Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes over het ontstaan en de overlevering van het Oude Testament
Advertisements

Judit en de Apocriefe boeken
Redeneren over bronnen
De historische Jezus….
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Omgaan met geschiedenis
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
Het Christendom.
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
De kerkvader Augustinus over
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 21 HC Franeker 12 september 2010 Thema: Wat moet je nou weer met de kerk?
Priscilla, Manoek, Monique & Merel
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof.
Kaarten op tafel.
Een nieuw geloof: het christendom
Een Christelijke samenleving
Buig voor je held! Wie is jouw voorbeeld?.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
De Bijbel De leer Het christelijk leven
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
§4 Christendom in Europa
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
H3.2 Europa wordt Christelijk
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
HOOFDSTUK 4.2 EUROPA WORDT CHRISTELIJK TIJD VAN MONNIKEN EN RIDDERS.
De toorn van Elihu.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
De vroege middeleeuwen
De bijbel van boven.
5 hulpvragen.
Het werk van de Geest.
Jakobus (1).
Gehoorzaam zijn als een dienaar
Onze werkelijke bron van hoop: Jezus Christus
3. Een koninkrijk van priesters 1 Petrus 2:1-10.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
12 – Moet je alles in de Bijbel letterlijk nemen?
Ongeschreven en geschreven bronnen
Les 2 voor 14 oktober 2017 DE CONTROVERSE.
Handelingen 2: 1-13 Het was Pinksterfeest.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
15 – Waarom moet er zoveel in de kerk?
23 – Waarom voel ik me soms zo anders?
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Pesachmaaltijd Proef hier alle onderdelen van de Pesachmaaltijd!
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Het Birmingham Quran-manuscript is een perkament waarop twee bladen van een oud Koranisch manuscript zijn geschreven. In 2015 was het manuscript, dat.
BEELDEN VAN EENHEID Les 6 voor 10 november 2018.
Redeneren over bronnen
Redeneren over bronnen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Jozef en Maria gaan op reis. Heel ver, naar Bethlehem.
Het Christendom Circa het jaar 0.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Het nieuwe leven in Christus
Doop “Waarom aarzel je nog? Sta op en laat je dopen. Laat zo je ongehoorzaamheid aan God van je afwassen, terwijl je Hem aanbidt.” (Handelingen 22:16)
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Transcript van de presentatie:

Redeneren met bronnen Albert van der Kaap

Vijf vragen over historische bronnen

Inleiding Stel je zelf telkens de volgende vijf vragen: Wat is het voor soort bron? Is de bron bruikbaar? Is de bron betrouwbaar? Is de bron representatief? Bevat de bron opvallende normen en/of waarden? Je zult merken dat je niet op al je vragen antwoord krijgt.

Fragment uit een heiligenleven Hieronder staat een fragment uit een boek dat rond 760 werd geschreven door Willibald, een Engelse monnik die bevriend was met Bonifatius. Aartsbisschop Bonifatius (ca 675-754) trekt in 754 naar Friesland om de Friezen te bekeren tot het christendom. Hij heeft een afspraak met een groep, al eerder tot het christendom bekeerde, Friezen aan de oever van het riviertje de Boorne in de buurt van Dokkum Toen de dag van de afspraak echter aanbrak, kwamen er in plaats van vrienden, vijanden en in plaats van nieuwe gelovigen kwamen er beulsknechten. Zodra hij het aanstormen van de woedende en schreeuwende massa opmerkt, verzamelt de man Gods (Bonifatius) meteen zijn geestelijken om zich heen. Hij pakt de relikwieën (overblijfselen) van de heiligen, stapt uit zijn tent en verbiedt zijn soldaten ogenblikkelijk om verder te vechten: ”Hou op mannen", zegt hij, "want de Heilige Schrift (de Bijbel) leert ons niet kwaad met kwaad te vergelden, maar kwaad met goed (…)”. Terwijl hij op deze manier zijn vrienden aanspoort om martelaren te worden, stort de hele woedende menigte heidenen zich met zwaarden en volle wapenrusting over hen heen en hakt hun lichamen neer in heilbrengende moord. maken.  

1. Wat is het voor soort bron? Officieel document Dagboek Brief Verslag van een ooggetuige Krantenartikel Staan er feiten in de bron of gaat het om een mening of een interpretatie?

1. Wat is het voor soort bron? Deze bron is een heiligenleven, een historische of biografische beschrijving van het leven van een heilige, waarin het vooral gaat om bewondering voor de heilige uit te drukken. Het is dus geen objectieve beschrijving.

2. Is de bron bruikbaar? Geeft de bron informatie die nuttig is voor het beantwoorden van je vraag? Welke onderdelen van de bron zijn nuttig?

2. Is de bron bruikbaar? Over de (niet-christelijke) Friezen, ook wel de ‘heidenen’ genoemd, wordt gezegd dat zij beulsknechten en een tierende massa zijn. Niet bepaald vriendelijke omschrijvingen dus. Bonifatius daarentegen wordt weergegeven als ‘man Gods’, als een vredelievend en standvastige man. Hij wordt dus wel positief beschreven.

3. Is de bron betrouwbaar? Geeft de bron betrouwbare informatie voor het antwoord of een antwoord op jouw specifieke vraag?

3. Is de bron betrouwbaar? Tsja, een vriend zoals Willibald hoeft natuurlijk niet per se onbetrouwbaar te zijn in zijn oordeel over Bonifatius en de Friezen, maar objectief zal hij zeker niet zijn. Daar komt nog bij dat hij niet alleen een vriend was, maar ook een priester, met zo z'n eigen opvattingen over de 'heidense' Friezen. Bovendien is een heiligenleven ook helemaal niet bedoeld om objectief en betrouwbaar te zijn.

4. Is de bron representatief? Is de informatie in de bron representatief voor de groep waarover het gaat? Als je de mening van één persoon hoort, geldt die mening dan ook voor de andere mensen in die groep? Hoe weet je dat?

4. Is de bron representatief? Waarschijnlijk zullen alle priesters in die tijd wel dezelfde mening over Bonifatius en de Friezen hebben gehad. Ze behoorden immers allemaal tot dezelfde kerk en van hen werd verwacht dat zij dezelfde boodschap zouden verkondigen

5. Bevat de bron duidelijke normen en/of waarden? Houdt de maker van de bron er speciale waarden en normen op na of heeft hij of zij een bepaald wereldbeeld. En is die informatie belangrijk voor het beoordelen van de waarde van de bron.

5. Bevat de bron duidelijke normen en/of waarden? Bonifatius en zijn medepriesters waren van mening dat het goed zou zijn als alle mensen op aarde christenen zouden zijn. Iedereen moest volgens hen geloven in de ene, christelijke God en leven zoals de Bijbel en de katholieke kerk voorschreven. Deze overtuiging kleurde uiteraard hun opvattingen over de heidense Friezen.