Thema 7 Informeren en adviseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Competentie 04 Het informatieve gesprek
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Leiderschap en zelfbedrog:
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Workshop Fondsen werven
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
De VOA en schuldhulpverlening
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Hoe bereid je lessen voor?
voor familie en vrienden van
Presenteren en communiceren
Een schot voor open doel?!
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Methoden & Technieken van Onderzoek
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Teambarometer.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Behavior Based Safety Warehousing
Nee Zeggen!.
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Voorlichting, advies en instructie
Voorlichting, advies en instructie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Preventie en gezondheidsbevordering
Preventie en gezondheidsbevordering
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Preventie en gezondheidsbevordering
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Thema 7 Informeren en adviseren Methodisch Begeleiden

Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren Inhoud presentatie Voorlichting Informeren, voorlichting en adviezen Niveau’s van voorlichting/ preventie Doelen cliënten voorlichting Soorten voorlichting Stappenplan voorlichting Praktijksituatie Adviezen E = K x A Tips voor adviesgesprek Weerstand tegen adviezen 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren Voorlichting 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Informeren, voorlichting en adviseren Informeren Losse gegevens Voorlichting losse gegevens gecombineerd tot een samenhangend verhaal Adviseren voorlichting, specifiek gericht op een persoonlijke vraag of situatie 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Niveau’s van voorlichting/ preventie Primaire preventie Voorlichting die er op is gericht om het ontstaan van ziekten of gezondheidsproblemen te voorkomen Secundaire preventie Is het systematisch en in een zo vroeg mogelijk stadium opsporen en vaststellen van ziekten of gezondheidsproblemen Tertiaire preventie Is het zoveel mogelijk beperken van de schadelijke gevolgen van en het leren omgaan met een ziekte of handicap 1. Primaire preventie: Een diabetes patiënt het belang van een griepprik uitleggen Uitleggen wat het is van de hielprik bij een pasgeborene aangeven waarom je beter niet kunt roken 2. Secundaire preventie: Borst onderzoek bij dames Onderzoek op prostaat kanker bij oudere mannen Regelmatig doormeten van gezichtsvermogen bij bril dragenden AGPAR score bij pasgeborenen 3. Tertiaire preventie Revalidatie Het gebruik maken van hulpmiddelen bij voortbewegen 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Doelen cliënten voorlichting De bevordering van therapietrouw De medewerking van de client stimuleren De mondigheid versterken Het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid Angstvermindering voor de behandeling Kostenbesparing 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren Soorten voorlichting Voorbereid of onvoorbereid: voorbereid bij gevoelige of ingewikkelde zaken Mondeling of schriftelijk: mondeling bij individuen en bij eenmalige voorlichting Individueel of groepsgericht: Individuen door middel van een groepsgesprek groepsgewijs door middel van een presentatie of schriftelijk 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Stappenplan voorlichting Het verzamelen van gegevens Welke voorlichting is noodzakelijk. Informatie inwinnen door observatie en/of interview Het formuleren van het gezondheidsprobleem beschrijf het probleem met woorden die over het gedrag van de zorgvrager gaan met eventueel een mogelijke zoorzaak De doelgroep aangeven Wie betreft het, op welk niveau moet je de personen aanspreken De doelstelling vaststellen De doelstelling moet voldoen aan de SMART eisen De inhoud van de activiteit bepalen Deze moet aansluiten bij aanwezige kennis, houding en belangstelling en gaat het om gedrag te motiveren of aan/af te leren of kennis over te dragen Het vaststellen van de voorlichtingsmethode Er moet een bewuste keuze worden gemaakt of de voorlichting schriftelijk, mondeling, met voorbeeldgedrag, folder of video moet plaatsvinden De uitvoering Bespreek ruimte, datum, tijdstip en benodigdheden voor voorlichting De evaluatie van de activiteit Bedenk op welke wijze product en resultaat van de voorlichting kan worden getoetst. 1 2 3 4 5 6 7 8 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Praktijksituatie voorlichtingsgesprek Je bent werkzaam bij een instelling voor de Geestelijke Gezondheidszorg. Je ondersteunt cliënten bij het leren zelfstandig wonen. Bij een van de bewoners (Henk) is na onderzoek gebleken dat hij Diabetes Mellitus II heeft (suikerziekte). Henk heeft wel uitleg gekregen wat dit voor hem betekent, maar heeft niet alles kunnen onthouden. Je hebt met Henk afgesproken dat je een en ander nog eens rustig met hem door gaat nemen. Henk wil graag “richtlijnen” hebben hoe hij het beste met zijn Diabetes kan omgaan. Met name waar hij allemaal aan moet denken bij de maaltijden, de versnaperingen en lichaamsverzorging. Je hebt een afspraak met Henk gemaakt om hem extra uitleg te geven. Je hebt ongeveer een kwartier de tijd. Denk na hoe je het gaat aanpakken en of je nog hulpmiddelen nodig hebt. Houdt wat je gaat vertellen eenvoudig. Henk snapt niet alle moeilijke woorden. Je kan de noodzakelijke informatie vinden op onderstaande website. http://www.diabetes-dieet.info/   23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren Adviezen 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

