Lesgeven zonder cijfer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Workshop Onderzoeksontwerp
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gepersonaliseerd leren:
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Toetsing en toetsontwikkeling
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Hoe leren professionals?
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Presentatie EduCheck SOML
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Docentvaardigheden ICT
Interactief oefenen, formatief toetsen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Volop keus, durf te kiezen
Workshop Quayn
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kennisclip Web toepassingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Formatieve strategieën in de klas
‘Formatief Toetsen’ – René Kneyber
Les 2: gegevens samenvatten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Learning Portal Schooljaar
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Transcript van de presentatie:

Lesgeven zonder cijfer? #KNAGDAG17 #teachmeet Adam Lenaarts (@skandibal) met

Docenten gaan verschillend om met ICT Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie Van product naar proces;

App-smash Het combineren van applicaties om meerwaarde te creëren

Lesgeven zonder cijfer? 3 voorbeelden met

1. Evaluatie toetsen

Cognitieve metadata: RTTI

Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in

Eigenaarschap leerling! Leerling maakt zelf een analyse in:

Eigenaarschap leerling! Alle analyses beschikbaar in map in Deze zijn dus deelbaar met de mentor, collega’s, ouders etc..

Eigenaarschap leerling! Leerling stelt zelf leerdoelen! Bijvoorbeeld: “Ik moet meer aandacht besteden aan mijn (kaart)vaardigheden!”

Eigenaarschap leerling! Leerling controleert eigen leerdoelen! 4-toets (summatieve toets) 2-toets (formatieve toets)

Eigenaarschap leerling! Resultaat: Zelfkennis leerling neemt toe Vaardigheden: analyse en evaluatie! Attitude: Leerlingen willen meer Feedback! Cijfers sterk verbeterd door gericht studeren!

Beter onderwijs! Resultaat: Zonder gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,05 Met gerichte feedback en evaluatie Effect = 0,46

Wat werkt in het onderwijs?

Feedback met Rubrics Rubrics-> niet een cijfer, maar kwalitatieve beschrijvingen: 1.    Feedup: vooraf duidelijk wat je moet doen. 2.    Feedback: waar sta je nu. 3.    Feedforward: welke stappen moet je nog ondernemen om verder te komen

Feedback werkt op vier niveau’s Taak Proces Zelf-sturing Eigenwaarden Taak: declaratief

2 Feedback met Rubrics Stap 1 maak een Rubric

Google classroom opdracht: Presentaties

Rubric: evaluatie door docent Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie

Goobric en Doctopus

Verzamel de gegevens in sheets

Rubric: evaluatie door LEERLING ZELF! Mail uitslag Presentatie Feedback in presentatie

Rubrics: Het opstellen, verduidelijken en communiceren van leerdoelen Informatie verkrijgen over het niveau van de leerling door het leren zichtbaar te maken Feedback die leidt tot doelgerichte activiteit Feedback werkt pas formatief als de informatie gebruikt wordt om de prestatie te verbeteren

3 Evaluatie via Google Forms Leer de leerlingen planmatig werken aan producten (poster, video, ppt) Geef feedback op proces en resultaat Verzamel gegevens via Formulieren

Presentaties worden door leerlingen kwalitatief en kwantitatief beoordeeld

Leerlingen krijgen een eindrapport Video presentatie Kahoot

Summatieve evaluatie Van summatieve toetsen naar formatieve evaluatie Van product naar proces;

meer weten?

Professionalisering: ICT