud; beroepenstandaard, indicatoren (feedback P&O) KPO matrix (pedagogisch/didactisch), jaarlijks inleveren en bespreken in VG met bestuurder
Bij onvoldoende beoordelingen Individueel Begeleiding/coaching, co-teaching, scholing/training Nieuwe beoordeling/onafhankelijke beoordeling Meestal volgen gesprekken met P&O erbij Indien onvoldoende blijft, volgt een traject om afscheid te nemen of demotie. Bij teammatrix vindt ook differentiatie plaats
Zijn de eisen die gesteld worden aan de competenties adequaat? We hanteren de beroepenstandaard die rekening houdt met de grootstedelijke context. De pedagogische en didactische competenties zijn nog verder uitgediept in de matrix. Ze zijn voorlopig nog voor het grootste deel adequaat. We zijn nu aan het onderzoeken of bijvoorbeeld ICT competenties beter kunnen uitwerken.
Doen scholen voldoende aan scholing en worden middelen doelgericht ingezet Er wordt veel budget (€ 321.500) aan scholing besteed. Verschillende vormen van scholing. Differentiatie naar aanleiding van behoefte. Eigen interne opleiding(en)/coaches. Lerarenbeurzen (14 lk DMO en 4 lk van OC&W) Scholen beurzen (8 scholen)
Doelgerichtheid;resultaten 34% groen naar 75% groen (80% is de norm) Onderlinge verschillen per school, maar ook per indicator. Scholen bepalen zelf welke scholing/begeleiding ze bij wie inkopen.
Opleiden in school; leerteams Zelf leerkrachten opleiden zodat aansluit bij de dagelijkse schoolpraktijk (49 stagiaires 12 lio-ers en UPvA studenten voor onderzoek) Oprichten van leerteams om het onderzoeken te stimuleren Drie Leerteams - starters-ouderbetrokkenheid- opbrengstgericht werken. Aan ieder leerteam is een upva student aangekoppeld voor het doen van onderzoek(en) Project bestuurlijke samenwerking wordt academische werkplaats
LeerKracht Als je echt wil veranderen, moet je de cultuur professionaliseren. Leerkracht was instrument, een school begonnen; enthousiast, nu zes scholen. Geen inhoudelijk training maar veel aandacht voor reflectie, feedback; Leraren bereiden samen lessen voor, bezoeken elkaars lessen en geven van feedback; Indruk is dat meer eigenaarschap geeft, LK passen deze werkvormen toe in de groep; Bevorderen van eigenaarschap verloopt verschillend. Dat komt door de individuen; Meerwaarde? Iedere dag een beetje beter, beter afstemmen, omgaan met verschillen, geen langdradige vergadercultuur.
Aandachtspunten Kwaliteit leerkrachten Lerarentekort Ziekteverzuim en vervanging Mobiliteit (binden en boeien)