HGH, wie ben ik? Werkwijze HGH + onze rol

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Differentiatie in de klas
Bedrijfsverbetering met de Code
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoera, een oudergesprek!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van doelen naar reflectie
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Tafel dagbesteding gemeenten
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Toekomstgericht onderwijs
Methodiek: Plancyclus
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Cursus vrijwilligers werven
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
Welkom instructeurs!.
Ouders en school samen Maart 2016
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Duurzame inzetbaarheid
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

HGH, wie ben ik? Werkwijze HGH + onze rol 27 december 2018 HGH, wie ben ik? Werkwijze HGH + onze rol Vanuit verschillende rollen en functies samen tot één resultaat gekomen Mijn rol: projectleider: coördinatie, externe contacten, stroomlijnen processen en aansturen medewerkers qua uitvoering en ontwikkeling . KT in drie vestigingen in cursusvorm van 10 lessen

AVV, wie ben ik ? effect samenwerking 2 regiobibliotheken: 27 december 2018 AVV, wie ben ik ? effect samenwerking 2 regiobibliotheken: - Één effectmeting toepasbaar voor 2 werkwijzen. Dat houdt scherp. Je houdt samen de vaart erin : ieder vanuit eigen verantwoordelijkheid naar het doelen. Leren van elkaars kennis en kunde. Je kunt eventueel werkwijzes van elkaar overnemen. Werkwijze HGH + onze rol Mijn rol: projectleider: coördinatie, externe contacten, stroomlijnen processen en aansturen medewerkers qua uitvoering en ontwikkeling . KT drie vestigingen, geen afgeronde periode

Waar gaat het over? Saskia 27 december 2018 Waar gaat het over? Saskia Uitgangspunt is doel gemeente. Doel haal je uit onderzoek of uit beleidsstukken / coalitie-akkoorden Hoe draagt de activiteit bij aan de doelstelling van de gemeente ? Effect dat we willen bereiken moet het doel van de gemeente ondersteunen. Eigenlijk wil elke gemeente hetzelfde : participeren, zelfredzaamheid, eigen regie, meedoen Logisch model AVV én HGH : doel gemeente is Zelfredzaamheid Computercursus: Direct effect = digitaal vaardig Als je digitaal vaardig bent kun je je zelf beter redden. Met klik&Tik maken we mensen digitaal vaardig. Dus: Door klik&tik dragen we bij aan zelfredzaamheid inwoner Andere doelen: Inwoners participeren middels vrijwilligerswerk Eenzaamheid KT draagt daar óók aan bij, aan te tonen m.b.v. logisch model Aansluiting op de arbeidsmarkt HGH Bevorderen van zelfredzaamheid (zodat inwoner beter de regie over zijn eigen leven kan houden) Inwoners zijn actief en doen mee Bouwstenen bieden voor een leerlijn waardoor inwoners makkelijker aansluiting kunnen vinden bij de arbeidsmarkt Inwoner de mogelijkheid geven zijn talenten (op vrijwillige) basis in te zetten en betrokken te raken bij een maatschappelijke organisatie

Filmpje Let op: filmpje op laptop zetten ? Wifi bij VOB ? 27 december 2018 Filmpje Let op: filmpje op laptop zetten ? Wifi bij VOB ? https://www.youtube.com/watch?v=TYbnpFSmzQM

