Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking WERKEN IN TEAM Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Wat is een team? “Een relatief vaste groep van personeelsleden die een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het totale onderwijsproces en voor een herkenbare groep leerlingen.” Kommers & Dresen, 2010.
Wat is een team? regelt en bewaakt in hoge mate zelfstandig de procesvoortgang lost dagelijkse problemen zelf op verbetert de eigen processen en onderwijsmethoden De werking is ingebed in het gehele schoolproject!
Waarom werken in team? platform om te leren en te professionaliseren door in team te werken én samen te leren (= professionele leergemeenschappen) kunnen personeelsleden zich (nog) beter ontplooien optimalisering van de manier waarop de doelstelling(en) bereikt worden positieve invloed op het eigen welbevinden
Vormen van een team - organisatorisch gezamenlijk doel (missie, visie, verantwoordelijkheid) logisch samenhangend takenpakket indien mogelijk, een vaste samenstelling duidelijk mandaat én draagt als groep verantwoor- delijkheid goede rol- en taakverdeling heldere werkwijze en besluitvorming ondersteund en opgevolgd door een leidinggevende; ondersteund door systemen en middelen
Vormen van een team - ontwikkeling
Vormen van een team - ontwikkeling
Co-creatie “Vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces én op het resultaat van dit proces.”
Co-creatie Kenmerken: - dialoog - common ground - enthousiasme - daadkracht - focus op resultaat Voorwaarden: - gelijkwaardigheid van de deelnemers - wederkerigheid - openheid - vertrouwen
Co-creatie COPY - PASTE COPY - MORE
Co-creatie Resultaat is vooraf bekend: er verandert niets. Doen wat we gewoon zijn te doen Copy - paste We onderzoeken de opdracht en de mogelijkheden Resultaat is anders: er valt iets te kiezen. Copy - more
Co-teaching “Meerdere professionals werken als co-teachers gedurende een langere periode op gestructureerde wijze samen in een groep en zijn daarbij in gelijke mate verantwoordelijk voor het onderwijs van alle leerlingen.” (Fluijt, 2014)
Co-teaching Kenmerken (Knackendoffel, 2005) Belang van afstemming en een goede voorbereiding Het gaat eerder om een proces en om attitudes Doelmatig werken en gelijkheid tussen partners Rolverduidelijking Leraren lossen samen problemen op
Co-teaching Voordelen (Mitchell, 2014) Mogelijkheid om synergie te creëren Verlaagt professionele isolatie Verhoogt de coördinatie in omgaan met diversiteit