ZIEN! Fris je ZIEN!kennis op!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communiceren met Marloes
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Return to Sender.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Liefde en relaties.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Inzicht in ZIEN! Een opfrisser om de ZIEN!- kennis te activeren.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
LOB zeven stappen naar succes
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
ZIEN! Leerjaar 1-16 Fris je ZIEN!kennis op!
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Arline Spierenburg november 2018
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Liefde en relaties.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

ZIEN! Fris je ZIEN!kennis op! Deze presentatie is bedoeld om samen met het team voorafgaand aan het invullen van de ZIEN! leerkrachtvragenlijsten de kennis over ZIEN! en de begrippen weer even op te frissen.

Wat kun je verwachten? Het belang van observeren ZIEN!-dimensies Goed invullen De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief

Het belang van observeren

Praatvraag Wat is de meerwaarde van vooraf observeren? Lukt het observeren ons?

Zie jij wat je ziet of zie je wat je weet? Over observeren Observeren is weten wat je ziet. Dat kan al als je de klas op verschillende momenten op een dag ‘scant’: wat zie ik? Tip: Maak het klein; observeer één begrip tegelijk en neem daar gerust een paar dagen tijd voor. Schrijf bijzonderheden in wat je ziet eventueel op. Plak de ZIEN!-begrippen op je bureau als reminder. Zie jij wat je ziet of zie je wat je weet?

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… regelt eigen zaken. zegt wat het ergens van vindt. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Sociale autonomie is de vaardigheid om in sociale omgang je eigen keuzes te maken en daarbij te blijven.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… komt opgewekt over. gaat graag naar school. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt.

Goed invullen

Wat betekenen de schaalwaarden? Dit betekent Score Dit klopt niet De leerling laat het gedrag nooit zien. 1 Dit klopt een beetje De leerling laat het gedrag te weinig zien, veel minder dan leeftijdgenoten en alleen als de situatie uitnodigt tot het gedrag, bijvoorbeeld op aansporing van de leerkracht. 2 Dit klopt redelijk De leerling laat het gedrag geregeld zien, net zo vaak als leeftijdgenoten, maar niet zo vaak als de situatie lastiger wordt of tegenzit. 3 Dit klopt helemaal De leerling laat het gedrag vaak zien, vaker dan leeftijdgenoten, namelijk ook als de situatie daar niet direct toe uitnodigt. 4 Bespreek dit goed met cursisten. Richt je vooral op de onderstreepte woorden.

Goed invullen: wat betekenen de schaalwaarden? Score Situatie nodigt uit Makkelijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld momenten waarop de leerkracht ondersteunt of de leiding heeft, medeleerlingen zijn flexibel of nemen juist de leiding (net wat kind nodig heeft) Situatie nodigt niet uit Moeilijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld als er geen volwassene sturing/leiding geeft, als medeleerlingen weinig rekening houden met wensen en mogelijkheden van de leerling.) 2 Vrijwel altijd Vrijwel niet - 3 Soms +/- 4 Vrijwel altijd + Laat een leerling het gedrag niet zien, dan kies je een score 1.

Extra tips: Bij 2 laat de leerling het gedrag niet uit zichzelf zien, maar kan het wel laten zien als jij het vraagt of de situatie zo creëert dat het eenvoudig wordt om het gedrag te laten zien. Bij 3 laat de leerling het wel uit zichzelf zien maar wordt regelmatig belemmerd om het gedrag te laten zien waardoor je het niet altijd ziet. Bij 4 laat de leerling het over het algemeen zien, met en zonder jou, uit zichzelf.

Didactisch makkelijke situatie Didactisch moeilijke situatie 2 situaties Betrokkenheid bij: Niet o niet Wel o niet Wel o soms Wel o wel Didactisch makkelijke situatie Didactisch moeilijke situatie Kies:

De scores en normering

Geeft dit overzicht een reëel beeld van een groep? waarschijnlijk wel waarschijnlijk niet

Realistischer groepsbeeld Een overzicht met bijna alleen groen en blauw geeft waarschijnlijk geen reëel beeld van de groep. In de gemiddelde groep zijn alle kleuren ongeveer evenveel vertegenwoordigd. Het groepsoverzicht hiernaast geeft eerder een reëel beeld.

Hoe komen de kleuren tot stand?

