Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van drukker tot industriele procesoperator
Advertisements

1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
INTERACTION DESIGN Week 3.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Nationaal Innovatie Event
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
© de vries business consultancy, 2008
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Facility management en inkoop
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Prestaties Schatten en Managen
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Logistiek management: begrippen en principes
Welkom bij de presentatie van het
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Ondernemen met informatie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
 Het tot stand brengen van meervoudig ruimtegebruik 1. Ruimtelijk ontwerpen 2. Processen van ruimtelijke ontwikkeling 3. Verankering meervoudige ontwerpen.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Parametric release Wat is dat?.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Business Process Management
Alleen toevallige variaties
Werkbeschrijvingen en bestekken
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Controlekaarten Industrie
Alleen toevallige variaties
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Welkom Havo 5..
Direct Uitwerken concept DEM
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Unified Modeling Language
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk Break-evenpoint
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Tariefstelling Wmo 2019.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Human Resources Accounting
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Methoden om te werken aan continue verbetering
Logistieke kwaliteitsprocessen
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren Hugo Hendriks

Analyseren van processen De analyse van processen kunt u richten op de volgende aspecten: Analyse van de effectiviteit van procesmanagement: draagt de inrichting van de processen nog steeds bij aan de doelen van uw organisatie? Analyse van het procesverloop: verloopt het proces zoals u dat hebt gepland en het in de procesbeschrijvingen is vastgelegd? Analyse van de performance van het proces: kwaliteit, betrouwbaarheid, flexibiliteit, kosten, doorlooptijd.

Analyseren van de effectiviteit van procesmanagement Draagt de inrichting van de processen nog steeds bij aan de doelen van uw organisatie? Zijn de omgevingsomstandigheden ondertussen niet veranderd?

Analyseren van het procesverloop Frequentie en benodigde tijd is afhankelijk van het detailniveau van procesbeschrijvingen. Procesaudit: selecteer het proces; bestudeer de procesbeschrijving; toets het proces in de praktijk; rapporteer de gevonden afwijkingen. Moet de procesbeschrijving (p) aangepast worden of het verloop in de praktijk (v)?

Analyseren van de performance van het proces Performance factoren: Kwaliteit; Betrouwbaarheid; Flexibiliteit; Kosten; Doorlooptijd.

Analyse van de kwaliteit van het proces Twee mogelijkheden om de kwaliteit van een proces te interpreteren: Voldoen aan de behoeften van de klant (SERVQUAL model); Voldoen aan de specificaties (prestatie-indicatoren).

Analyse van de betrouwbaarheid van het proces Negen stappen: Bepaal de activiteiten in het proces in de vorm van een zelfstandig naamwoord en een werkwoord. Bepaal per activiteit de mogelijke verstoringen. Bepaal het mogelijke effect van de verstoring. Bepaal de ernst van het effect. Bepaal de oorzaak van de verstoring. Bepaal de kans dat de verstoring optreedt. Bepaal hoe deze verstoring al tijdens het proces ontdekt kan worden. Bepaal de kans dat de verstoring al tijdens het proces wordt ontdekt. Bepaal de risicoprioriteitfactor (RPF) = Ernst x Kans x Ontdekking

Ernst van de verstoring

Kans dat de verstoring optreedt

Kans dat de verstoring in het proces wordt opgemerkt

Statistische proces controle (SPC) Met behulp van SPC kunt u onderzoeken of een variatie in een proces een toevallige afwijking is, of dat er een aanwijsbare oorzaak is (trendbreuk)

Analyse van de flexibiliteit Flexibiliteit in: input (arbeid, materialen) throughput (routing, doorlooptijd) output (productmix, mass customization)

Analyse van de kosten Opbrengsten: omzet, verkopen, aantal geleverde producten Kosten: bestede uren, investeringen, exploitatiekosten

Analyse van de doorlooptijd Little’s Law: Onderhanden werk: Het aantal objecten dat op enig moment in het totale proces aanwezig is. Doorlooptijd: de tijdsduur die verstrijkt vanaf het moment dat een ‘object’ het proces inkomt tot het moment dat hetzelfde object het proces verlaat Cyclustijd: de tijd die het kost om één outputvariabele (product) te produceren. Procesefficiency: verhouding tussen procestijd en doorlooptijd. Procestijd: de tijd waarin het object (waardetoevoegende) bewerkingen ondergaat. Outputsnelheid: het aantal stuks dat per tijdseenheid wordt geproduceerd

Analysetechnieken Visgraatdiagram; Controleblad; Regeldiagram; Stroomschema; Histogram; Paretoanalyse; Spreidingsdiagram.

Visgraatdiagram

Controleblad of turfstaat

Regeldiagram

Stroomschema Analyse ahv een stroomschema: ga bij elke activiteit (rechthoekig symbool) na of deze activiteit wel noodzakelijk is om het proces tot een goed einde te brengen, of deze activiteit wellicht een bottleneck is in de doorstroming van het proces en of voldoende duidelijk is hoe deze activiteit uitgevoerd wordt (door wie, wie is verantwoordelijk, enzovoort); ga bij elke beslissing (ruitsymbool) na of deze beslissing noodzakelijk is in het proces, of duidelijk is wie de beslissing neemt en of de criteria helder zijn op basis waarvan de beslissing wordt genomen; ga bij elke ‘terugstroming’ (herstelwerkzaamheden) na of deze terugstroming vermeden kan worden of in elk geval korter gemaakt kan worden; ga bij elk document dat wordt geproduceerd na of het document wel in een volgend proces wordt gebruikt en of de gegevens die geproduceerd worden allemaal nodig zijn (need-to-know versus nice-to-know); ga bij elke meting na of deze meting wel noodzakelijk is en of er niet andere manieren zijn om het proces te borgen.

Histogram Richtlijn voor het aantal klassen: Voorbeeld histogram:

Paretoanalyse

Spreidingsdiagram