De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig."— Transcript van de presentatie:

1 1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig

2 2 Persconferentie - 28/06/2006 Export: bron van welvaart voor Vlaanderen Export als % BBP (2004)

3 3 Persconferentie - 28/06/2006 Vooral de industrie exporteert % van totale export

4 4 Persconferentie - 28/06/2006 Export (%) Tewerkstelling (%)Investeringen (%)Toegevoegde waarde (%) De technologische industrie: 1/3 van de Vlaamse industrie (2004)

5 5 Persconferentie - 28/06/2006 Internationalisering: complexe realiteit met vele gezichten 1. Buitenlandse ondernemingen in Vlaanderen 2. Export door ondernemingen in Vlaanderen 3. Buitenlandse dochterondernemingen van ondernemingen in Vlaanderen

6 6 Persconferentie - 28/06/2006 Buitenlandse invloed neemt nog toe … vooral Amerikaanse % totale werkgelegenheid (Agoria-sectoren)

7 7 Persconferentie - 28/06/2006 Ook inzake investeringen 20002005

8 8 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen (1): n Koesteren wat we hebben sHorizontale maatregelen ter versterking concurrentiepositie t.o.v. directe concurrenten (kosten, flexibiliteit, infrastructuur, enz) sInternationale aanwezigheid in Vlaanderen: als troef uitspelen n Kennisvlaggenschepen aantrekken sJaren '60: productie (EU) Jaren 2000: kennis (mondialisering) sFocus en professionaliteit bij aantrekken buitenlandse investeringen

9 9 Persconferentie - 28/06/2006 Internationalisering: complexe realiteit met vele gezichten 1. Buitenlandse ondernemingen in Vlaanderen 2. Export door ondernemingen in Vlaanderen 3. Buitenlandse dochterondernemingen van ondernemingen in Vlaanderen

10 10 Persconferentie - 28/06/2006 Export sector naar Oost-Europa en BRIC stijgt sneller Oost-Europa BRIC West-Europa Noord-Amerika 1994 = 100 BRIC zijn Brazilië, Rusland, Indië, China

11 11 Persconferentie - 28/06/2006 … maar buurlanden blijven domineren Bestemming uitvoer Vlaamse technologische industrie in 2005 BRIC zijn Brazilië, Rusland, Indië, China

12 12 Persconferentie - 28/06/2006 We verliezen marktaandelen Marktaandeel = verschil tussen groei export en groei marktpotentieel Bron : ING, OESO B Fra NL D

13 13 Persconferentie - 28/06/2006 FIT netwerk … nieuwe accenten durven leggen

14 14 Persconferentie - 28/06/2006 Niet vergeten… snelle expansie internationale technologiemarkt

15 15 Persconferentie - 28/06/2006 Wie verdient er geld op de kennismarkt? Mio $

16 16 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen (2): Marktaandeel daalt, dus n Gedifferentieerde aanpak sBuurlanden = thuismarkt sOost Europa (vnl. KMO 's ) / VS (kenniseconomie) sGroeilanden (BRIC): focus leggen n Markt-regiocombinaties + businessclubs sAgoria-strategie: marktgedreven geografische prioriteiten sAgoria businessclubs: Belgian Oil and Gas, Olympic Business Club, Agoria Banking Club, Hospibel, Fire Forum (fire safety engineering)… n Kenniscomponent steeds belangrijker => IWT & FIT + sectoren

17 17 Persconferentie - 28/06/2006 Internationalisering: complexe realiteit met vele gezichten 1. Buitenlandse ondernemingen in Vlaanderen 2. Export door ondernemingen in Vlaanderen 3. Buitenlandse dochterondernemingen van ondernemingen in Vlaanderen

18 18 Persconferentie - 28/06/2006 Agoria-leden: steeds meer buitenlandse dochters MoedersDochtersWerkgel. dochters (rechter schaal) X 1000

19 19 Persconferentie - 28/06/2006 1. Bekaert (MP)116 (97) 2. Umicore (M&M) 86 (45) 3. Barco (ICT)55 (50) 4. Punch (MP)29 (24) 5. Heraeus Electro-Nite (Elek) 25 (24) 6. Samsonite (Kunstst)24 (24) 7. LSG (Mec)22 (19) 8. Telindus (ICT)21 (21) 9. LVD (Mec)21 (19) 10. Picanol (Mec)20 (14) De hitparade 11. Desmet (Mec)15 (13) 12. Stow (MP)11 (8) 13. LMS (ICT)11 (9) 14. Zenitel (ICT)9 (19) 15. OMCO (MP)9 16. Vasco data (ICT)8 17. Daikin (Mec)8 (6) 18. Terumo (Kunstst)7 (6) 19. Egemin (Ind. Auto)7 (7) 20. Etap (Elec)5 (5) Aantal dochters 2005 (2002)

20 20 Persconferentie - 28/06/2006 Ook KMO's hebben dochters, maar minder Grootte moederMoederbed.DochtersD/M % van totaal aantal dochters < 250 53177328 250 tot 999 24198831 1000 en + 102632641

21 21 Persconferentie - 28/06/2006 Veel industriële dochters

22 22 Persconferentie - 28/06/2006 64 West-Europa domineert, tragere toename in Oost-Europa 20 19 2005 2002 19 20 72 67 37 33 40 35 48 15 12 17 16 14 10 Cz Sk Pol

23 23 Persconferentie - 28/06/2006 Sterke groei in China, Brazilië, VS Indië en Afrika komen op 2005 2002 11 10 47 24 55 40 15 9 Br VS China Jap 11 7 India 20 13 Afrika 77 71 C&O Europa West Europa 328 296

24 24 Persconferentie - 28/06/2006 Waarom?: vooral omwille van aanwezigheid op lokale markt…. Kostenbesparing: op arbeid, energie, fiscaliteit… Toegang tot know-how : hooggeschoold personeel, technologie, enz.

25 25 Persconferentie - 28/06/2006 Internationalisering is een troef n Evolutie tewerkstelling in Vlaanderen in de technologische industrie 2000-2005: s Multinationale moeders (top 20): -6.9% s Alle Agoria-leden samen: - 13.2%

26 26 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen (3): n Internationalisering technologische industrie zet zich door, incl. KMO's, vnl. in groeilanden n FIT heeft ook hier ondersteunende rol n Positiever en pro-actief omgaan met internationalisering want is nodig en positief

27 27 Persconferentie - 28/06/2006 Algemene conclusies n Kennisvlaggenschepen aantrekken  Vlaamse technologische vertegenwoordigers  FIT-IWT + sectoren n Export: gedifferentieerde aanpak (3 zones) incl. kennis, concepten i.p.v. afzonderlijke producten,… n Vlaamse Ondernemingen met buitenlandse filialen zijn performanter Klein binnenland heeft veel buitenland nodig


Download ppt "1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig."

Verwante presentaties


Ads door Google