Moderne vreemde talen in het basisonderwijs RBO-RBO-DOC-1718-076 Moderne vreemde talen in het basisonderwijs OVSG
Aanbod moet kwalitatief zijn Liefst geïntegreerde werking Standpunt OVSG Visie ontwikkeld waarbij SB en scholen ondersteund worden in het voeren van een lokaal beleid rond vreemde talen Aanbod moet kwalitatief zijn Liefst geïntegreerde werking Voldoende onderwijstijd voorzien
Visie op taal in 5 krachtlijnen Meertaligheid is een kracht Nederlands is onze verbindings- en leertaal Hoe meer talen, hoe beter! Een rijke taalomgeving als stimulator Impliciete en expliciete afspraken in de school
OVSG benadrukt een goede kennis van het Nederlands als voer- en instructietaal; OVSG benadrukt de meerwaarde van de kennis en gebruik van verschillende talen als middel tot: - meer verbondenheid, samenhorigheid en begrip voor andere culturen - het ontwikkelen van eigen identiteit in een diverse samenleving - het verhogen van deelname aan de samenleving als actief burger.
- rond formeel Frans: hoe differentiëren? Vaststelling PBD krijgt relatief weinig vragen over inzet van verschillende talen Frans, Engels en Duits Wel: - rond formeel Frans: hoe differentiëren? - hoe omgaan met meertaligheid in de verschillende scholen rekening houdend met de diversiteit?
Wat doet OVSG? OVSG biedt jaarlijks vormingen aan rond leergebied Frans voor leraren 5 en 6 OVSG lichtte de resultaten Frans Onderwijsspiegel 2017 toe aan directies OVSG kijkt uit naar de resultaten peilingsproeven Frans OVSG deed klein onderzoek d.m.v. schoolbezoeken in BHG en Vlaanderen in kader van immersieonderwijs OVSG-toets Frans: nadruk op mondelinge vaardigheden Nieuwe begeleidingsplan: voldoende aandacht voor moderne vreemde talen