Het proces van effectmeting 27 december 2018 Het proces van effectmeting Stapsgewijs opgezet onder bezielende leiding van Edwin . Ieder werkte voor zichzelf, daarna overleg om input te optimaliseren. Bijsturing door Edwin, dan volgende stap. Stapsgewijs (trap) . Theorie van Edwin. Zelf toegepast in praktijk. Jantine Bijvoorbeeld: Bijvoorbeeld : Edwin leerde dat je het effect van een vaardigheid goed kunt meten m.b.v. een toets. De volgende stap was ontwerpen van een toets : wát willen we dat deelnemer kan en hoe toetsen we dat ? Doel steeds scherper omschrijven, steeds specifieker. Bijstelling te behalen resultaat: Mensen digitaal vaardiger maken: Mensen doen cursus klik&tik Het gaat alleen om klik&tik module 1 en 2 Deelnemer moet veilig kunnen mailen en internetten Meting tussendoor bijgesteld. Kracht van Edwin = theorie geven, ons laten aanmodderen, resultaat bespreken en scherp stellen. “Spelen met effectmeting” . Bijvoorbeeld: Test uitgevoerd, één opdracht door iedereen fout gemaakt. Edwin: vergelijk met een aardrijkskunde toets op middelbare school: blijkbaar is betreffende vraag te lastig of onduidelijk geweest. Vraag voor uitkomst niet meetellen. Wees zorgvuldig en betrouwbaar. Bijv. we wilden score van 90% . Dat bleek te hoog gegrepen. Edwin : werk met lagere score, als je in je rapportage maar transparant bent en laat zien wat je gedaan hebt. Nog een voorbeeld ????? Hierbij ook aan wie biedt je de tekst aan : in dit geval aan een ieder die module 1 en 2 heeft gedaan Ongeveer 7 keer bij elkaar geweest, Duur: februari 2017 – november 2017 Proces van effectmeting : déze effectmeting was diepgaand en intensief. het hele proces een keer zelf vormgeven en doorlopen om de vaardigheid in handen te krijgen. Dan kun je effectmeting ook op andere manier toepassen. Spelen met getallen en percentages, kritische stellingen en vragen bedenken, en positief toeschrijven naar een doel.

Hoe meten we effect? Saskia 27 december 2018 Hoe meten we effect? Saskia Wat willen we dat deelnemer leert : veilig mailen en zoeken en vinden op internet. Basis = 0-meting, toegespitst op doelgroep . 0-meting gemeten tijdens intake begonnen bij 0-meting. Bestaande intake niet geschikt Verwijzing naar monitor, veel te ingewikkeld, daarom zelf werkbare 0-meting geschikt voor doelgroep gemaakt. Voorbeeld: vraag bibliomonitor: 3. De internetbrowser gebruiken. (Een website openen en de knoppen van de browser bedienen.) https://survey.nextvalue.nl/sites/default/files/attachements/A1_Vragen%20basis%20computer%20internet_start_v0316.pdf Of zoeken met een zoekmachine KT = vaardigheid dus meest logisch is meten mbv toets, in combinatie met observatie Dus : toets ontwerpen.. Dus: wát willen we concreet meten en hoe test je of deelnemer dit dan kan ? Voorbeeld opdracht : “vul het contactformulier van de Bibliotheek in” . Daarmee toets je: vindt deelnemer website ? Kan deelnemer website doorzoeken ? Kan deelnemer een contactformulier invullen ? observatie (mailen en opslaan, afsluiten) Hoe meet je mailen ? Hoe meet je het opstarten en afsluiten van een programma. Door te doen -= observatie Toets : Wanneer kun je goed mailen, veilig internetten ? Tabel gemaakt met gewenste vaardigheden en bijbehorende testopdracht . afzetten t.o.v. Nulmeting, = intake Onze test en wegen van opdrachten Eindigend met ingewikkeld schema met uitkomsten . Diverse tussenliggende stappen. Is niet voor elke effectmeting nodig maar essentieel om systeem van effectmeting in de vingers te krijgen. Uit toets komen scores/resultaten Afspraken gemaakt over gewenste uitkomst : iemand is geslaagd als hij/zij bijvoorbeeld minstens 60% van de opdrachten goed uitvoert Weging diverse toetsvragen : de ene is belangrijker dan andere . Omschrijven wanneer een deelnemer geslaagd is Bijv. mail niet kunnen opstarten, dan niet geslaagd. En dan rekenen ! Beeld > Koptekst en voettekst...

