Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
Efficiënt besturen in de social profit
Pastoraal op school.
Ouderengezondheidszorg
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Conflicten en onderhandelingen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Academische vaardigheden - C1.5
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Seminarie kinderrechtenindicatoren 13 oktober 2014 Aandachtspunten voor indicatoren betreffende een VRK-gerichte aanpak van jeugddelinquentie prof.dr.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Dossier Empowerment.
Reflecties over ‘alternative care for children’ en ‘kinderrechtenindicatoren’
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Onderzoeksvaardigheden 3
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Het onderzoeksverslag
Conflicten en onderhandelingen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Laagveengebied Groningen
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Vraag 2 Waarom bestaan wij als eerstelijnszone ?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
PROJECT INTERFACE.
Evaluatieonderzoek.
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Monitor Brede Welvaart Pluk het geluk, 28 maart 2019 Tiel
Transcript van de presentatie:

Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie

Overzicht Introductie: ‘indicatoren’ als jaarthema van KeKi Reflecties uit beleid, praktijk en onderzoek Debat

Indicatoren als jaarthema Achtergrond Thematische werking van KeKi: - jaarthema’s, vb. 2011: ‘armoede’ - meerjarenthema ‘kinderrechten en jeugd’ Jaarthema 2012: ‘kinderrechtenindicatoren’ - bredere context: implementatie & monitoring - nadruk op kritische reflectie - KeKi ontwikkelt zelf geen indicatoren

Analyse Literatuurstudie: binnen- en buitenlandse literatuur Tweeledige structuur: 1. Wat zijn kinderrechtenindicatoren? 2. Kritische reflecties m.b.t. indicatoren Aandacht voor Vlaamse context ‘Kritisch’ = ook potentieel belichten!

Wat zijn kinderrechtenindicatoren? Definitie? - structuur-, proces- en uitkomstindicatoren - kinderrechten- vs. welzijnsindicatoren - indicatoren vs. data “ een kinderrechtenindicator vormt een concrete aanduiding, op basis van bepaalde data, van de mate waarin een welomschreven recht van kinderen gerealiseerd wordt, vertrekkende vanuit een duidelijk afgebakend normatief kader”

Kritische reflecties Fundamentele kritieken: rol van ‘expert’ depolitisering van keuzes - tokenisme Methodologische uitdagingen: - beperkingen van cijfers - minderheid aan kwalitatief onderzoek - participatie - internationale vergelijkbaarheid

Meer vragen dan antwoorden Wat leert deze analyse? Meer vragen dan antwoorden Bewust zijn van relativiteit van indicatoren Belang van keuzes Debat

Discussiepunten (1) Wat men precies verstaat onder het ‘monitoren’ van een kinderrechtenbeleid, houdt op zich al een keuze in: Vertrekt men vanuit een minimalistische of een maximalistische visie op kinderrechten? Wil men de inspanningen van de staat opvolgen (structuur & proces)? Of wil men ook de daadwerkelijke gevolgen voor kinderen en jongeren nagaan (uitkomst)?

Discussiepunten (2) Participatie: jongeren worden betrokken bij het uitwerken/meten/interpreteren van indicatoren: Wat zijn hierbij de mogelijkheden?

Discussiepunten (3) Lokale specificiteit versus internationale/interregionale vergelijkbaarheid: Hoe het evenwicht bewaren?

Discussiepunten (4) Empirische data ≠ onweerlegbare ‘waarheid’ = voeding voor het maatschappelijke debat: Hoe kan het bewustzijn hierrond – indien dat nodig mocht zijn – versterkt worden?

Discussiepunten (5) Wat met de publieke opinie? In het licht van de groeiende invloed van de media : Kunnen en moeten kinderrechtenindicatoren gebruikt worden om via de media de publieke opinie te informeren? Hoe kan dit gebeuren?