Percentiel: percentage leerlingen dat deze score of lager haalt Per categorie krijg je een score van minimaal 4 (als je op alle vragen het antwoord geeft ‘dit klopt niet’) en maximaal 16 (als je op alle vragen het antwoord ‘dit klopt helemaal’ geeft). 13% van de meisjes uit groep 1-4 haalt een score van 11 of lager. Dat wordt een rode kleur Vanaf een score van 14 scoor je bovengemiddeld (>50) Het 44e percentiel is nog oranje (benedengemiddeld), maar is wel bijna 50 (gemiddeld)

Relaties tussen vaardigheden

Ideaalsituatie – pro-sociaal Egoveerkracht SA Ruimte voor jezelf Ruimte voor de ander SF Egocontrole SI IB Empathie IL In een ideale situatie is er evenwicht tussen ruimte geven en ruimte nemen. De leerling neemt niet alleen ruimte voor zichzelf (SA en SI), maar geeft ook ruimte aan de ander (SF en IB).

Vooral ruimte geven SF zelf SA IB SI Ruimte voor de ander IL Een leerling die vooral ruimte geeft, scoort hoog op SF en IB, maar laag op SA en SI.

Vooral ruimte nemen Ander SF SA IB SI Ruimte voor jezelf IL Een leerling die vooral ruimte neemt, scoort hoog op SA en SF, en laag op SF en IB.

Relaties te zien in weergaves

Weergave egocontrole - egoveerkracht - empathie

Overzichten

Overzichten opvragen Klik op overzichten > leerlingvolgsysteem > begeleiding Kies voor PDF-versie van: ZIEN! observatielijst groep ZIEN! observatielijst leerling ZIEN! ouderrapportage Selecteer de groep/leerlingen waar je een overzicht voor wilt

Je kunt het overzicht opslaan als PDF of afdrukken Groepsoverzicht Je kunt het overzicht opslaan als PDF of afdrukken

Ouderrapportage

Toelichting bij ouderrapportage: zie onder Informatief > ouders

Informatief

Extra informatie in ZIEN!

Wat vind je onder Informatief? Informatie over SoVa-methoden / verwijzingen naar lessen uit methoden Algemene informatie over ZIEN! Handleidingen Document over ZIEN! en inspectie ZIEN!-verantwoording Informatie over de leerlingvragenlijst (versie 5-8 en 1-16) Informatie met betrekking tot / voor ouders Oudervragenlijst Tips voor oudergesprek Schoolkrantartikel over ZIEN! Achtergrondinformatie sociaal-emotioneel Leerkracht- en oudersuggesties

Verwijzingen naar sova-methoden

Meer informatie op www.zienvooronderwijs.nl/leerlingvragenlijst Met de leerlingvragenlijst krijg je nóg meer informatie over de leerling Met de leerlingvragenlijsten kun je ook de sociale veiligheid monitoren! Leer- en leefklimaat Sociale vaardigheden Meer informatie op www.zienvooronderwijs.nl/leerlingvragenlijst

Goede instructie is cruciaal voor betrouwbare uitkomsten! (zie de handleiding onder ‘Informatief’)

ZIEN! en ouders Waarschijnlijk is het voor jullie vanzelfsprekend dat je met ouders in gesprek gaat. Kijk op de website voor mogelijkheden om ZIEN! in te zetten: www.zienvooronderwijs.nl/zien-voor-ouders

ZIEN!nieuwsbrief – meld je aan! www.driestar-educatief.nl/inschrijven-nieuwsbrief Nieuwe ontwikkelingen Achtergrondinformatie Tips en trucs

Succes en veel plezier met ZIEN! Vragen over ZIEN!? Mail naar info@zienvooronderwijs.nl Wil je dat een medewerker van Driestar onderwijsadvies (gratis) meedenkt over een casus/profiel? Zie startscherm ZIEN!: Wil je meer met ZIEN! dan jullie nu doen? Volg een verdiepingscursus! Lees meer Klik hier om af te sluiten

Helaas… Naar volgende vraag Het kind… stapt uit eigen beweging op anderen af. heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. vertelt uit zichzelf in de groep. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociaal Initiatief. Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Naar volgende vraag

Helaas… Naar volgende vraag Het kind… heeft plezier in wat het doet. gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. toont doorzettingsvermogen. Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Betrokkenheid. Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Naar volgende vraag

Helaas… Naar volgende vraag Het kind… zegt wat het ergens van vindt. komt verbaal voor zichzelf op. maakt eigen keuzes. regelt eigen zaken. Deze stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociale Autonomie. Sociale autonomie is de vaardigheid om in sociale omgang je eigen keuzes te maken en daarbij te blijven. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je er een beeld bij hebt. Naar volgende vraag

Helaas… Naar volgende dia Het kind… komt opgewekt over. maakt een vitale, levenslustige indruk. komt ontspannen en open over. gaat graag naar school. Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Welbevinden. Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een ‘plaatje’ erbij hebt. Naar volgende dia