Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Met de Kennisbasis in zee!
Training digitale didactiek
Concept examenprogramma
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Programmeren met kinderen
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Reken je (niet) rijk.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Digitale geletterdheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan? “Als wij aan het begin van de 21e eeuw in staat zijn een klein, maar belangrijk aantal vaardigheden te benoemen en te onderwijzen, dan zijn de leerlingen in staat zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden in de 21e eeuw.” Marzano & Heflebower (2012) Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan? NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll. | Nick Leeuwenburg

Programma Introductie De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Programma De 21e-eeuwse vaardigheden 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk Praktijkvoorbeelden Opdracht Afsluiting

De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll. Hierin wordt behandeld: Visies op 21e-eeuwse vaardigheden Model 21e-eeuwse vaardigheden in Nederland Implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden

Visies op 21e-eeuwse vaardigheden De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Visies op 21e-eeuwse vaardigheden P21

Model 21e-eeuwse vaardigheden in Nederland De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Model 21e-eeuwse vaardigheden in Nederland Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft op basis van het onderzoek van o.a. Voogt en Roblin (2010) en in samenwerking met Kennisnet een eigen model gepresenteerd van de 21e-eeuwse vaardigheden (zie figuur 1). Dit model beschrijft 11 vaardigheden die leerlingen nu en de toekomst nodig hebben in Nederland. Figuur 1: Model 21e-eeuwse vaardigheden door SLO en Kennisnet

Implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden Er zijn drie onderwerpen die het meest terugkomen in de verschillende modellen wanneer er wordt gesproken over implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden. Curriculum en instructie Professionele ontwikkeling Strategieën en condities voor de implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden, zowel op nationaal als internationaal niveau.

Implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden De 21e-eeuwse vaardigheden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden Er zijn drie onderwerpen die het meest terugkomen in de verschillende modellen wanneer er wordt gesproken over implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden. Curriculum en instructie ‘Professionele ontwikkeling’ Strategieën en condities voor de implementatie van 21e-eeuwse vaardigheden, zowel op nationaal als internationaal niveau.

21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Hierin wordt behandeld: Kies een vaardigheid Stel een doel Concept-leerlijnen voor 21e-eeuwse vaardigheden Een les (her) ontwerpen Waar moet je rekening mee houden

21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Kies een vaardigheid Op welke vaardigheid(en) wil jij je als docent focussen? Waar hebben leerlingen baat bij? Hulpmiddelen: QuickScan 21-eeuwse vaardigheden voor leraren Enquête afnemen onder leerlingen Figuur 1: Model 21e-eeuwse vaardigheden door SLO en Kennisnet

Stel een doel 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Stel een doel Biologie ’18 | 1 HAVO | Periode 3 Kritisch denken Interpreteren De leerling kan vertellen wat hij/zij weet over een onderwerp binnen of net buiten zijn belevingswereld De leerling kan uitleggen wat hij/zij van het onderwerp vind. Figuur 1: Model 21e-eeuwse vaardigheden door SLO en Kennisnet

Concept-leerlijnen voor 21e-eeuwse vaardigheden 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Concept-leerlijnen voor 21e-eeuwse vaardigheden Fungeert als kijkwijzer voor het volgen van de ontwikkeling van leerlingen in 21e-eeuwse vaardigheden

Concept-leerlijnen voor 21e-eeuwse vaardigheden 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Concept-leerlijnen voor 21e-eeuwse vaardigheden Fungeert als kijkwijzer voor het volgen van de ontwikkeling van leerlingen in 21e-eeuwse vaardigheden

Een les (her)ontwerpen 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Een les (her)ontwerpen Nu er vaardigheidsdoelen zijn geformuleerd kun je dit in een les integreren.

Een les (her)ontwerpen 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Een les (her)ontwerpen Nu er vaardigheidsdoelen zijn geformuleerd kun je dit in een les integreren. Didactische werkwijzen Probleemgestuurd leren Samenwerkend leren Onderzoekend leren Formatief beoordelen Inzet ICT om het leerproces en de beheersing van 21e-eeuwse vaardigheden te bevorderen. Voogt en Roblin (2010)

