SCRUM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCRUM workshop.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
….een korte presentatie
Agile Development Methodologie
Projectmanagement Week 6 9 maart Agenda De PM deliverables van het kernproject Planning Begroting Projectverslag  kort Afronding van een project.
Indoor navigation Presentatie Increment 1 EII6RTa Ingmar te Raa
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Implementatie Normblad 8002
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Aan de slag met de BETERapp
De methode van doorontwikkelen Bron
Agile aanpak volgens scrum - Agile development approach for BVH
SCRUM Agile ontwikkelen
Waarom Scrum? Structuur Flexibeliteit Kwaliteit Toegevoegde waarde
PRESENTATIE Kickoff CMO/Venturaplus 17 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Insights & Essentials Willem van Putten
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Niets is wat het lijkt.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
ZESC – Situationeel leiderschap
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Werken in studiegroepen
Executieve functies Marije Ruben.
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Een vergadering organiseren
Teambarometer.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Loopbaan en burgerschap les 2
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De PRA is dood! Leve de PRA!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Rapportage van voortgang of status
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
5 valkuilen & Tips.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Stap drie bij projecten
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

SCRUM

Rugbysport….

Wat is SCRUM? een term die afkomstig is uit de rugbysport, een team probeert samen een doel te bereiken en de wedstrijd te winnen. Samenwerking is heel belangrijk en men moet snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. wordt vaak gebruikt bij producten waarbij nog niet goed duidelijk is wat men wil en waarbij men al doende leert om de eisen en wensen beter te beschrijven en in bruikbare producten om te zetten. het is geen methode, maar een “raamwerk”. Het vertelt je niet exact hoe je het moet doen maar is een flexibele manier om (software)producten te maken er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een lengte van 4 tot 6 weken, werkende (software) producten opleveren.

Theorie achter SCRUM Scrum gaat ervan uit dat kennis ontstaat uit ervaring en het nemen van beslissingen op basis van wat bekend is.

Uitgangspunten van SCRUM Toewijding: de leden moeten zich er vol voor inzetten; het is geen deeltijdklus. Focus: men moet zich focussen op wat er in de sprints gedaan moet worden. Openheid: men moet elkaar goed op de hoogte houden van de voortgang en mogelijke problemen. (transparantie) Respect: men moet mensen met een andere achtergrond en expertise respecteren. Lef: men moet lef hebben om zaken te benoemen, vragen te stellen en met nieuwe oplossingen te komen.

Scrum verdeelt tijd in sprints Scrum verdeelt tijd in sprints . In elke Sprint, streeft het team naar het creëren van een potentieel shippable product increment , dat wil zeggen iets geïmplementeerd , getest en gedocumenteerd in 4 tot 6 wkn. Het Team pakt items uit de Product Backlog tijdens Sprint Planning -vergadering. Op basis van het verleden selecteren ze zoveel mogelijk items die ze in de sprint kunnen verwerken. De Product Owner beantwoorden vragen en verduidelijkt de reikwijdte van de items In de Sprint Review zal het Team , de Product Owner en belanghebbenden bijeenkomen voor de demo en om te discussiëren over de items tijdens de Sprint Deze feedback wordt gebruikt om aan de Product Backlog werken. Elke dag op hetzelfde moment komt het Team en de Product Owner samen voor de Daily Scrum; het plannen en distribueren van werk . Wat hebben de leden gisteren te bereikt en wat is er nog te doen ? Zijn er belemmeringen? Zo ja, wie en hoe zal deze oppakken? Retrospective is met terugwerkende kracht  processen verbeteren. Het Team komt bijeen om het de laatste Sprint te beoordelen en mogelijke verbeteringen door te voeren.

