Studiemoment: ‘Samen positief op reis’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hoera, een oudergesprek!
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Kun jij de plusklas aan?.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Aan de slag met de BETERapp
Welkom bij onze PBS reis
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Aanpak problematisch gedrag
Niet differentiëren maar socialiseren
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Een goede start, daar kun je maar beter gelijk mee beginnen!
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Duurzaamheid in Gennep
Communicatie 7e les.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Talent in Ontwikkeling
Week 1, les 5.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Samenwerken en communicatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Overzicht gedragingen per competentie
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Studiemoment: ‘Samen positief op reis’ Een Gouden Start Studiemoment: ‘Samen positief op reis’ Zie voor begeleidende teksten vanaf dia 4. Deze presentatie is gebaseerd op een voorstel van Esther Veldman. Lees meer op: www.lastigeouders.nl en www.estheracteert.nl.

Een goede start maak je samen! Acht krachtige groepsversterkers

1. Geef meer (oprechte) complimenten dan negatieve kritiek 4 tegenover 1 Gedrag Werkproces Prestatie ‘Be the light you want to see in others!’ Als richtlijn voor een positieve opbouw van de relatie met je leerling, kun je een verhouding vier opstekers ten opzichte van eenmaal negatieve kritiek in het achterhoofd houden. Complimenten kun je geven over het gedrag van de leerling, over het proces van het werk en de prestatie die het kind leverde. Geef je een compliment over de eigenschappen van het kind of over het zichtbare gedrag?

2. Ken je leerlingen! Opdracht: Bespreek met je (duo-)collega een leuke activiteit die je samen met 1 kind kunt doen terwijl je met dit kind praat. Naam Gezinssituatie Hobby’s Talenten En nog veel meer… Ga even voor anker met elk kind! Dat levert meer diepgang op in de relatie en je krijgt als leerkracht meer mogelijkheden om de persoonlijke ervaringen en belevingswereld van elke leerling te koppelen aan de leerstof. Gevolg: meer intrinsieke motivatie bij de leerling en hogere leeropbrengsten. Praktische afspraak kan worden: In de eerste twee weken krijgt iedere groep een aantal uren om kindgesprekken te voeren. Een vervanger staat dan voor de rest van de groep. Zorg voor een programma wat hij of zij zo kan draaien. Doel: kennismaking, bouwen aan een band. Je kunt nog niet met iedereen een kindgesprek voeren, maar pik eerst de informele leiders eruit zodat je die positief kunt beïnvloeden. Vraag: Wat vind jij een leuke activiteit om samen met een kind te doen terwijl je praat?

3. Laat de leerlingen jou kennen Meer kennis over elkaar is meer begrip Ga ook af en toe voor anker en vertel wat over jezelf. Meer kennis over elkaar is meer begrip. Wat mogen de kinderen van jou weten? Wat zijn mooie anekdotes over jou? Gebruik je kennis over jouw talenten, interesses, gezinssituatie en hobby ‘s in verschillende onderwijssituaties.

4. Maak samen groepsafspraken: Hoe gaan we in de groep met elkaar om? Positief omschreven en maximaal vijf afspraken Zorg dat je aan het stuurwiel staat! Jij bepaalt de koers van hoe de sfeer in de klas is! Maak met de leerlingen een beperkt aantal positief omschreven groepsafspraken. Maak die visueel, hang ze op, laat de kinderen ze ondertekenen, hang er een groepsfoto bij. Voor de onderbouw per afspraak een andere kleur. En grijp in de eerste weken steeds terug op die afspraken. Voor en na de pauze of overblijf bijvoorbeeld. Beloon wie zich aan de regels houden. Benoem wat je aan positiefs ziet gebeuren. Zo min mogelijk aandacht voor wat je niet wilt, zoveel mogelijk aandacht en beloning voor wat je wel wilt en met elkaar hebt afgesproken.

5. Zorg dat je aan het begin van het jaar (meerdere malen) 5. Zorg dat je aan het begin van het jaar (meerdere malen) persoonlijk contact hebt met de ouders van je groep Voor begrip, steun en meer samenwerking Weten wat er speelt Weten waar je met de groep aan werkt Weten wat je als ouder kunt doen om dit te ondersteunen Ouders zitten al langer met hun kind in hun ‘scheepje’. Als ouders weten waar jij aan werkt met de groep en wat de afspraken zijn, kun je ze ook vragen om je te ondersteunen door er thuis ook aandacht aan te besteden. De ervaring leert dat ouders hier vaak enthousiast op reageren en graag de lijn die je in de klas voert, doortrekken naar thuis. Gebruik hier ook de Kwink Koelkastposter voor.

6. Zorg voor een goede overdracht van de groep 6. Zorg voor een goede overdracht van de groep vóór de eerste schooldag Kennis en aanpak van je collega kunnen je reddingsboei zijn De kennis en aanpak van je collega die het kind vorig jaar in de klas had, kunnen je reddingsboei zijn! Regel die overdracht op tijd. Trek je collega ook in de eerste werken nog even aan zijn of haar jasje als je vragen hebt over gedrag of aanpak.

7. Geef opstekers klassikaal en corrigeer/bestraf één op één Het accent ligt op de positieve sfeer in de groep Je zit het hele jaar met elkaar opgescheept . Hoe wordt de sfeer in jouw groep? Jij staat aan het roer van de boot, jij kunt zorgen dat de kinderen een reddingsboei voor elkaar zijn. Voor iedere groep zijn er 2 werkboeken met ideeën. Ga met je groepscollega’s (dus iedereen die groep 3 heeft, bijv.) bij elkaar zitten en zoek samen minimaal 10 activiteiten uit voor de eerste 2 weken. Elke dag ga je minstens 1 groepsvormende activiteit doen, het liefst in de middag. Zoek daarna voor de resterende 6 weken tot de herfstvakantie nog minimaal 12 samenwerkingsactiviteiten (2 per week, naast Kwink-lessen) en rooster ze in.

8. Doe een paar keer per dag groepsvormende activiteiten: 8. Doe een paar keer per dag groepsvormende activiteiten: energizers en spelletjes Voor een positieve groepsvorming Je zit het hele jaar met elkaar opgescheept . Hoe wordt de sfeer in jouw groep? Jij staat aan het roer van de boot, dus jij kunt zorgen dat de kinderen een reddingsboei voor elkaar zijn. Daar dragen groepsvormende, korte activiteiten sterk aan bij. Maak onder andere gebruik van de energizers en spelletjes op de Kwink Gouden Weken-poster en van de tips die Kwink geeft tijdens de eerste vijf lessen.

Maak concrete afspraken over de invulling van de Gouden Weken Denk aan: Planning van de Kwink-lessen Elke dag minimaal twee groepsvormende activiteiten Contact met ouders Kindgesprekken Samenwerkingsactiviteiten met andere groepen Planning lessen Goed Gedrag Deze presentatie is gebaseerd op een voorstel van Esther Veldman. Lees meer op: www.lastigeouders.nl en www.estheracteert.nl.