Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
De Huisartsopleiding in Nederland
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Gesprekscyclus Quadraam
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Functieprofiel en beoordeling
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Bachelor Medische Hulpverlening
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Professionalisering Sociaal Werk
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
Intensief begeleidingstraject
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
DA dag april 2016.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Opleiden voor de toekomst
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Programma ‘Opleidingsgroepen vaardiger ondersteunen’
Van receptuur naar referentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Modernisering Medische Vervolgopleidingen Beatrijs de Leede en Judith Wagter

Waarom veranderen? 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Veel klachten over artsen gaan over: communicatie met patiënten Waarom veranderen? Veel klachten over artsen gaan over: communicatie met patiënten hoe ze samenwerken inefficiënte organisatie van de zorg Meer aandacht nodig in de opleiding voor andere competenties dan medisch handelen: O.a. samenwerken, communicatie, organisatie 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Opleiding AIOS kost veel (± 800.000 euro/AIOS) VWS stelt eisen: Waarom veranderen? Opleiding AIOS kost veel (± 800.000 euro/AIOS) VWS stelt eisen: kwaliteit opleidingen moeten korter & efficiënter Hele opleidingsgroep verantwoordelijk (i.p.v. opleider). Arbeidstijdenbesluit (AIOS ‘maar’ 48 u.). Concentratie van zorg vereist samenwerking tussen ziekenhuizen. 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

De zorg van morgen: flexibiliteit en samenhang bereiken Aandacht voor opleiden Competentiegericht Meer feedback, toetsing en gesprekken Betere kwaliteitscontrole: structuur in visitaties PDCA 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

De zorg van morgen: flexibiliteit en samenhang bereiken (vervolg) Structuur in organisatie: opleidersgroep, zkh Opleidingsplannen: stroomlijnen van onderwijs en opleiden 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Wat maakt het opleiden anders? Opleidingsplan verdeeld in thema’s Per thema wordt aangegeven om welke competenties het gaat. Er wordt meer getoetst Meer feedback Meer voortgangsgesprekken Voortgang wordt bijgehouden 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Opleiding in de praktijk Vanaf begin van opleiding bijhouden Structuur houden Liever te veel dan te weinig Meenemen bij elke beoordeling/gesprek Waarborg eigen privacy 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Zicht hebben op ontwikkeling POP – persoonlijk ontwikkelingsplan Zelfreflecties Zelfbeoordelingen 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

KPB: Korte Praktijk Beoordeling Toetsinstrumenten KPB: Korte Praktijk Beoordeling OSATS: Objective Structured Assessment of Technical Skills CAT: Critical Approach Topic 360˚ feedback Verzamelstaten: kritische vaardigheden, competenties (Lijsten) Bekwaamheidsniveaus 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Minimale verplichting: KNMG kaderbesluit 2011 10 x KPB’s per jaar Toetsing Per thema module staat in opleidingsplan wat er aan toetsing wordt verwacht. Minimale verplichting: KNMG kaderbesluit 2011 10 x KPB’s per jaar 2 x CAT 360˚ Feedback (optioneel) - Portfolio - Voortgangs- en beoordelingsgesprekken (incl. Verslaglegging) 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Zelfbeoordelinglijsten Verslag voortgangsgesprek Verslagen voortgang Zelfbeoordelinglijsten Verslag voortgangsgesprek Verslag beoordelingsgesprek Formulieren RGS (via opleider) 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Stimulans tot continue verbetering van de opleiding Visitatie Beoordelen of opleiding, opleider en opleidingsinrichting voldoen aan eisen en verplichtingen van het Kaderbesluit en het Specifiek besluit, met inbegrip van het landelijk opleidingsplan. Stimulans tot continue verbetering van de opleiding 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Visitatie: eigenlijk heel simpel  Zeggen wat je doet Doen wat je zegt Tonen waaruit dit blijkt En dit alles: actief, meetbaar en toetsbaar omschreven 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Ja, en nu? 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Regelgeving en organen: wie doet wat Aan de slag! Regelgeving en organen: wie doet wat Visitatie: regels en ondersteuning Waar kun je opleider(s) bij ondersteunen? Wanneer schakel je anderen in (en wie)? 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Na vandaag: meer richting 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen

Rode draad: rol in eigen situatie Wat is mijn rol hierin? Hoe kan ik de opleider ondersteunen? Hoe krijg ik dat voor elkaar ? Wanneer moet ik wat geregeld hebben ? Wie kan mij helpen? 31 december 2018 Modernisering Medische Vervolgopleidingen