Resultaat Saskia Rekenkundig resultaat : % geslaagde deelnemers 27 december 2018 Resultaat Saskia Rekenkundig resultaat : % geslaagde deelnemers Bijvoorbeeld: De resultaten van de effectmeting zijn: • 100 % van de deelnemers kon na afloop van de cursus een e-mail ontvangen en beantwoorden. • De gemiddelde score van alle deelnemers was: 84%. Geen van de deelnemers scoorde onder de 77%. afrondende rapportage : te gebruiken voor overleg met gemeente • Bijdrage aan welke gemeentelijke doelen • Korte omschrijving van de activiteit, gericht op de lezende ambtenaar. Ook aantal deelnemers vermelden • Omschrijving gewenste directe effecten, relatie met indirect effect • Gerealiseerde effect Naar gemeente: HGH : Jantine Digitale vaardigheden ook inzetten vanuit WEB –gelden Totaal pakket in het kader van taalhuis- preventie Cursisten helpen gemeente ook bij kritisch kijken naar eigen website AVV: Saskia DRV effectmeting Ervaringwijzer. Niet alleen cijfers belangrijk, ook het verhaal erachter. Wat betekent het voor iemand dat hij/zij nu kan mailen ? Koppeling met subsidie : geef jezelf de tijd product eventueel aan te passen i.v.m. uitkomst effectmeting. (pdca)

Wat het ons nog méér opleverde 27 december 2018 Wat het ons nog méér opleverde Jantine Bijvangst (????) gerelateerd aan product, in de loop van het proces Bijvangst : goede intake, ook te gebruiken voor aanmelding Digisterker/ processen Bijvangst: productontwikkeling Klik&Tik werd aangepast om we verwachtten een te laag effect te resulteren : • Om het doel te bereiken is meer nodig dan alleen het aanbieden van KT d.m.v oefenen .nl • Aanpassen cursus en begeleiding • Bijstelling in te behalen kennis en vaardigheden . • Duidelijk wat de activiteit inhoudt Bijvangst algemeen /achteraf Bewustwording : effectmeting is niet hetzelfde als klanttevredenheid. Cursist kan tevreden zijn over cursus en certificaat gehaald hebben maar onvoldoende gescoord hebben op test. Kritisch naar je producten kijken. Bijv. kinderboekenweek: wat wil je met de activiteit die je organiseert bereiken/ sluit deze aan bij de doelen van de gemeente Effectmeting gaat in je systeem zitten : zelf bewustwording : resultaat gericht : waarom organiseer je een bepaalde activiteit ? Kritische houding naar te lezen resultaten van andere metingen Door effectmeting bewustwording van de organisatie en dit te stroomlijnen- hierdoor wel meer inzet van medewerkers PDCA-cyclus wordt hierdoor afgedwongen Geleerd om dé essentiële vraag te formuleren. Juiste vraag die éénduidig antwoord geeft. Hiermee collega’s ondersteunen. (bijv. vragen taalvisite : AVV- effectmeting DRV met de Ervaringwijzer. Gaat vnl om meten van tevredenheid, oorspronkelijk gemaakt voor jeugdzorg/WMO. Amsterdam – Utrecht – Ede – DRV . Gaat om klanttevredenheid en doelrealisatie Goede instructie gehad van Edwin w. b. wijze van vragen stellen en wijze van meten. Bijvoorbeeld: wil je meten of je als organisatie laagdrempelig bent. Stel dan niet de vraag : “Zijn wij goed bereikbaar?”

27 december 2018 Tips Saskia Steek tijd in te bepalen wát je precies wil meten. Bijv. klik&tik : we meten niet de digitale vaardigheid maar we meten of mensen kunnen mailen en internetten. Bepaal wíe (welke collega / vrijwilliger) de effectmeting uitvoert. En instrueer die collega Neem uitvoerende collega mee in het proces van effectmeting. Maak draaiboek effectmeting met daarin omschrijving van ieders rol Spreek in de effectmeting de taal van de doelgroep. Maak effectmeting onderdeel van je bedrijfsvoering, gerelateerd aan je producten. Effectmeting als onderdeel van projectplan, geef van tevoren aan op welke aspecten je evalueert en hoe je dat doet . Neem het mee bij evaluatie : bedenk en omschrijf concreet wat je wil bereiken Beperk je tot de effectmeting van het product. Bijv. : wij wilden deelnemer ook bevragen op marketing/tevredenheidsaspecten : daarmee gaven we onszelf extra werk wat afleidde van de kern namelijk de effectmeting van klik&tik.