Next Governance Over in een nieuwe 3-helix coöperatie op lokale & regionale schaal in een nieuwe 3-helix coöperatie op lokale & regionale schaal
Even voorstellen Willem Foorthuis Hanzehogeschool Groningen Lector Duurzaam Coöperatief Ondernemen Directielid Gebiedscoöperatie Westerkwartier Kennismanager EU-Project REFRAME
Duurzaam Coöperatief Ondernemen mkb’ers studenten, docenten en onderzoekers bestuurders en beleidsmakers uitvoerders professionals uit maatschappelijke organisaties burgers
De oprichtingspartners Directeur + vaste staf + netwerk van experts in de regio
> 100 kennisvragen in de regio Het samenwerkingsnetwerk Samen leren > 100 kennisvragen in de regio Samen werken
Onderzoeksstudenten in de Innovatiewerkplaatsen Noordhorn en Helpman | De Wijert 2016/2017
De thema’s Landschap, veeteelt, akkerbouw & voedsel Smart Specialisation Strategy Gezondheid, demografie & welzijn Voedselzekerheid, duurzame landbouw & bio-economie Zekere, schone & efficiënte energie Schone &veilige watervoorziening Landschap, veeteelt, akkerbouw & voedsel Energie, water & biobased economy Leefomgeving, gezondheid, & sociaal welzijn Coöperatie nieuwe stijl (werken in allianties) Jongeren & start-ups / Ne(x)twork
De Gebiedscoöperatie – een nieuw business model d.m.v. bouwen van regionale ketens nieuwe bedrijfsvormen, verdienmodellen & onderwijsprogramma’s
Bouwen van regionale ketens Onderzoeken van de ketens Werken in de ketens Kennis over: Businesscases in de ketens Slimme specialisaties in de ketens Verdienmodellen in de ketens
Region Groningen – Assen – Drachten
Governance & coöperatie IWPs in de regio Noordhorn, Helpman|De Wijert, Pekela , Veendam, Agenda voor de Veenkoloniën, Ruinerwold, Zuidwest-Drenthe … 5 Innovatiethema’s Landschap, landbouw & voedsel Energie, water & BBE Leefomgeving, gezondheid & sociaal welzijn Jongeren `& start ups Governance & coöperatie nieuwe stijl
Lerende en innoverende community studenten docenten lectoren ondernemers organisaties overheden burgers Data, cijfers, businessmodellen businesscases, nieuwe producten & diensten Onderwijs & Onderzoek Regionale spelers Nieuwe kennis, methodieken, inzichten
Gebiedscoöperatie School Kennisvraag Onderzoeksvraag Onderzoeksplan Vorderingen Uitwisseling Koppen bij elkaar Tussentijdse resultaten Tussenevaluaties Voorlopig eindresultaat Assessment (tevredenheid) Vervolg School Gebiedscoöperatie
Sleutelwoorden: ketenvorming, samenwerking, coöperatie Denk groter dan lokaal en streek het stedelijk veld / de stadsregio Groningen Smart specialisation op basis van RIS 3: laat zien waarin je als regio bijzonder bent; wat kunnen andere regio’s van je leren; ontwikkel je sterke punten; doe dit SMART maak een break down naar ondernemers: waar en hoe kunnen zij zich SMART specialiseren Systeeminnovatie binnen en tussen organisaties is essentieel
Verdienmodel zit in samenwerking Ondernemers kijken verder dan hun eigen zaak en winst. Zij investeren in nieuwe business en waardevermeerdering op de langere termijn. Onderwijs & onderzoek speelt een actieve rol voor de werkgelegenheid door flexibel en ondernemend in te spelen op vragen vanuit de regio. Verdienmodel zit in samenwerking tussen alle spelers in de triple helix. Overheden hebben een nieuwe rol als actieve meedenkers en facilitators. Zij maken innovaties mede mogelijk en effenen de weg naar fondsen. Burgers •Ontdekken en ontwikkelen hun talenten •Leren wat ze samen voor elkaar kunnen betekenen •Als ze willen kunnen ze doorontwikkelen van vrijwilliger tot professional
Bijzondere toepassing van coöperatief principe in 65.000 studenten in mbo, hbo en wo Jongste stad van Europa City of Talent Onderwijs en onderzoek belangrijke componenten in het stedelijk beleid Intensieve samenwerking met alle lagen van het onderwijs + experimenten met burgerparticipatie
& Vernieuwing en experimenten in het onderwijs Sterke relaties tussen onderwijs en samenleving & Structurele verbindingen tussen inwoners en onderwijs in de dagelijkse praktijk van wijken en buurten Gebiedsgericht werken in de wijk Innovatiewerkplaats Helpman De Wijert Basis voor Buurtsamenwerking Wijkcoöperatie
& Buurtsamenwerking als groeimodel naar buurt- of stadscoöperatie
Gedeelde agenda voor korte en middellange termijn Agenda van de wijk is leidend voor handelen gemeente Budget voor de eerstkomende 3 jaar gereserveerd Structurele verbindingen tussen stadjers, onderwijs en overheid In de dagelijkse praktijk van wijken en buurten
Gedeelde ambities: Bijdragen aan welzijn van stadjers Bijdragen aan innovatieve wijkontwikkeling Model voor nieuwe vormen van lokale participatie Model voor nieuwe vormen van lokale democratie Voorop blijven lopen in innovatie op onderwijs & participatie
Deal Serious business Afspraak Akkoord (Handels)overeenkomst Convenant Transactie 5 Thema’s Per ommegaande uitvoering top 10 projecten Volgende projecten gefaseerd volgens lokale agenda Specifieke aandacht voor functionerend proces van co-creatie Budget t/m 2020 3.000.000 bovenop regulier budget Koop Zaak
? Aantasting Verrijking van het democratisch stelsel Vergelijk: Referendum: incidenteel, voor of tegen Wijkdeal: structureel, onderhandelen, zelf bepalen, zelf beheren, samen leren
Economische vraagstukken Welzijn Inrichting van de leefomgeving Werk Mensen willen zich herkennen in hoe lokale economie wordt versterkt willen invloed hebben op keuzes op lokaal niveau
“Mensen hebben de juiste expertise en inzichten over economische problemen en kansen in hun eigen wijk of buurt.” - - - Nou Soms - - - Net zoals ambtenaren & experts uit maatschappelijk middenveld en kennisinstellingen
Processen samenvoegen Synergiën & toegevoegde waarde creëren Krachten bundelen Processen samenvoegen Synergiën & toegevoegde waarde creëren Samen doorontwikkelen in nieuwe innovatieprocessen INTERN INTERN ONDERLING INTERN
Ministerie, doe mee en help ter plaatse Pilot Aanjagen, enthousiasmeren, coördineren, feed-back, feed-forward, regelen, voorbereiden, nabereiden, verleiden, overtuigen - - - - - - DUURZAAM ONDERNEMEND COÖPERATIEF Hoe functioneert het? Wat werkt en wat niet? Wat kan beter? Welke resultaten bereik je? Hoe tevreden zijn de stakeholders? Wat hebben zij geleerd? Wat levert het op voor de drie partijen? Hoe borg je het? Hoe maak je het overdraagbaar?
Bedankt voor uw aandacht