Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus Naam team Heading in Arial Bold 32pt Subheading komt hier 20pt
Kernpunten Kwaliteit Verbetercyclus
Leren en verbeteren Clientraadpleging
Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op? Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag
Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Wifi Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC
Wat zijn de ervaringen? Bewoner: ‘Fijn dat we zo snel al iets terug horen en dat er ook echt iets mee wordt gedaan!’ Coach: “Aanvankelijk was ik kritisch ten opzichte van de KVC omdat ik opzag tegen het aantal bijeenkomsten en de investering voor de teams. Maar nu we de verbeterdialogen hebben gehad zie ik hoe de teams eigenaarschap pakken en dat de beweging echt van onderaf ook op gang komt.” Teamleider: “Het gesprek dat door de KVC op gang komt gaat over de directe zorg die geleverd wordt en dat raakt de teams meteen, waardoor eigenaarschap wordt gestimuleerd. Dit werkt ook ondersteunend voor het implementeren van zelforganisatie.” Medewerker: “We hebben nu echt gesprekken over kwaliteit.” Film: https://www.waardigheidentrots.nl/praktijk/video-svro-werkt-kwaliteit-verbetercyclus/
Verbetermeting 360 voorbeelden vragenlijst
Enkele vragen uit de Verbetermeting 360 De zorgmedewerkers spelen in op mijn persoonlijke wensen en behoeften Mijn kamer en de gemeenschappelijke ruimtes zijn schoon en veilig ingericht De zorgmedewerkers stemmen mijn zorg goed af met behandelaren Medewerkers circa 45 vragen Cliënten, familie 17 vragen
Verbeterdialoog: in gesprek over de uitkomsten Uitkomsten bespreken: Top 3 beste score Top 3 aandachtspunten Top 3 prioriteiten Kiezen verbeterthema’s De uitkomsten worden besproken aan de hand van een resultaten monitor. Hierin wordt getoond welke onderwerpen het beste zijn beoordeeld (meeste groene smileys, top 3 beste scores) en welke onderwerpen het slechtste zijn beoordeeld (meeste rode smileys, top 3 aandachtspunten). Daarnaast toont deze monitor een top 3 met prioriteiten. In de vragenlijst wordt tot slot de vraag gesteld met welke 3 onderwerpen degene die de vragenlijst invult het eerste aan de slag zou willen om het te verbeteren (top 3 prioriteiten). Op basis van deze uitkomsten en het gesprek over de uitkomsten kiest het team dan verbeterthema’s (variërend tussen 1 en 3 afhankelijk van wat het team aan kan).
Aan de slag met de Verbetertool Team: Kiest zelf verbeterthema’s (max 3) Bedenkt vragen voor in verbetertool Leest zelf resultaten uit Voor het verbeteren wordt er gebruik gemaakt van een verbeterapp. Dit is een mini-enquête die het team zelf kan inrichten. Het team gaat zelf vragen over bedenken voor in deze mini-enquête die betrekking hebben op de gekozen verbeterthema’s. Het kunnen vragen zijn om het thema verder te onderzoeken of vragen om iets bij te gaan houden (monitoren, bv. hoe vaak komt het voor dat teamleden sieraden dragen). In de verbeterapp kunnen ook ideeën voor verbetering (verbetertips) worden achtergelaten.
Leren en verbeteren Vanaf … t/m …. Data en tijden Clientraadpleging Vanaf … t/m …. Data en tijden Vanaf week … in de teams
Praktisch Link naar enquête naar e-mailadres van integrale teamleden, mantelzorgers en vrijwilligers Een iPad op de afdeling om nulmeting in te vullen Enquête invullen voor DATUM Invullen kost ongeveer 15 - 20 minuten Cliënten ondersteunen bij invullen: HOE? Belangrijk om de enquête helemaal af te maken! Voor vragen kun je terecht bij: NAAM Hier goed om de rode dingen in te vullen of samen met het team af te spreken.