Onderwijsinstelling- professionaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
School-als-organisatie en schoolcultuur
PRESENTEREN KUN JE LEREN
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
TRENDS 2014 Hafida
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Anders kijken, anders doen
Hoe leren professionals?
Reken je (niet) rijk.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
3F maken van een verslag.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 7e les.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Communicatie 7e les.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Gedragsproblemen en stoornissen
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
UNICEF België en HIVA / KULeuven
SMART – leerdoelen opstellen
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Onderwijsinstelling- professionaliteit Les 5 De professional

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: MBO in een veranderende samenleving Het borgen van actualiteit en vernieuwing in het MBO Leerlingen voorbereiden op de veranderingen in de arbeidsmarkt Langdurige inzetbaar (leven lang leren) Veranderende leer-trajecten/routes

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: benoemen welke rol het mbo heeft in een veranderende samenleving beschrijven hoe het mbo kan inspelen op vernieuwing die spelen binnen het onderwijs. verhelderen hoe leerlingen voorbereid kunnen worden op de veranderingen die plaatsvinden op de arbeidsmarkt Onderzoeken hoe uw opleiding waarvoor u werkzaam bent aansluit op de leertrajecten/routes

Voorbereiding Voor deze les: de les is interactief en wordt met behulp van opdrachten en uw eigen praktijkervaring ingevuld. Bekijkt u de volgende websites: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/cursussen/paginas/wat-is- leven-lang-leren.html http://www.herzieningmbo.nl/ http://www.canonberoepsonderwijs.nl/Duurzame- onderwijsontwikkeling maakt u de opdrachten bij deze les.

Voorbereidings-opdracht: Veranderingen in het MBO 'Maak werk van onderwijs' is het open blogplatform over de ontwikkelingen binnen het beroepsonder-wijs. Verschillende auteurs bloggen dagelijks over uiteenlopende onderwerpen, zoals nieuwe kwalificatiedossiers binnen het mbo, de nieuwe beroepsgerichte programma’s binnen het vmbo, onderwijsinnovatie, examens en het leven van een docent. 'Maak werk van onderwijs' is een initiatief van Edu’Actief, de uitgever voor het beroepsonderwijs. Deze website is opgezet ter inspiratie voor docenten. Welke inspiratie biedt de website u? Wordt deze website ook gebruikt door uw collega's? Ziet u onderwerpen op deze website staan die u terug ziet komen bij de opleiding waar u lesgeeft of de onderwijsorganisatie waarvoor u werkzaam bent? Voorbereidings-opdracht: Veranderingen in het MBO

SCHOOLCULTUUR Wat zijn kenmerkende zaken die horen bij jouw schoolcultuur? De koers van de school (Professionele) communicatie (Professioneel) gedrag Leiderschap Groei en ontwikkeling Cultuurverandering is een diepgaand proces: de schoolcultuur bestaat uit het onbewuste gedrag dat teamleden met elkaar delen en de overtuigingen die daaraan ten grondslag liggen. Toch is cultuurverandering mogelijk. In dit artikel geven we concrete handvatten om tot een professionele schoolcultuur te komen.

Een definitie Door cultuur terug te brengen tot het (zichtbare en hoorbare) gedrag in de school – inclusief de effecten hiervan op collega’s, leerlingen en ouders – hebben we een instrument in handen om de schoolcultuur te professionaliseren. In ons handboek beschrijven we dat gedrag professioneel is als het: Bijdraagt aan de doelen van de school Leidt tot toename van welbevinden van jezelf Leidt tot toename van welbevinden van anderen Gedrag dat strijdig is met deze drie criteria wordt in een professionele cultuur (op vriendelijke én duidelijke wijze) effectief begrensd: ‘Zo doen we dat hier niet!’ Uitdrukkelijk gaat het hier om al het gedrag van alle volwassenen in en rond de school. Als dit gedrag professioneel is, is er een basis om goed onderwijs te realiseren.