Een aantal termen Product Backlog Definitie van “Klaar” Daily Scrum Stories Sprint Review Team Product Owner Retrospective Scrum Master Sprint Planning Sprint Backlog

De spelers in SCRUM De Product-Owner is de opdrachtgever. Heeft belang bij het (software)product dat gemaakt wordt. Betaald de rekening . Beheert de product backlog, bepaalt wat er moet gebeuren en in welke volgorde. De Scrum Master begeleidt en helpt het team door ervoor te zorgen dat het juiste scrumproces gevolgd wordt. Regelt alle vergaderingen en de voorzieningen zoals een werkruimte, hardware en software. Zorgt ervoor dat het team niet lastig gevallen wordt door derden die met extra eisen tussendoor komen of die bijvoorbeeld tijdelijk mensen nodig hebben uit het team. De scrummaster is geen projectmanager. Het team is multidisciplinair samengesteld en is verantwoordelijk voor het afleveren van het (software)product aan het einde van elke sprint. Bestaat meestal uit 3 tot 9 personen en organiseert zichzelf. Zij doen de analyse, ontwerp, ontwikkeling, test en documentatie en zorgen dat er aan het eind van de sprint een kant en klaar product is, dat in principe in productie genomen kan worden.

Sprint Planning Geef het team genoeg (informatie) om enkele weken ongestoord te werken Teamleden Een (sprint) doel Sprint Backlog Sprint review datum Daily Scum; tijdstip en plaats voor een dagelijkse scrummeeting.

Het (sprint) doel Het doel moet iets zijn wat nog niet is gerealiseerd. “Imponeer Jeroen en Peter”, zou kunnen als ze nog niet onder de indruk zijn… “Maak het systeem goed genoeg om het van de ontwikkelomgeving door te zetten naar een testomgeving.”

Stories (Product Backlog Items) De dingen die de klant wil, omschreven volgens zijn termen ID Naam Bel. Werk Demo Not. 3 Als een gebruiker wil ik mijn klanten kunnen zoeken zowel op voornaam als op achternaam 30 5 Zoeken op voor- en achternaam 7 Duidelijke rapportage van maandelijkse omzet 50 12 Tonen van rapportage Unieke identificatie Korte naam Belangrijkheid (geen prioriteit!) Geschatte tijdsduur Hoe te demonstreren Notities

Bepalen van tijdsduur… Doe je doormiddel van pokeren Helaas…. Niet zo….

Bepalen van tijdsduur… Doe je doormiddel van pokeren Maar zo…. Iedereen krijgt een setje kaarten en legt die kaart met zijn geschatte werktijd, onderste boven op tafel. Als iedereen klaar is toont men zijn kaart. Zo moet iedereen zelfstandig nadenken over de benodigde tijd. Bij grote tijdsverschillen kan hierover een discussie worden gehouden om gedachten uit te wisselen en problemen duidelijk te maken.

Sprint Backlog Selecteer de stories die je tijdens de sprint wilt en kunt oppakken. Estimated Velocity Sprint Backlog = de stories die passen in het afgesproken tijdsblok. Product Backlog = alle stories samen.

Storie te groot? Breek het op in meerdere taken Epic Storie 1; 10 dgn Storie 2 Task 1; 3 dgn Task 2; 4 dgn Task 3; 1 dag Task 4; 2 dgn

Definitie van “Klaar”. Spreek met iedereen af wanneer een storie “Klaar” is…. Niets is zo lastig als de meningen hierover verschillen

Daily Scrum Elke dag, zelfde tijdstip, zelfde ruimte, 15 minuten 3 Vragen: Wat heb je gisteren afgerond? Wat ga je vandaag doen? Loop je tegen problemen of obstakels?

IEDEREEN IS AANWEZIG!! Gebruik desnoods technische hulpmiddelen om iedereen bij elkaar te krijgen….

Sprint Review Demonstreren van dat wat afgehandeld is. Maak het (sprint)doel duidelijk. Steek er niet te veel tijd in, focus je op het doel. Geen technische details Laat het publiek ermee ‘spelen’ Bij een (goede) demo; krijgt het team waardering, leren anderen ervan, ontstaat er feedback, wordt het team gedwongen om alle ‘af’ te maken, is een sociaal gebeuren.

Retrospective Hierbij bespreekt het team de verrichte werkzaamheden. Mogelijkheden zijn: Goed; dit doen we voortaan zo. Kon beter; de volgende keer doen we dat anders Te verbeteren; voorstellen van concrete ideeën over hoe dit in de toekomst beter kan.

Wat vind ik van SCRUM? Dagelijkse besprekingen zijn kort en krachtig. Kan overzichtelijk zijn. Iedereen is gelijk Voor verschillende organisaties / projecten toepasbaar. Eenvoudig maar kan moeilijk in te voeren zijn. Moet door iedereen gedragen worden.