Creatopia| Basisonderwijs Sociale vaardigheden
Inleiding Sociale vaardigheden... een uitdaging voor iedere school???
Focus workshop
Focus workshop Oefening Schooleigen planning sociale vaardigheden Hoe kan een leerkracht in de klas de ontwikkeling van sociale vaardigheden stimuleren? Oefening Schooleigen planning sociale vaardigheden Onderwijsaanbod, evaluatie, rapportering Slot Hoe kunnen sociale vaardigheden ook ruimer, op niveau van de school, een plaats krijgen?
Oefening Welke uitdagingen ervaar je bij het werken rond sociale vaardigheden in jouw klas? 2. Per duo: 1 of 2 uitdagingen, vragen 3. Plenair
Schooleigen planning schooleigen planning sociale vaardigheden, gekenmerkt door volledigheid en een concrete invulling. eindtermen sociale vaardigheden: één ET centraal iedere maand concretere invulling: leerplandoelen ‘mens’ stimuleert het doelgericht werken aan een aantal concretere vaardigheden inspanningen zijn minder vaag feedback, evaluatiepraktijk, rapportering Oktober ET.1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. ET 1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen 1. De leerlingen durven en kunnen iemands hulp inroepen. 2. De leerlingen kunnen zich laten helpen. 3. De leerlingen stellen op een adequate wijze vragen. 4. De leerlingen kunnen genieten van hulp die hen geboden wordt. 5. De leerlingen waarderen verkregen hulp.
Schooleigen planning schooleigen planning sociale vaardigheden, gekenmerkt een graduele opbouw. Uitgangspunten onderwijsaanbod: veilige klas- en schoolomgeving creëren van oefenkansen: doelgericht, geïntegreerd, reflectie aandacht voor interactie tussen leerlingen onderling en tussen leerkracht en leerlingen L1A L1B Juf … MEI ET 1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen De leerlingen durven en kunnen iemands hulp inroepen. De leerlingen kunnen zich laten helpen. De leerlingen stellen op een adequate wijze vragen. De leerlingen kunnen genieten van hulp die hen geboden wordt. De leerlingen waarderen verkregen hulp.
Praktijk Gezamenlijke introductie ET (schoolmoment) Leerkracht en leerlingen maken ET uit domein ‘Relatiewijzen’ samen concreet en visueel. bedoeling werkwijze filmfragment Verdere uitwerking ‘sociale vaardigheden’ Reflectie, evaluatie, rapportering
Rapportering September Ik kan mezelf op een assertieve wijze voorstellen. Wat vind ik er zelf van? Wat vinden mijn ouders ervan? Wij werkten aan… Wat vindt mijn leerkracht ervan? Opmerkingen Ik kan bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling werken. Oktober Ik kan hulp vragen en mezelf laten helpen.