Waar moet je rekening mee houden 21e-eeuwse vaardigheden integreren in de lespraktijk NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Waar moet je rekening mee houden Het is van belang dat een leerling tijdens de les weet welke vaardigheden hij heeft geleerd, gaat gebruiken of op wordt beoordeeld. Zorg voor een goed balans tussen leerstof en 21e-eeuwse vaardigheden. Inzet ICT om het leerproces en de beheersing van 21e-eeuwse vaardigheden te bevorderen Zorg ervoor dat de 21e-eeuwse vaardigheden op een adequate wijze worden beoordeeld. Figuur 1: Model 21e-eeuwse vaardigheden door SLO en Kennisnet

NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Praktijkvoorbeelden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Hierin wordt behandeld: Ethiek in de onderbouw Zeugen dataset

Ethiek in de onderbouw 2VWO – Seks & Drugs Praktijkvoorbeelden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Ethiek in de onderbouw 2VWO – Seks & Drugs Leerlingen bereiden een reeks biologische stellingen voor met betrekking op een aantal biologische thema’s. Het is onbekend of ze op de dag van het debat vóór of tegen zijn. 21e-eeuwse vaardigheden Communiceren Boodschappen overbrengen en begrijpen Kritisch denken Interpreteren Analyseren Evalueren Stellingen: Onderzoek aan verbetering van IVF is geldverspilling Het bewaren van navelstrengbloed voor toekomstige medische toepassingen is oplichterij. Roken tijdens een zwangerschap moet strafrechtelijk worden vervolgd. Verslaafden moeten gratis drugs verstrekt krijgen door de overheid. Beoordeling Leerlingen beoordelen zichzelf en elkaar (punten systeem) Debat

Zeugen dataset 1VWO - Voortplanting Praktijkvoorbeelden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Zeugen dataset 1VWO - Voortplanting Tabel 1: Resultaten zeugen onderzoek almere Leerlingen krijgen een probleem voorgeschoteld met daarbij een dataset over zeugen en hun biggen. De dataset bestaat uit: genotype zeug, worpgrootte en placenta oppervlakte (cm2). 21e-eeuwse vaardigheden Genotype Zeug Worpgrootte Placenta Opp cm2 AA 3 51 AB 4 50 5 BB 1 55 Computational thinking Gegevens analyseren Gegeven visualiseren Creatief denken Onderzoeken Probleemoplossend denken en handelen Analyseren van het probleem ICT-basisvaardigheden Verwerken van informatie Vragen: Analyseer de dataset in een groepje, noteer verbanden en geef dit weer in grafieken (APA) Wat kun je, op basis van de grafieken, concluderen? Beoordeling Uitwerking van de vragen Observatie door docent Probleemgestuurd leren

Algoritme van PTC 2HAVO - Erfelijkheid Praktijkvoorbeelden NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Algoritme van PTC 2HAVO - Erfelijkheid Phenylthiocarbamide (PTC) is een bittere chemisch stof vergelijkbaar met een stof wat voorkomt in broccoli. De mogelijkheid om PTC te proeven wordt veroorzaakt door een dominant allel. 21e-eeuwse vaardigheden Computational thinking Algoritmes en procedures Beoordeling Uitwerking van de vragen Leerlingen beoordelen zichzelf en elkaar (punten systeem) Vragen: Ontwerp in tweetallen een algoritme voor de mogelijke genotype verhoudingen in de F1 indien het genotype van de ouders onbekend is. Ontwerp in tweetallen een algoritme in pseudocode voor de mogelijke genotype verhouding in de F1 indien het genotype van de ouders onbekend is. Ontwerpend leren

NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll De opdracht NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Hierin wordt behandeld: Integreer de 21e-eeuwse vaardigheden in nieuwe of bestaande lessen

Integreer de 21e-eeuwse vaardigheden in nieuwe of bestaande lessen. De opdracht NIBI Conferentie 2018 – Seks, drugs en rock ‘n roll Integreer de 21e-eeuwse vaardigheden in nieuwe of bestaande lessen. 21st Lesplanformulier Lesonderwerp: Een biologische dataset Beginsituatie: Specifieke voorkennis: Leerlingen weten wat chromosomen en genen zijn. Ze kunnen uitleggen wat voor rol DNA hierbij speelt. Algemene voorkennis: Leerlingen kunnen grafieken maken met ICT toepassingen. Lesdoel: - Leerdoelen - 21e-eeuwse vaardigheidsdoelen Benodigdheden voor de les: Beamer, laptops, grafiekpapier Beschrijving van de les (tijd, lesstof, werkvorm, wat doen de leerlingen , wat doe ik) Kies een vaardigheid Formuleer vaardigheidsdoelen Selecteer leerstof Formuleer leerdoelen Delen