De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen."— Transcript van de presentatie:

1 Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen

2 Wereldeconomie Groei BBP: + 3,8 %

3 China Groei BBP: + 9,3 %

4 India Groei BBP: + 7,7 %

5 USA Groei BBP: + 1,7 %

6 Eurogebied Groei BBP: + 1,6 %

7 België Groei BBP: + 1,9 %

8 Vlaanderen Groei BBP: + 1,86 % (laatste 12 jaar nooit boven 3,8%)

9

10 De toekomst???

11 Groei door

12 Hoe innoveren?

13 Europa is de juiste plek: • Multicultureel • Geschiedenis • Ervaring • Testgebied => mix van “oude” waarden en “nieuwe” toepassingen

14 Vlaanderen = innovatieland

15

16 1 x Gemiddeld Vlaams bedrijf haalde in 2010 slechts 7,5 % omzet uit nieuwe of verbeterde producten en diensten, t.o.v. 9,5 % in 2008. (kleinere bedrijven slechts 6,5 % )

17 2 x Tewerkstelling daalt in technologische innovatie

18 Plan “Vlaanderen in Actie” onder vuur? Bruto Toegevoegde Waarde JobsEvolutie Gezondheidszorg:7,6 %11,7 % Logistiek:13,8 %10,5 % Life Sciences:-1,2 % Cleantech:-2,9 % Innovatieve sectoren: struggle ! Bron: VRIND 2012

19 De Vlaamse export Liever een goede buur?

20 Uit- en invoerpakket Toekomstbestendig?

21 Onze exportvoordelen in gevaar?

22 Loonlast

23

24 Energie

25

26 Fiscaliteit Verhoging druk + Onzekerheid Dubbel effect: > Vlaamse ondernemers ? > buitenlandse directe investeerders

27 Financiering Bron: Kefik 2012

28

29

30 Bron: University of Surrey, October 2012.

31 Resultaten Ondernemers- en Business Angels- survey

32 Algemeen profiel van de ondervraagde ondernemer

33 Financieel profiel van de ondervraagde ondernemer

34 Algemeen profiel van de ondervraagde Business Angel

35 Financieel profiel van de ondervraagde Business Angel

36 Bijkomende conclusies Ondernemers  Belangrijkste bottlenecks voor verdere doorgroei:  Financiering voor verdere doorgroei (1)  Klantenwerving= marketing (2)  HR-beleid, aantrekken van nieuwe en bekwame werknemers (3) Business Angels  Grote bereidheid om samen met anderen te investeren  Bereidheid en flexibiliteit van ondernemer is belangrijker dan ervaring

37 Let BAN be your guide

38

39 Contact Reginald Vossen Algemeen directeur BAN Vlaanderen vzw p/a Officenter Hendrik Van Veldekesingel 150/7 3500 Hasselt Tel.: 011/870.910 Mail: r.vossen@ban.ber.vossen@ban.be Website: www.ban.bewww.ban.be


Download ppt "Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen."

Verwante presentaties


Ads door Google