Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater Bestuurlijk Platform Zoetwater 28 januari 2016 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018 1 21 september 2018
Aanleiding Delta-aanpak Werkprogramma Schoon Water wordt Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater, conform afspraken met Tweede Kamer Stuurgroep Water is eindverantwoordelijk Bestuurlijk Platform Zoetwater heeft aangegeven een rol te willen spelen Informele bestuurlijke ‘goede voornemens’ bijeenkomst 20 januari jl. nut Delta-aanpak onderschreven, gezamenlijke analyse belangrijk Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Waarom een Delta-aanpak? (genoemd op 20 januari) Voor een betere waterkwaliteit is een tandje erbij noodzakelijk Het gevoel heerst dat met de lopende losse trajecten de doelen niet gehaald worden Samenhang en coördinatie is belangrijk, verbinding met de regio en betrokkenheid van partijen (gebruikers, bedrijven, burgers) Om het water(kwaliteits)bewustzijn te vergroten Om meer focus te brengen in de resterende opgaven Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Kernthema’s Delta-aanpak Bekende stoffen Nutriënten Gewasbeschermingsmiddelen Overige bekende stoffen (zink, lood, etc.) Nieuwe stoffen Geneesmiddelen Microplastics Overige nieuwe/onbekende stoffen (bijv. pyrazool) Voldoende zoetwater en drinkwater Verdroging Verzilting Grondwaterkwaliteit Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Betrokken partijen Vertrekpunt is ‘Verklaring van Amersfoort’ uit mei 2015 Betrokken partijen bij Delta-aanpak: Rijk, provincies, waterschappen, gemeenten, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten Iedereen verantwoordelijk voor ‘eigen’ acties, gezamenlijk verantwoordelijk voor het geheel Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Samenhangende Delta-aanpak Programmatische aanpak om overkoepelende ambitie waar te maken: Het realiseren van voldoende chemisch schoon en ecologisch gezond water voor duurzaam gebruik Lopende (deel)trajecten blijven doorlopen Raakvlakken, overkoepelende zaken en prioriteiten worden vanuit de programmatische Delta-aanpak aangestuurd en geagendeerd Delta-aanpak waterkwaliteit en zoetwater Deel traject … Deel traject Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Werkwijze Delta-aanpak Lopende trajecten (bloembladen) blijven zelf verantwoordelijk voor het eigen traject. Van regionaal tot internationaal. Lopende trajecten blijven eigen bestuurlijke aansturing houden. De Delta-aanpak (hart van de bloem) onder bestuurlijke aansturing van de SG Water en ‘voorportaal’ stuurt op de samenhang en prioriteiten: Gezamenlijke analyse en bepalen van de ambitie Opgaven en maatregelen die extra aandacht behoeven om ambities Delta-aanpak waar te maken (zoals raakvlakken, problemen, nieuwe ontwikkelingen) Vertaling naar concrete doelen: soms vastgelegd (KRW), soms nog niet (nieuwe stoffen) Bestuurlijke focus aanbrengen: prioriteiten Het totaal overzicht van opgaven en maatregelen staan in het Werkprogramma Delta-aanpak met een concrete actietabel (in wording). Met analyses en monitoring brengen en houden we dit scherp in beeld. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Samenhangende Delta-aanpak SG Water Stuurgroep Water Delta-aanpak Beleidsnota drinkwater Stroom gebied beheer plannen Mariene Strategie (microplastics) Nutriënten 2e nota duurzame gewas-bescherming (o.a. glastuin bouw) Afval waterketen Circulaire economie Deltaplan Agrarisch Waterbeheer Ketenaanpak Genees- middelen Duurzame financiering waterbeheer Delta programma zoetwater BPZ RBO’s SG Water IenM voorportaal EZ IenM SG Genees middelen Platform Duurzame glastuinbouw Platform Duurzame gewas- bescherming BO Open Teelten Beleidstraject / programma SG Water Bestuurlijk overleg IenM EZ Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Uitgangspunten uitwerking Delta-aanpak Huidige Werkprogramma wordt verder uitgebreid als gezamenlijke