nieuwe leerplannen DKO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond 22 april 2013
Autonomie in de derde graad
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Mediaopvoeding.
Pastoraal op school.
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Personeelsvergadering
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
GKC-project Ruggengraat
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Netwerk coördinatoren VZ
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Leerlijn Actief Burgerschap
Gelijke kansen op school: het kan!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Dag van het SO – workshop CLIL
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Bedrijvigheid in de lessen economie!
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
GO! Campus De Vesten Herentals
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
DKO pedagogische ontwikkelingen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderwijsdoelen in het dko
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Leerlijn actief burgerschap
Creatopia| Basisonderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Vakgroep Nederlands OK?
Dag van het Deeltijds Kunstonderwijs
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

nieuwe leerplannen DKO (P. Van Poucke)

concept

leerplanconcept oude stijl ONDERWIJSVERSTREKKER OVERHEID eindtermen volgens vak visie — raamwerk — PP leerplandoelstellingen leerinhouden, pedagogisch-didactische wenken, evaluatie …

leerplanconcept oude stijl drie problemen vakken zijn eilanden focus op leerinhouden statisch

leerplanconcept nieuwe stijl ONDERWIJSVERSTREKKER OVERHEID eindtermen/basiscompetenties volgens ‘competentieclusters’ visie — raamwerk — PP didactisch cahier

leerplanconcept nieuwe stijl oplossingen voor problemen vakken zijn eilanden → structurele samenwerking binnen het schoolteam rond inhouden en ‘verkaveling van competentieclusters’ focus op leerinhouden → doelstellingsgerichte vertaalslag ‘competentieclusters’ statisch → didactisch cahier volledig in eigen beheer wezenlijke mentale omslag: niet ‘kijken naar de leerling vanuit het vak’ maar ‘kijken naar het vak/leerproces vanuit de leerling’

keuzes DKO-leerplannen met respect voor de eigenheid naadloos inschakelen in leerplanmethodiek van het GO! via leerplannen en didactische cahiers kansen scheppen voor samenwerking alle kansen bieden voor de uitwerking van schooleigen artisiek-pedagogische projecten → zorg voor een sterk raamwerk → maak open leerplannen → ontwikkel didactische cahiers in nauwe samenwerking met de scholen (via leerplancommissies)

in de praktijk (minimale) leerplan + didactische cahiers leerplan wat verplicht aanwezig dient te zijn (BVR 10-11-2006: doelgroep — ET of BC — vrijheidsgraden — minimale materiële vereisten) visie en raamwerk geen leerinhouden didactische cahiers pedagogisch-didactische wenken elementen van evaluatie en rapportering, organisatie, inhouden, leerbegeleiding …

in de praktijk diepte 1e graad: één domeinoverschrijdend leerplan 2e en 3e graad: één leerplan per graad per domein 4e graad: ? kortlopende trajecten: ? kalender per 1 april 2018 in te dienen didactische cahiers gelijktijdig te ontwikkelen (af te werken per 1 september 2018)

raamwerk koppeling van het model van ‘competentieclusters’ (de ‘zes rollen’) aan CiS-raamwerk

raamwerk voordelen behoud van structuur van ‘competentieclusters’ laat toe de expertise verworven in de pilootprojecten te integreren koppeling aan CiS CiS wordt richtinggevend in Vlaanderen (cfr. o.a. sleutel-competentie cultureel bewustzijn en culturele expressie in het leerplichtig onderwijs) duidelijke beheersingstaxonomie (o.a. van belang voor ontwikkeling van leerlijnen en samenhang leerplannen) toegankelijke taal en concepten

raamwerk wijze van verbinden van ‘competentieclusters’ met CiS visieteksten hertaling van de labels van de ‘competentieclusters’ (individuele gedrevenheid tonen – creëren en (drang tot) innoveren – vakdeskundigheid inzetten – onderzoeken - relaties bouwen en samenwerken – presenteren) in termen van CiS

raamwerk voorbeeld: 1e graad