Lesgeven zonder cijfer? #KNAGDAG17 #teachmeet Adam Lenaarts (@skandibal) met
Docenten gaan verschillend om met ICT Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie Van product naar proces;
App-smash Het combineren van applicaties om meerwaarde te creëren
Lesgeven zonder cijfer? 3 voorbeelden met
1. Evaluatie toetsen
Cognitieve metadata: RTTI
Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in
Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in:
Eigenaarschap leerling! Alle analyses beschikbaar in map in Deze zijn dus deelbaar met de mentor, collega’s, ouders etc..
Eigenaarschap leerling! Leerling stelt zelf leerdoelen! Bijvoorbeeld: “Ik moet meer aandacht besteden aan mijn (kaart)vaardigheden!”
Eigenaarschap leerling! Leerling controleert eigen leerdoelen! 4-toets (summatieve toets) 2-toets (formatieve toets)
Eigenaarschap leerling! Resultaat: Zelfkennis leerling neemt toe Vaardigheden: analyse en evaluatie! Attitude: Leerlingen willen meer Feedback! Cijfers sterk verbeterd door gericht studeren!
Beter onderwijs! Resultaat: Zonder gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,05 Met gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,46
Wat werkt in het onderwijs?
Feedback met Rubrics Rubrics-> niet een cijfer, maar kwalitatieve beschrijvingen: 1. Feedup: vooraf duidelijk wat je moet doen. 2. Feedback: waar sta je nu. 3. Feedforward: welke stappen moet je nog ondernemen om verder te komen
Feedback werkt op vier niveau’s Taak Proces Zelf-sturing Eigenwaarden Taak: declaratief
2 Feedback met Rubrics Stap 1 maak een Rubric
Google classroom opdracht: Presentaties
Rubric: evaluatie door docent Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie
Goobric en Doctopus
Verzamel de gegevens in sheets
Rubric: evaluatie door LEERLING ZELF! Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie
Rubrics: Het opstellen, verduidelijken en communiceren van leerdoelen Informatie verkrijgen over het niveau van de leerling door het leren zichtbaar te maken Feedback die leidt tot doelgerichte activiteit Feedback werkt pas formatief als de informatie gebruikt wordt om de prestatie te verbeteren
3 Evaluatie via Google Forms Leer de leerlingen planmatig werken aan producten (poster, video, ppt) Geef feedback op proces en resultaat Verzamel gegevens via Formulieren
Presentaties worden door leerlingen kwalitatief en kwantitatief beoordeeld
Leerlingen krijgen een eindrapport Video presentatie Kahoot
Summatieve evaluatie Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie Van product naar proces;
meer weten?
Professionalisering: ICT