Competentie gericht onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Hoe zien de Horeca en het beroepsonderwijs er uit in 2018
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Deel wat je weet en weet wat je deelt
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Overzicht bespreekpunten
Inleiding Landelijk platform
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Competentiegericht leren vmbo
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Dag van de beroepskolom
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Servicecentrum Studie en Beroep
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
LOB in het PTA van het VMBO
Simulaties in Beroepsonderwijs
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Workshop experimenten in het mbo
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Oranje Nassau College Zoetermeer
Welkom op het Saenredam College
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Competentie gericht onderwijs

Competentiegericht leren? Verschuiving van leren  competent Competent = vaardig in functioneren Kennis (het wat) Vaardigheden (het hoe) De houding, gericht op het toepassen hiervan

Beroepsbekwaam Kwalificatiedossiers Beroepsidentiteit als uitgangspunt Dit is het doel Beroepsidentiteit als uitgangspunt Wat wil je worden, wat is je gedrag?

Begeleidingsactiviteiten van docenten (adaptief) instrueren Coachen Bevorderen van zelfregulerende vaardigheden Functioneel toetsen van kennis, inzicht en vaardigheden

Voordelen Sterke verbinding tussen theorie en praktijk Zelfregulerend leren Leerling kijkt zelf terug op behaalde resultaten Leerling reflecteert op eigen handelen Uitdagende leeromgeving Door eigen verantwoordelijkheid Leerling motiveert zichzelf, docent stuurt bij

nadelen Docent heeft minder invloed Docent kan minder controleren De leerling bepaalt wanneer hij wat doet, kan zorgen voor vertraging Competenties zijn moeilijk te beoordelen Inzicht is moeilijk te testen (er zijn wel testen voor; cognitive skill test; sq-test)

Veranderingen binnen het CGO Verhoging van de kwaliteit Duidelijke structuur Gevarieerde werkvormen Duidelijke beoordeling Meer onderwijstijd Betere examens Professionele docenten Dit werk ik in volgende sheets uit

Verminderen van opleidingen Kwalificatie structuur vereenvoudigen Slimme bundelingen van kwalificatie dossiers en opleidingen Verantwoordelijkheid ligt bij de Stichting beroepsonderwijs bedrijfsleven Draagt kwalificaties voor aan de minister van EL&I

Verbeteren van de examens Examens worden centraal afgenomen (BOL) Sectorale examenstandaarden; examenprofielen (BBL)

Professionele docenten Aanspreken op resultaat Bijscholing Inrichting van een lerarenregister ‘leerkracht van Nederland’

Samenwerking vmbo, mbo en hbo Leerling vmbo-mbo-hbo moet competitiever worden Korter en aantrekkelijker maken van de beroepsroute Verkorten van 4- naar 3jarige opleidingen (MBO)

Vereenvoudigen van BVE stelsel Geen drempelloze instroom niveau 2 Heldere positionering van niveau 1(entrée opleidingen) Centralisatie van volwassenonderwijs (vavo) Versterking van de kwaliteit van het EVC (ervaringscertivicaat)

Visie van het Nova College Leerlingen werken zelf door de opdrachten heen Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk Docent stuurt bij waar nodig Leerling gaat in eigen tempo door de opleiding

Visie van het ROC van Amsterdam De docent heeft de leiding De docent bepaalt wat er aangeboden wordt Klasikaal les met een uur zelfstandig werken per dag Meer huiswerk De docent heeft de controle

Onze visie Kies voor een gulden middenweg Klasikaal les met meerdere werkvormen Uitdagende opdrachten Theorie gericht op de praktijk De docent heeft de controle en de verantwoordelijkheid