De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland

Verwante presentaties


Presentatie over: "CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland"— Transcript van de presentatie:

1 CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
Startbijeenkomst, 25 januari 2018

2 PROGRAMMA 15.00u - Welkom, voorstelrondje 15.10u - Inventarisatie wensen en ideeën t.a.v. Netwerk CE BNN  - Wat hebben we over een jaar bereikt? 15.40u - Vooruitblik 'Circulair Onderwijs voor een Circulaire Economie', bedoeld ter inspiratie  15.50u - Wrap-Up I - gezamenlijke analyse  16.00u - Verse koffie en thee... 16.05u-  Rondje per school - Waar staan we nu, wat hebben we van het Netwerk CE BNN of elders nodig? 16.30u - Wrap-Up II - gezamenlijke analyse 16.45u – Afspraken 16.55u - Rondvraag 17.00u - Afsluiting Circulair Onderwijs

3 DuurzaamDoor / MVO Alliantie: Onderzoek naar CE in het onderwijs
Aanleiding: DuurzaamDoor / MVO Alliantie: Onderzoek naar CE in het onderwijs Rapport: Parels zonder Ketting Vraag: Wat gaan we doen met onze parels? Wat kunnen we doen om met onze parels de rivier te verleggen…? Start Netwerk CE  BNN: Wat gaan we doen met de kansen die de opkomst van de Circulaire Economie biedt? Bouwen aan Circulair Onderwijs

4 Maar… wat gaan we doen met al die mooie bouwstenen?
Losse parels verbinden, of systemisch verbinden – feitelijk is dat nodig om de regio voor circ ec van Europa te worden; talenten en kennis bundelen, gericht op een gezamenlijk doel, namelijk dat jongeren vanuit intrinsieke motivatie naar voren stappen en zien welke bijdrage zij kunnen leveren. Kansen herkennen, innovaties inzetten, leiderschap tonen en er plezier in hebben, trots zijn op feit dat ze van betekenis zijn, van waarde zijn voor zichzelf, voor anderen en voor hun leefomgeving. Momenteel betrokken bij praktijkgericht onderzoek van de NRO, met drie MBO scholen, o.l.v. prof. Ir. Arjen Wals van WUR onderzoek naar vraag: hoe kan een school jongeren de handvatten geven om voortrekkersrol te spelen? Die systemische inbedding staat in dit onderzoek centraal. Zicht op de context waarbinnen circulaire economie vorm krijgt en zicht op hoe je als school daarop kan inspelen. Ad hoc Individueel Competitief Projectmatig Aparte groep Coöperatief Systemisch Vanzelfsprekend Initiërend Bouwen aan Circulair Onderwijs

5 Hoe geven we jongeren de handvatten om voortrekkersrol te spelen?
curriculum NRO Onderzoek met drie MBO scholen, o.l.v. Arjen Wals, WUR (Hoogleraar leren voor transities die sociale en ecologische duurzaamheid versterken) Whole School Approach to Sustainability Verschillende delen op elkaar afstemmen om doel te versterken gemeen-schap didactiek deskundig-heid bedrijfs-voering Gaandeweg het onderzoek dringt zich de context op waarbinnen onderwijs plaats vindt: als je jongeren een voortrekkersrol wilt geven, dan nadrukkelijk in contact brengen met de wereld buiten de school. Welke ontwikkelingen spelen daar, hoe wil je hen als school daarop voorbereiden? Welke keuzes maak je, vanuit welk perspectief? Wals en Swart, 2016

6 Bouwen aan Circulair Onderwijs
Talentontwikkeling SCHOOL IN DE CONTEXT VAN DEZE TIJD – LEREN VOOR EEN CIRCULAIRE ECONOMIE Evenwaardigheid Gezondheid Voedsel Democratie curricu-lum gemeenschap didactiek Werk Rijkdom deskundigheid bedrijfsvoering Energie Leefomgeving Circulaire economie richt zich op leefbare 22e eeuw, net als de SDG’s. Voor circ ec zicht op het geheel nodig, zicht op de uitdagingen en de samenhang. SDG’s geven duidelijk de context weer – voor circ economie/duurzame mij nodig dat we hier oplossingen voor vinden. Met WUR (prof ir Arjen Wals) her-gegroepeerd naar 12 knooppunten (SDG’s. lineair, zonder duidelijke samenhang en 17 is ‘teveel’...). Plaatje ziet er dan zo uit… U ziet dat we hier in Friesland op alle knooppunten – en op de dwarsverbindingen – innoveren. Dit is de context waarbinnen de jongeren hun weg vinden om mee te helpen bouwen aan cirucaire economie. Circulaire economie: Optimale waarde-creatie (sociaal, ecologisch en economisch) Gesloten kringlopen Integrale systeeminnovatie Consumptie Wals en Swart, 2017 Water Biodiversiteit Bouwen aan Circulair Onderwijs

7 een circulaire economie?
Wat kunnen we doen om kennis en talent in de regio te bundelen en gezamenlijk te richten op het stimuleren van een circulaire economie? Terug naar onze vraag… Benoemen Oppoetsen Bekrachtigen Zichtbaar maken Vieren Urgentiebesef vergroten Efficiëntie vergroten Handelingsperspectief zien Eigenaarschap verbreden Meerwaarde en plezier creëren Doelen stellen Analyseren Evalueren Kennis en inzicht uitbouwen Impact vergroten Systemisch borgen Circulair Onderwijs


Download ppt "CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland"

Verwante presentaties


Ads door Google