programmatische aanpak. Advies methode Adviescommissie Water: Opgave en urgentie gezamenlijk in beeld brengen Bepaal waar in keten ingrijpen, welke maatregelen zijn nodig Afspraken vastleggen over taakverdeling en financiële bijdragen Dit werken we uit volgens de kracht van de Delta-aanpak: Analyse Ambitie Alliantie Actie Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Analyse Doelbereik en focus; er liggen verschillende studies met andere boodschappen, wat betekent dit? Starten met gezamenlijke analyse Joint Fact Finding: Gehele “keten” (van begin tot eind) analyseren Welke maatregelen zijn het meest effectief Dus over grenzen heen kijken, ook m.b.t. financiering en verantwoordelijkheidsverdeling Waar is actie nodig omdat het niet hard genoeg gaat? En wat gaat goed? Benoemen van bestuurlijke prioriteiten: bijv. ‘Top 5’ problemen en maatregelen Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Voorbeelden bij gezamenlijke analyse en prioriteiten (genoemd op 20 januari) Om KRW-doelen te halen moet er meer gebeuren dan tot nu toe, met name voor diffuse bronnen Evaluatie mestwetgeving in 2016 is cruciaal moment Voor medicijnenaanpak moet bedrijfsleven intensief betrokken worden Verbinding met financiering biedt kansen … Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Ambitie, Alliantie, Actie Het realiseren van voldoende chemisch schoon en ecologisch gezond water voor duurzaam gebruik Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheden, welke gezamenlijke ambitie hebben we? Alliantie - De betrokken partijen bij de Delta-aanpak helpen elkaar om voortgang te boeken Actie Gezamenlijke Werkprogramma geeft de aanzet Versie die in november naar de TK is gegaan, inmiddels aangevuld met actietabel (in wording) Volgende stappen: Samen verbreden (samenhang tussen thema’s, m.n. zoetwater), Completeren, Smarter maken Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Algemeen beeld Informele bijeenkomst De regio’s hebben een belangrijke rol, dit vraagt een goede organisatie ook regionaal Gemeenten verdienen daarbij specifiek aandacht Gebruikers kunnen vooral per dossier en regionaal worden betrokken. Betrokkenheid bij voorportaal als specifiek aan de orde Toewerken naar een ‘Bestuursakkoord Water plus’? Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Flexibel starten met bestuurlijke voorbespreking Met selectie van deelnemers van BPZ en RBO’s (de deelnemers van bestuurlijke bijeenkomst 20 januari jl.) Open voor suggesties met aanvullende deelnemers Gezamenlijke analyse sessie in maart: duiding op basis van de verschillende beelden en rapporten Gezamenlijke ambitiesessie met prioritering in april Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Mogelijke rollen bestuurlijke voorbespreking Samenhang aanbrengen Gezamenlijke analyse en ambitie opstellen Prioritering maken Regie pakken, doorzettingsmacht organiseren Verantwoordelijkheden beleggen en elkaar aanspreken Verbinding met de regio’s leggen Gebruikers betrekken bij de prioriteiten Coördinatie, afstemming, voortgang monitoren, knelpunten in beeld brengen, afweging oplossingsrichtingen Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Proces 28 januari BPZ Februari bespreken met RBO’s (Nog organiseren) Maart analyse sessie 6 april Stuurgroep Water: aanpak bespreken April ambitie + prioriteiten sessie 26 mei Stuurgroep Water: aangevuld werkprogramma met bestuurlijke focus op prioriteiten en met concretisering in een brede actietabel als fundament 16 juni Debat Tweede Kamer: Delta-aanpak en werkprogramma Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018
Vragen Wat vindt u van het voorstel voor de Delta-aanpak? Op welke manier met de RBO’s bespreken? Gaat u akkoord met het voorgestelde proces: starten met twee bijeenkomsten in maart (analyse) en april (ambitie en prioriteiten)? Wie kunnen we betrekken bij inhoudelijke voorbereiding? Ministerie van Infrastructuur en Milieu 21 september 2018