Competentie gericht onderwijs
Competentiegericht leren? Verschuiving van leren competent Competent = vaardig in functioneren Kennis (het wat) Vaardigheden (het hoe) De houding, gericht op het toepassen hiervan
Beroepsbekwaam Kwalificatiedossiers Beroepsidentiteit als uitgangspunt Dit is het doel Beroepsidentiteit als uitgangspunt Wat wil je worden, wat is je gedrag?
Begeleidingsactiviteiten van docenten (adaptief) instrueren Coachen Bevorderen van zelfregulerende vaardigheden Functioneel toetsen van kennis, inzicht en vaardigheden
Voordelen Sterke verbinding tussen theorie en praktijk Zelfregulerend leren Leerling kijkt zelf terug op behaalde resultaten Leerling reflecteert op eigen handelen Uitdagende leeromgeving Door eigen verantwoordelijkheid Leerling motiveert zichzelf, docent stuurt bij
nadelen Docent heeft minder invloed Docent kan minder controleren De leerling bepaalt wanneer hij wat doet, kan zorgen voor vertraging Competenties zijn moeilijk te beoordelen Inzicht is moeilijk te testen (er zijn wel testen voor; cognitive skill test; sq-test)
Veranderingen binnen het CGO Verhoging van de kwaliteit Duidelijke structuur Gevarieerde werkvormen Duidelijke beoordeling Meer onderwijstijd Betere examens Professionele docenten Dit werk ik in volgende sheets uit
Verminderen van opleidingen Kwalificatie structuur vereenvoudigen Slimme bundelingen van kwalificatie dossiers en opleidingen Verantwoordelijkheid ligt bij de Stichting beroepsonderwijs bedrijfsleven Draagt kwalificaties voor aan de minister van EL&I
Verbeteren van de examens Examens worden centraal afgenomen (BOL) Sectorale examenstandaarden; examenprofielen (BBL)
Professionele docenten Aanspreken op resultaat Bijscholing Inrichting van een lerarenregister ‘leerkracht van Nederland’
Samenwerking vmbo, mbo en hbo Leerling vmbo-mbo-hbo moet competitiever worden Korter en aantrekkelijker maken van de beroepsroute Verkorten van 4- naar 3jarige opleidingen (MBO)
Vereenvoudigen van BVE stelsel Geen drempelloze instroom niveau 2 Heldere positionering van niveau 1(entrée opleidingen) Centralisatie van volwassenonderwijs (vavo) Versterking van de kwaliteit van het EVC (ervaringscertivicaat)
Visie van het Nova College Leerlingen werken zelf door de opdrachten heen Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk Docent stuurt bij waar nodig Leerling gaat in eigen tempo door de opleiding
Visie van het ROC van Amsterdam De docent heeft de leiding De docent bepaalt wat er aangeboden wordt Klasikaal les met een uur zelfstandig werken per dag Meer huiswerk De docent heeft de controle
Onze visie Kies voor een gulden middenweg Klasikaal les met meerdere werkvormen Uitdagende opdrachten Theorie gericht op de praktijk De docent heeft de controle en de verantwoordelijkheid