De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011

2 www.leesplan.nl de digitale doorgaande leeslijn 0-18 jaar waarom leesplan.nl? basisvoorwaarden leesbevordering meerjarenplan activiteitenplan de projectenbank taakverdeling leescoördinator - leesconsulent

3 Praktische vertaling van de doorgaande leeslijn 0-18 jaar (2005) Kinderen en jongeren van 0-18 jaar krijgen een ononderbroken aanbod van leesbevordering/ literatuureducatie: opbouw literaire competentie opbouw leesmotivatie doorgaande lijn in projecten Waarom leesplan.nl?

4 Startpunt: basisvoorwaarden leesbevordering 0-18 jaar samenwerking met de openbare bibliotheek opbrengstgericht werken ouderbetrokkenheid leesbevordering is ingeroosterd -vergelijkbaar met voorwaarden KvL basisvoorwaarden 1. (voor)lees- of taalcoördinator een geoormerkt jaarlijks budget leesbevordering is onderdeel van andere vakken actuele, gevarieerde boekencollectie

5 Meerjarenplan basisvoorwaarden in de praktijk visie: belang van belevend kunnen lezen doel: leesvaardigheid, leesmotivatie én literaire competentie methodes: wat bieden de gebruikte taal/ leesmethodes? basisvoorwaarden: checklist

6 Jaarplan rol van de openbare bibliotheek coördinatie leesbevordering budget samenhang boekencollectie openbare bibliotheek evaluatie ouderbetrokkenheid

7 Activiteitenplan rol van de openbare bibliotheek structurele activiteiten zoals voorlezen, vrij lezen, boekenkring, tutorlezen keuze uit de projectenbank eigen activiteiten begroting

8 Taakverdeling bij het schrijven van een leesplan De leesconsulent:  draagt info aan over o.a. monitoring (vanuit de bieb) en evaluatie, nieuwe (lees)projecten, sanering collectie, aanbod jeugdboeken.  verstrekt inhoudelijke informatie over de opbrengt van leesbevordering  adviseert over de aanpak  informeert docententeam en vrijwilligers samen met de leescoördinator De leescoördinator:  draagt de informatie aan vanuit de school (o.a. vraag vanuit de school, gebruikte taal/leesmethodes, budget)  draagt zorg voor accordering van het leesplan (inzet personeel en financiële middelen)  informeert docententeam en vrijwilligers samen met de leesconsulent

9 Bedankt voor uw aandacht! Heeft u nog vragen/ opmerkingen? Graag mailen naar avanmontfoort@lezen.nl rwolters@lezen.nl


Download ppt "Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google