Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit Zeer gevoelig voor incidenten >500 incidenten met verkeershinder per jaar Onverwachte files zijn moeilijk in te passen in productieapparaat Beperkte mogelijkheid tot verkeerssturing Ontsnappingsroutes lopen via stedelijk netwerk Antwerpen loopt vast bij incident op de ring
Gevolgen congestie Verbreden spits: Op sommige wegvakken: vertraagd verkeer van 6u tot 10u
Gevolgen congestie Verbreden spits: Uitfilteren spits: Op sommige wegvakken: vertraagd verkeer van 6u tot 10u Uitfilteren spits: Verdringing vrachtverkeer, recreatief verkeer, sociaal verkeer Hardnekkige filerijders: werkgebonden
Profiel filerijder File-onderzoek Nederland 75% Woon - Werk 10% zakelijk 10% divers iemand wegbrengen, bezoek dokter of kliniek,. 1% recreatief 1% woon-winkel ...
Gevolgen congestie Verbreden spits: Uitfilteren spits: Op sommige wegvakken: vertraagd verkeer van 6u tot 10u Uitfilteren spits: Verdringing vrachtverkeer, recreatief verkeer, sociaal verkeer Hardnekkige filerijders: werkgebonden Overspoelen onderliggend wegennet inktvlekeffect
Gevolgen congestie Afname ernst ongevallen in file Kop-staart botsingen aan staart file Concurrentiepositie openbaar vervoer (trein) verbetert Gegarandeerde transporttijd Sneller bij ernstige congestie (Brussel)
Woon-werk: pendel tussen regio's
Vrachtverkeer rond Antwerpen Nadrukkelijk aanwezig: tot 25% van dagverkeer 15% spitsverkeer Vooral doorgaand vrachtverkeer Havenaandeel: <20% 1 op 2 met buitenlandse nummerplaat
Evolutie: groei autoverkeer model vs Evolutie: groei autoverkeer model vs. realiteit (trendscenario Vlaanderen) 1994 - 2010 N-wegen: + 36% A-wegen: + 54%
2010: Is er een alternatief voor de file? 24-12-2018
Oorzaken verkeerstoename (trendscenario) autoverkeer: + 36% openbaar vervoer: + 15%
Evolutie tewerkstelling
Evolutie inkomen (excl. inflatie)
Hoe congestie aanpakken Zelfregulering? Capaciteit verhogen Benuttingsmaatregelen Infrastructuurmaatregelen Vraag drukken Prijsmaatregelen Parkeerbeleid Ruimtelijk beleid Reglementering