Mijn visie op onderwijs

‘waarom-vragen’ Waarom hebben we lange zomervakanties? Waarom jaarklassen? Waarom hebben we het huidige vakkenpakket? Waarom gebruiken we standaardtoetsen? Waarom is er maar één goed antwoord? Waarom labelen we kinderen? Waarom selecteren we kinderen op 12 –jarige leeftijd? Waarom moet iedereen aan dezelfde norm voldoen? Waarom is ‘hoger’ geassocieerd aan hoofdwerk en ‘lager’ aan handwerk? Waarom duren lessen 45 minuten? Waarom start school om 8:30 uur? ‘waarom-vragen’ Bedenk met elkaar eens een aantal ‘waaromvragen’ die passen bij het paradigma van ons onderwijs.

Opdracht tijdens de les: In gesprek met....ideeënraamwerk Opdracht. Met welk idee gericht op lesgeven zou de groep waarmee u deze module volgt de prijs van het beste innovatie-idee in het mbo kunnen winnen? Maak groepjes van 2/3 personen. Zet op de eerste flap een idee over een innovatie gericht op lesgeven. Doe dit met steekwoorden of in een vorm van een mindmap. Draai een ronde door en vul de flap van een andere groep aan. Bouw voort op hun idee. Draai nog een ronde door en vul ook deze flap van de andere twee groepen aan. Bouw voort op hun idee. Let op, geen nieuw idee toevoegen. Schrijf nog eventuele nieuwe ideeën op een extra flap. Deze flap wordt niet aangevuld door een andere groep. Bespreek klassikaal de nieuwe ideeën. Maak een top 3 en verdeel de klas in drie groepen. Elke groep werkt een idee verder uit. Kies gezamenlijk het beste idee.

Opdracht tijdens de les: Discussie 'Een veranderende arbeidsmarkt stelt nieuwe eisen aan het onderwijs in het mbo waaraan zij op dit moment niet voldoen’. Een kind dat in 2014 voor het eerst naar school gaat, solliciteert rond 2032 naar een eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dan nodig heeft om een vliegende start te maken? En hoe bereiden basisscholen en middelbare scholen kinderen optimaal op deze uitdagingen voor? Tijd voor een gesprek rond de vraag: wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Waar moet het funderend onderwijs rekening mee houden om aan te sluiten bij het middelbaar beroepsonderwijs?

Professionalisering docent Les 6 De professional

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Persoonlijke eigenschappen van de docent Transactionele analyse van de persoonlijkheid Grondhouding en drijfveren Communicatie met leerlingen Relatiepatroon met de leerling

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: gedrag met behulp van transactionele analyse van de persoonlijkheid analyseren. de persoonlijke eigenschappen van de docent beschrijven de positieve of negatieve kijk op leerlingen met behulp van de basisgrondhouding analyseren. verklaren op welke wijze communicatie met leerlingen invloed heeft op de docent. relatiepatronen met leerlingen herkennen.

Voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 11 (behalve 11.1.3) uit het boek Handboek voor leraren. leest u hoofdstuk 11, 12 en 13 uit het boek Lessen in orde in het MBO. maakt u de opdrachten bij deze les.

Voorbereidingsopdracht: Wie wilt u worden als docent? Stel je eens voor dat je al met pensioen gaat. Je neemt afscheid van het ROC waar je een aantal jaar aan verbonden bent geweest. Bij de afsluiting van het jaar in de aula word je op het  podium geroepen. Je krijgt een aantal toespraken. Eerst de directeur. Wat hoop je dat hij/zij tegen je zegt? Daarna een aantal collega’s Wat hoop je dat ze tegen je zeggen? En ten slotte een aantal (oud-)studenten. Wat hoop je dat ze tegen je zeggen? Wat moet u (nog) doen om het genoemde beeld te creëren of heeft u dit al bereikt?

