nieuwe leerplannen DKO (P. Van Poucke)
concept
leerplanconcept oude stijl ONDERWIJSVERSTREKKER OVERHEID eindtermen volgens vak visie — raamwerk — PP leerplandoelstellingen leerinhouden, pedagogisch-didactische wenken, evaluatie …
leerplanconcept oude stijl drie problemen vakken zijn eilanden focus op leerinhouden statisch
leerplanconcept nieuwe stijl ONDERWIJSVERSTREKKER OVERHEID eindtermen/basiscompetenties volgens ‘competentieclusters’ visie — raamwerk — PP didactisch cahier
leerplanconcept nieuwe stijl oplossingen voor problemen vakken zijn eilanden → structurele samenwerking binnen het schoolteam rond inhouden en ‘verkaveling van competentieclusters’ focus op leerinhouden → doelstellingsgerichte vertaalslag ‘competentieclusters’ statisch → didactisch cahier volledig in eigen beheer wezenlijke mentale omslag: niet ‘kijken naar de leerling vanuit het vak’ maar ‘kijken naar het vak/leerproces vanuit de leerling’
keuzes DKO-leerplannen met respect voor de eigenheid naadloos inschakelen in leerplanmethodiek van het GO! via leerplannen en didactische cahiers kansen scheppen voor samenwerking alle kansen bieden voor de uitwerking van schooleigen artisiek-pedagogische projecten → zorg voor een sterk raamwerk → maak open leerplannen → ontwikkel didactische cahiers in nauwe samenwerking met de scholen (via leerplancommissies)
in de praktijk (minimale) leerplan + didactische cahiers leerplan wat verplicht aanwezig dient te zijn (BVR 10-11-2006: doelgroep — ET of BC — vrijheidsgraden — minimale materiële vereisten) visie en raamwerk geen leerinhouden didactische cahiers pedagogisch-didactische wenken elementen van evaluatie en rapportering, organisatie, inhouden, leerbegeleiding …
in de praktijk diepte 1e graad: één domeinoverschrijdend leerplan 2e en 3e graad: één leerplan per graad per domein 4e graad: ? kortlopende trajecten: ? kalender per 1 april 2018 in te dienen didactische cahiers gelijktijdig te ontwikkelen (af te werken per 1 september 2018)
raamwerk koppeling van het model van ‘competentieclusters’ (de ‘zes rollen’) aan CiS-raamwerk
raamwerk voordelen behoud van structuur van ‘competentieclusters’ laat toe de expertise verworven in de pilootprojecten te integreren koppeling aan CiS CiS wordt richtinggevend in Vlaanderen (cfr. o.a. sleutel-competentie cultureel bewustzijn en culturele expressie in het leerplichtig onderwijs) duidelijke beheersingstaxonomie (o.a. van belang voor ontwikkeling van leerlijnen en samenhang leerplannen) toegankelijke taal en concepten
raamwerk wijze van verbinden van ‘competentieclusters’ met CiS visieteksten hertaling van de labels van de ‘competentieclusters’ (individuele gedrevenheid tonen – creëren en (drang tot) innoveren – vakdeskundigheid inzetten – onderzoeken - relaties bouwen en samenwerken – presenteren) in termen van CiS
raamwerk voorbeeld: 1e graad