Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MJOP Ceintuurbaan juni Agenda 1.Introductie 2.Aanleiding + opdracht 3.Randvoorwaarden 4.Per tafel informatie ophalen 5.Terugkoppeling (20.45.
Advertisements

Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Checklist veiligheid Roeidag 2010 Marjolein Rekers.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Beleidsinformatie Jeugd
Van zorgen voor naar zorgen dat
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 30 juni 2015.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Gemeentelijke monitor Sociaal Domein
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Vrijwilligersbeleid & Mantelzorg voorlichtingsavond 19 september 2007 Hans Hoes.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
PROCESPLAN lokaal proces van opstart tot pilotwoning Nul op de Meter.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Elektronische Zorgoverdracht Is XDW een mogelijke oplossing? 22 mei – Jan Feenstra.
Nieuwe gemeentelijke taken Sociaal Domein Wat is nieuw? Wat biedt en vraagt de gemeente?
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Welkom bij de startbijeenkomst Overlegtafels transitie AWBZ.
Transformatie Jeugdhulp Informatiebijeenkomst vrijgevestigden Amsterdam,19 april 2016.
Invoering Vennootschapsbelasting. Inhoud VPB in persperctief Raamwerk van de wet Regionaal PVA met lokale verantwoordelijkheid Waar staan we nu.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Innovatie Sociaal Domein Rijswijk
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Hoofd- en onderaannemerschap
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Passend onderwijs.
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Niet praten over maar met burgers en cliënten
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Omgevingswet en omgevingsvisie
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
Blik op de toekomst.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Conversatietool leerlingenvervoer
Tweede werksessie pilot verbinden, verzamelen en visualiseren van BIM voor vergunningverlening Danny Greefhorst Versie mei 2018.
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
16 april 2015 Annelies Schutte Corine van der Sluijs
Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017

Wat gaan we doen? Meedenksessies Met lokale teams, jeugdhulp aanbieders en gecertificeerde instellingen. Met als resultaat input voor: Implementatie item cliënttevredenheid effect jeugdhulp (SOR) Advies harmonisatie metingen cliënttevredenheid (inhoud, techniek, proces) Planning en agenda 4 mei introductie + inventarisatie 11 mei uitwerksessie I: inhoud  overkoepelende thema’s + vragen per thema (incl. SOR item cliënttevredenheid) 1 juni uitwerksessie II: inhoud  wat kan samen, wat mist dan? (incl. SOR item cliënttevredenheid) 15 juni            uitwerksessie III: techniek en methodiek (meetmoment/wijze afname (incl. implementatie SOR item) 6 juli                   Nader te bepalen Na zomer Nader te bepalen

Agenda vandaag Kennismaking, inventarisatie en bepalen agenda 09.00-09.10 uur Opening & voorstelronde 09.10-09.20 uur Presentatie deel I 09.20-10.00 uur Inventarisatie bestaande meetinstrumenten 10.00-10.05 uur Korte pauze 10.05-10.20 uur Presentatie deel II 10.20-10.45 uur Tweetallen in gesprek en plenaire terugkoppeling 10.45-11.00 uur Hoe verder? 19-11-2018

Presentatie deel I 19-11-2018

Wat is er aan de hand? Bestaand Cliëntervaringsonderzoeken zorgaanbieders, GI Regionale cliëntervaringsmonitor (CEM) Lokale cliëntervaringsmonitor NJI monitor aansluiting onderwijs-jeugdhulp In ontwikkeling Invoering resultaatmetingen specialistische jeugdhulp (o.a. outcome-item cliënttevredenheid) Doorontwikkeling vragenlijst CEM (pilot MCJO) Lokale instrumenten om cliëntervaringen te meten ………

Huidige situatie Cliënt Vragenlijst met 10 vragen over ondersteuning door school en/of jeugdhulp Cliënt NJI Aansluiting onderwijs-Jeugdhulp Zorgaanbieders CEO CEM regionaal Cliëntervaringen jeugdstelsel GI In enkele gemeenten CEM lokaal Cliënttevredenheid: diverse meetinstrumenten/vragenlijsten (o.a. Exit, C-toets, GGZ Thermometer) met meerdere vragen Ervaringen van cliënten met jeugdhulp en jeugdstelsel. 5 Jeugdwet-items verplicht uit te vragen. Vragenlijst in ontwikkeling.

Situatie 2018 zonder harmonisatie Cliënt NJI Aansluiting onderwijs-Jeugdhulp Zorgaanbieders CEO CEM regionaal Cliëntervaringen jeugdstelsel GI CT SOR Lokale teams In ontwikkeling / nieuw Nieuw 1 vraag: hoe nuttig was deze hulp voor jou/u?, schoolcijfer 1 tot 10. Vragenlijst in ontwikkeling

Kans….?! Noodzaak…!? om metingen onder cliënten te vereenvoudigen en harmoniseren met elkaar verkennen

Wat zouden we winnen? Herkenbaarheid en eenduidigheid van items voor cliënten Onderlinge vergelijkbaarheid Cliënten worden minder bevraagd Respons hoger ……………?

Wat zouden we verliezen? Eigen inkleuring vragenlijsten vanuit ‘opdrachtgever’ …………………?

Inventarisatie… …van bestaande werkwijzen/meetinstrumenten/vragenlijsten rond cliënttevredenheid en -ervaringen met jeugdhulp/jeugdstelsel. Naam methodiek (exit, C-toets, thermometer, ….) Validatie Aantal vragen Meetmoment(en) …. Aanbieders niet aan tafel? 19-11-2018

Korte pauze 19-11-2018

Presentatie deel II 19-11-2018

Harmonisatie-scenario’s Enkele scenario’s… Harmonisatie op inhoud, methodiek en proces 19-11-2018

Cliënt Scenario 1 Harmonisatie op inhoud. Harmonisatie uitvraag CEO zorgaanbieder + SOR CT + CEM (incl./excl. ketensamenwerking) + NJI CEO lokaal team + CEM (bij geen verwijzing) Cliënt Lokale teams CEO +optioneel CEM+NJI GI + optioneel CEM+NJI Zorgaanbieder SOR CT + CEM NJI Indien van toepassing Indien van toepassing 19-11-2018

Cliënt Scenario 2 Harmonisatie op inhoud. Harmonisatie uitvraag: SOR CT + CEO zorgaanbieder CEM + NJI Indien van toepassing Cliënt CEM Ketensamenwerking NJI Lokale teams CEO GI Zorgaanbieder Zorgaanbieders SOR CT Indien van toepassing 19-11-2018

Geharmoniseerde vragenlijst Scenario 3 Harmonisatie op inhoud 1 of 2 meetmomenten afhankelijk van klantstroom Toekomstmuziek? GI (CEO) Zorgaanbieder (CEO) Gemeente/Regio (SOR) Lokale teams (CEO) Regio (CEM) Cliënt Geharmoniseerde vragenlijst SOR CT, CEO, CEM met – indien van toepassing – extra vragen: 1. aansluiting jeugdhulp-onderwijs 2. ketensamenwerking Relevante data naar Gemeente/samenwerkingsverbanden onderwijs

Wat vinden en willen we? In tweetallen uit elkaar Opdracht: noteer per tweetal op post-its: aanvullingen op “wat zouden we winnen en verliezen?” belangrijkste uitwerkingsvragen en suggesties Daarna clusteren post-its Korte terugkoppeling plenair 19-11-2018

Hoe verder? Welke onderwerpen moeten verder uitgewerkt worden? Zitten de juiste mensen aan tafel? Wie volgende sessies aanwezig? Hoe betrekken indien niet of niet iedere sessie aanwezig? Planning en agenda meedenksessies (11 mei, 1 juni, 15 juni, 6 juli) 19-11-2018

Einde 19-11-2018