Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Ervaringen in samenwerking
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
feedback als leidend principe
Kandinsky College Malderburchtstraat
Werken naar onderwijsbehoeften
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Organisatiecultuur.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Leidinggeven en coachen
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Organisatie(s) van betekenis
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Een theoretische verkenning
Competentieprofielen
moderniseren van het curriculum.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Op school en in de scholengemeenschap
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
KRW-doelafleiding SGBP Wensen voor een werkwijze.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Niets is wat het lijkt.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Participerend Leiderschap
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Teambarometer.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
PABO 4 TMS BCDE model.
Persoonlijk Leiderschap
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Workshop “de coachende praktijkopleider”
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Ellen Verstraten & Mariska Sijs
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Heb jij ballen voor scrummen?
Netwerk Conceptueel Bouwen
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking WERKEN IN TEAM Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking

Wat is een team? “Een relatief vaste groep van personeelsleden die een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het totale onderwijsproces en voor een herkenbare groep leerlingen.” Kommers & Dresen, 2010.

Wat is een team? regelt en bewaakt in hoge mate zelfstandig de procesvoortgang lost dagelijkse problemen zelf op verbetert de eigen processen en onderwijsmethoden De werking is ingebed in het gehele schoolproject!

Waarom werken in team? platform om te leren en te professionaliseren door in team te werken én samen te leren (= professionele leergemeenschappen) kunnen personeelsleden zich (nog) beter ontplooien optimalisering van de manier waarop de doelstelling(en) bereikt worden positieve invloed op het eigen welbevinden

Vormen van een team - organisatorisch gezamenlijk doel (missie, visie, verantwoordelijkheid) logisch samenhangend takenpakket indien mogelijk, een vaste samenstelling duidelijk mandaat én draagt als groep verantwoor- delijkheid goede rol- en taakverdeling heldere werkwijze en besluitvorming ondersteund en opgevolgd door een leidinggevende; ondersteund door systemen en middelen

Vormen van een team - ontwikkeling

Vormen van een team - ontwikkeling

Co-creatie “Vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces én op het resultaat van dit proces.”

Co-creatie Kenmerken: - dialoog - common ground - enthousiasme - daadkracht - focus op resultaat Voorwaarden: - gelijkwaardigheid van de deelnemers - wederkerigheid - openheid - vertrouwen

Co-creatie COPY - PASTE  COPY - MORE

Co-creatie Resultaat is vooraf bekend: er verandert niets. Doen wat we gewoon zijn te doen Copy - paste We onderzoeken de opdracht en de mogelijkheden Resultaat is anders: er valt iets te kiezen. Copy - more

Co-teaching “Meerdere professionals werken als co-teachers gedurende een langere periode op gestructureerde wijze samen in een groep en zijn daarbij in gelijke mate verantwoordelijk voor het onderwijs van alle leerlingen.” (Fluijt, 2014)

Co-teaching Kenmerken (Knackendoffel, 2005) Belang van afstemming en een goede voorbereiding Het gaat eerder om een proces en om attitudes Doelmatig werken en gelijkheid tussen partners Rolverduidelijking Leraren lossen samen problemen op

Co-teaching Voordelen (Mitchell, 2014) Mogelijkheid om synergie te creëren Verlaagt professionele isolatie Verhoogt de coördinatie in omgaan met diversiteit