De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp."— Transcript van de presentatie:

1 . Integraal plan van aanpak doorontwikkeling zorginkoop Zuid-Limburg 2020 e.v  

2 Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp als de WMO incl. Beschermd Wonen. 2017: Evaluatie zorginkoop en regionale samenwerking door bureau F-Fort Advies om naast de methode bestuurlijk aanbesteden ook andere inkoopmethoden bij de afwegingen voor meest passende inkoop – en/of financieringsstrategie te betrekken. In 2017 is een aantal thema’s benoemd die in 2018 verder zouden worden uitgewerkt tw.: Crisishulp – Jeugdbescherming en Jeugdreclasering (alternatieve inkoopstrategie per 2019) Begeleiding Jeugd (heeft niet geresulteerd in een alternatieve inkoopstrategie – wel ondergrens aantal cliënten in begeleiding). Verblijf Jeugd (verder onderzoek voorjaar 2019 ws. per aanbesteding) Doelgroepen arrangementen onderwijs (ervaring opdoen middels gesubsidieerde pilots)

3 Aanleiding: Daarnaast in de OT’s van de infobehoefte gemeente benoemd om reële tarieven vast te stellen en samen te werken aan betrouwbare sturingsinfo. Werkgroepen bekostiging verzocht de bekostigingssystematiek te verbeteren (zo laag mogelijke administratieve last voor aanbieders en gemeente) met als uitkomsten tarieven die reëel zijn voor de geleverde zorg. Planning is dit vóór de zomer klaar te hebben. Voorkeur voor 2019 – geen nieuwe arrangementen te onderzoeken om te komen tot een alternatieve inkoopstrategie maar verbeteren en afmaken waar we mee bezig zijn. Contractaanpassingen voor 2020 opnieuw beleidsarm. Ontwikkelingen in de zorg worden via de toekomstagenda en als opvolging van het F-Fort evaluatierapport verder uitgewerkt en komen niet op de agenda van de ontwikkeltafels (tenzij van invloed op de aanpassingen in de contracten met zorgaanbieders (zoals aanpassing kwaliteitseisen). Het plan van aanpak is bedoeld op hoofdlijnen het traject van bestuurlijk aanbesteden (uitgangspunt voor alle overige arrangementen) 2019 in te richten. Het heeft een dynamisch karakter en kan op basis van voortgang en nieuwe inzichten worden geactualiseerd. Het doel van vandaag is in de OT verdere input op te halen voor het plan van aanpak.

4 Introductie en opzet Ontwikkeltafels 2019
Contractering van diensten d.m.v. bestuurlijke aanbesteding in 3 rondes ontwikkeltafels en diverse werkgroepen gericht op contractafspraken 2020. Voor de start met de inhoudelijke uitwerking in het besluitvormingsproces rond de 1e OT een definitieve keuze maken voor de in 2019 te behandelen onderwerpen. OT’s zijn georganiseerd op basis van het onderscheid inkoop Jeugdhulp en WMO/BW. Naast inhoudelijk onderscheid ook overkoepelende vraagstukken relevant voor beide OT’s (High trust-high penalty, Social return, resultaatsturing)

5 Doelstelling Ontwikkeltafels 2019
Toepassing van de huidige arrangementensystematiek verder verbeteren en eventuele knelpunten daarbij oplossen. Arrangementen die op basis van de aanbevelingen F-Fort nader onderzocht worden of zijn komen niet op de agenda van de OT

6 Thema’s ontwikkeltafels 2019
Na verwerking van de input uit alle gremia wordt het plan van aanpak en daarmee ook de agenda voor de OT’s 2019 vastgesteld. De inventarisatie van de thema’s staat als agendapunt vandaag op de agenda.

7 Afbakening en verbinding
De verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke voorstellen t.b.v. de contractering 2020 ligt bij team Inkoop Sociaal Domein. De procesregie ligt bij de voorzitter en de secretaris van de OT. Gemeenten en inhoudelijke werkgroepen zorgen voor de inhoudelijke voorstellen. In de werkgroepen wordt in de geest van bestuurlijk aanbesteden samengewerkt door zorgaanbieders hierbij zoveel mogelijk te betrekken. Team inkoop toetst de inhoudelijke voorstellen (aanpassingen in bekostiging of contracten) en legt de verbinding met Uitvoering en Toegang. Inhoudelijk projectleiders zijn verantwoordelijk voor de afstemming maar ook om de inbreng van zorgaanbieders bij de voorstellen te betrekken. Zorgaanbieders worden gevraagd zoveel als mogelijk deel te nemen aan de inhoudelijke werkgroepen. De agendapunten van de OT hebben betrekking op de contracten en zijn onderdeel van bestuurlijk aanbesteden. Over uitvoering, praktische aspecten inclusief informatie uitwisseling en facturatie vindt rechtstreeks overleg plaats tussen de zorgaanbieder en team inkoop SD. Voorstellen vanuit dit rechtstreekse overleg t.a.v. eventuele aanpassingen voor de bijlagen bij de dienstverleningsovereenkomst worden wel in de ontwikkeltafels behandeld.

8 Planning Voldoende tijd voor een goede voorbereiding en uitwerking.
Zo vroeg mogelijk in het kalenderjaar duidelijkheid voor zorgaanbieders over de aankomende contractaanpassingen en tarieven OT1 - Duidelijkheid t.a.v. de agenda OT 2019 OT2 - Tarieven en inkoopdocumenten 2020 (we koersen op juni 2019) OT3 – Evaluatie 2019 en vooruitblik 2020 e.v. (november/december 2019)

9 Overzicht mijlpalen en resultaten
Integraal plan van aanpak doorontwikkeling zorginkoop Zuid Limburg 2020 e.v. Opdracht per OT thema Inkoopkaders per OT thema Inkoopdocumenten Definitieve inkoopdocumenten

10 Werkwijze ontwikkeltafels
Voorbereiding Fysieke OT Plaatsen verslag op de website Virtuele OT

11 Organisatie Overall coördinatie, verbinding naar betrokkenen en communicatie Procesmanager/voorzitter Secretaris Secretariële/administratieve ondersteuning Een ervaren notulist Ondersteuning bij communicatie via de website Projectleiders verantwoordelijk voor inhoud en organisatie voorbereiding thema’s (werkgroepen) afstemming. Aanspreekpunt voor procesmanager en secretaris t.a.v. voortgang.

12 Doorontwikkeling zorginkoop op basis van adviezen F-Fort
Thema’s op basis van de F-fort adviezen (deze komen niet op de ontwikkeltafels tenzij deze van invloed zijn op de contractaanpassingen 2020). Crisis – vanaf SAS aanbesteding (Sociale en andere specifieke diensten) Doelgroepenarrangementen Onderwijs Jeugdhulp (gesubsidieerde pilots in 2019) Verblijf- pleegzorg- gezinshuizen (voor 2020 ws Europese aanbesteding) WMO begeleiding groep (mogelijk per 2020 naar voorliggende voorziening) daarnaast maatwerkvoorziening (vangnetconstructie) via methode bestuurlijk aanbesteden. Kortdurend verblijf Beschermd wonen (vanaf 2021 loop CR af MH en WM separaat verder) Overige opdrachten: Centrumregeling WMO/BW


Download ppt "Aanleiding: Vanaf 2015 inkoop/verwerving professionele ondersteuning voor de deelnemende gemeenten door gemeente Maastricht voor zowel de inkoop jeugdhulp."

Verwante presentaties


Ads door Google