E = K X A Effect van het advies= kwaliteit x Acceptatie Bekijk de video LSD: http://www.youtube.com/watch?v=rRPflnIaekc &feature=related Bekijk de video Adviesgesprek: http://www.youtube.com/watch?v=UzYeyk1K1Js 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Tips voor advies gesprek Open staan Zorg voor rust, sfeer en een goed moment Onderzoek de vraag van de cliënt Onderzoek de eventuele voorgeschiedenis Wees alert op mogelijke onrust Eerst weerstand wegnemen alvorens het gesprek te vervolgen Begrijpen Sluit aan bij de voorkennis en het begripsniveau van de cliënt Stimuleer de cliënt om vragen te stellen Herhaal de hoofdpunten en geef als het kan de informatie mee op papier Willen Leg het waarom van je (gedrag) advies uit Bespreek de voor- en nadelen van de adviezen Bespreek de invloed van anderen Vraag hoe de cliënt er over denkt Kunnen Geef duidelijke en heldere instructies Bespreek de problemen die kunnen optreden Doen Inventariseer de afspraken die samen zijn gemaakt Maak een duidelijke vervolgafspraak Bespreek bij de vervolgafspraak wat goed en wat niet goed is gegaan 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Weerstand tegen adviezen Verdringingsweerstand Hulpverlener komt met oplossingen waardoor de zwakke kanten van cliënt zichtbaar worden Overdrachtsweerstand Cliënt erkent, onbewust, de autoriteit van de hulpverlener niet Ziekte winst weerstand Cliënt volgt het advies niet op omdat hij voordeel bij zijn ziekte heeft Weerstand vanuit gewetensfunctie Cliënt volgt advies niet op omdat deze daarmee zijn fouten denkt te laten zien 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

Praktijksituatie Adviesgesprek Je werkt bij de stichting Mee Arnhem en ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking bij het leren zelfstandig wonen. Deze praktijksituatie gaat over Jasmijn. Jasmijn woont al langere tijd zelfstandig, maar heeft nu een terugval. Zij heeft het met name moeilijk met het op orde houden van haar financiële situatie. Zij zegt zelf: ”de maand is langer dan mijn salaris”. Jasmijn vindt het moeilijk om toe te geven dat zij te veel geld uitgeeft aan nutteloze zaken. Zo heeft zij heel veel potjes nagellak, parfums etc. Een van de problemen is ook dat hij veel geld “uitleent” aan vrienden. Dit geld krijgt ze natuurlijk nooit terug. Ze vindt het moeilijk om haar vrienden hierop aan te spreken. Je hebt vandaag een afspraak met Jasmijn om haar te adviseren hoe ze het beste met haar geld en haar vrienden kan omgaan 23-9-2018 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren