Creatopia| Basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Workshop Handelingsgericht werken
Welkom nieuwe leerlingen!
Mediërend leren op bs. Theresia
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Presentation Of Learning
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
First ID project Huygens College
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
OUDERINFORMATIEAVOND
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
WELKOM.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het coachende functioneringsgesprek
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
 Welkom, voorstellen van leerkrachten  Verkeer  Entree  Huiswerk en agenda  Takenkaart op niveau  Werkwoordspelling  Seksuele voorlichting v.a.
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Bijeenkomst startende mentoren
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Ouderinformatie avond
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
PROEVERIJ.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
nieuwe leerplannen DKO
Zelfregulatie op Cartesius2
Basisschool St. Lambertus September 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Creatopia| Basisonderwijs Sociale vaardigheden

Inleiding Sociale vaardigheden... een uitdaging voor iedere school???

Focus workshop

Focus workshop Oefening Schooleigen planning sociale vaardigheden Hoe kan een leerkracht in de klas de ontwikkeling van sociale vaardigheden stimuleren? Oefening Schooleigen planning sociale vaardigheden Onderwijsaanbod, evaluatie, rapportering Slot Hoe kunnen sociale vaardigheden ook ruimer, op niveau van de school, een plaats krijgen?

Oefening Welke uitdagingen ervaar je bij het werken rond sociale vaardigheden in jouw klas? 2. Per duo: 1 of 2 uitdagingen, vragen 3. Plenair

Schooleigen planning schooleigen planning sociale vaardigheden, gekenmerkt door volledigheid en een concrete invulling. eindtermen sociale vaardigheden: één ET centraal iedere maand concretere invulling: leerplandoelen ‘mens’ stimuleert het doelgericht werken aan een aantal concretere vaardigheden inspanningen zijn minder vaag feedback, evaluatiepraktijk, rapportering   Oktober ET.1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. ET 1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen 1. De leerlingen durven en kunnen iemands hulp inroepen. 2. De leerlingen kunnen zich laten helpen. 3. De leerlingen stellen op een adequate wijze vragen. 4. De leerlingen kunnen genieten van hulp die hen geboden wordt. 5. De leerlingen waarderen verkregen hulp.

Schooleigen planning schooleigen planning sociale vaardigheden, gekenmerkt een graduele opbouw. Uitgangspunten onderwijsaanbod: veilige klas- en schoolomgeving creëren van oefenkansen: doelgericht, geïntegreerd, reflectie aandacht voor interactie tussen leerlingen onderling en tussen leerkracht en leerlingen   L1A L1B Juf … MEI ET 1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen De leerlingen durven en kunnen iemands hulp inroepen. De leerlingen kunnen zich laten helpen. De leerlingen stellen op een adequate wijze vragen. De leerlingen kunnen genieten van hulp die hen geboden wordt. De leerlingen waarderen verkregen hulp.

Praktijk Gezamenlijke introductie ET (schoolmoment) Leerkracht en leerlingen maken ET uit domein ‘Relatiewijzen’ samen concreet en visueel. bedoeling werkwijze filmfragment Verdere uitwerking ‘sociale vaardigheden’ Reflectie, evaluatie, rapportering

Rapportering September Ik kan mezelf op een assertieve wijze voorstellen. Wat vind ik er zelf van? Wat vinden mijn ouders ervan? Wij werkten aan… Wat vindt mijn leerkracht ervan? Opmerkingen   Ik kan bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling werken. Oktober Ik kan hulp vragen en mezelf laten helpen.