Opdracht tijdens de les: transactionele analyse Denk eens terug aan uw laatste les(sen) en beantwoord de volgende vragen. Zorgende of Strenge Ouder? Welk deel van uw persoonlijkheid zette u dan veel of juist weinig in: Uw Zorgende of uw Strenge Ouder? Welke van de twee zette u het meest in? Beviel dat? Werkte het? Volwassen Heeft u uw Volwassene veel ingezet? Heeft u uw Volwassene ook gebruikt bij probleem- of  storend gedrag? Vrije of Aangepaste Kind? Heeft u uw Vrije Kind veel ingezet? En uw Aangepaste Kind? Heeft u uw Vrije Kind ook gebruikt bij probleem- of storend gedrag? Werkte het? 

Opdracht tijdens de les: Niet functionele aandacht vragen Studenten gaan nadenken over niet- functionele aandacht vragen. Wat zagen zij tijdens hun eigen jaren dat zij in de schoolbanken zaten en hoe ervaren zij niet functionele aandacht tijdens de lessen die zij geven. De bevindingen bespreken zij met een medestudent. Laat studenten op het einde van opdracht een korte samenvatting geven van elkaars bevindingen. 

Portfolio opdracht: Uw drijfveren in het beroep als docent Tijdens het uitvoeren van deze portfolio-opdracht past u de bestudeerde theorie concreet toe in de praktijk en werkt u aan de onderstaande algemene leerdoel: onderzoek doen naar het gedrag van u als professional binnen het MBO.

A Vrije ruimte C Blinde vlek B Privépersoon D Onbekend Johari window Bekend aan mijzelf Onbekend aan mijzelf Joseph Luft Harry Ingham A Vrije ruimte C Blinde vlek Bekend aan anderen B Privépersoon D Onbekend Onbekend aan anderen Johari window

A Vrije ruimte C Blinde vlek B Privépersoon D Onbekend Johari window Bekend aan mijzelf Onbekend aan mijzelf A Vrije ruimte C Blinde vlek Bekend aan anderen B Privépersoon D Onbekend Onbekend aan anderen Johari window

Johari window Bekend aan mijzelf Onbekend Bekend aan anderen Vrije ruimte C Blinde vlek Bekend aan anderen B Privépersoon D On- bekend Onbekend aan anderen Johari window

Portfolio opdracht: Uw drijfveren in het beroep als docent Stap 1: Wat levert u in? Uw grondhouding wordt bepaald door overtuigingen en ervaringen die slechts voor een deel bekend zijn voor uzelf en aan anderen. U schrijft aan de hand van beweringen een persoonlijke samenvatting van uw drijfveren over uw gedrag en inzet in het onderwijs.

Portfolio opdracht: Uw drijfveren in het beroep als docent Stap 2.  Lees de volgende beweringen, schrijf uw reactie op en kijk of en in welke mate ze op u van toepassing zijn.  U herkent vast de achterliggende drijfveren. Het zijn vragen over u; geen tentamenvragen waar u voor kunt slagen of zakken, evenmin zijn het quizvragen waar u punten mee kunt scoren. Het zijn al helemaal geen vragen uit een persoonlijkheidstest die nagaat of je geschikt of ongeschikt bent voor het docentschap. Ik word docent om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. Ik ben niet zo gauw tevreden over mijn werk. Ik werk net zo lang door tot het af is. Als ik me niet lekker voel, ga ik niet werken. Ik geloof niet dat ik vaak ergens te laat kom. …………

Portfolio opdracht: Uw drijfveren in het beroep als docent 3. Wat is de structuur en opbouw van de portfolio opdracht? De portfolio opdracht bevat minimaal de volgende onderdelen: voorblad; voorwoord (In het voorwoord stelt u uzelf voor) inhoudsopgave; inleiding (In de inleiding beschrijft u de organisatie voor wie u werkzaam bent); samenvatting zoals aangegeven in stap 2; Uitwerkingen drijfveren; literatuurlijst (overzicht van alle schriftelijke bronnen die u heeft geraadpleegd, alfabetisch gerangschikt op achternaam van de auteur als u hier gebruik van heeft gemaakt); relevante bijlagen mits van toepassing.