VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LOB-middag Haaglanden
Reflectievaardigheden en instrumenten
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Ontwerpprojecten In de praktijk
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Professionaliteitsontwikkeling
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOB als doorlopende leerlijn
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Reflecteren.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Rollen binnen het werkplekleren
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
LOB in het PTA van het VMBO
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Naar meer activerend onderwijs in het VO
LOB Waar ben je trots op?.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Antibioticaresistentie en teamleren
LOB Motieven Wat wil ik?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Spel en beweging in het onderwijs
Cijferloos lesgeven bij talen
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018

agenda Ff voorstellen (Slide 3/4; 5’) Doel van deze bijeenkomst (sl.5; 3’) Momentje .....(Sl. 6-8; 15’) Inleiding op reflectie (Sl.9-15; 10’) Hoe reflecteren jullie? (Sl. 16-17; 30’) Reflectie ihk van Loopbaanleren (Sl 18 -21; 15’) Wat kunnen we voor elkaar bekekenen? Hoofdstuk 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4

Denk eens aan een succesvolle Yes, hier die ik het voor! Wat maakte deze situatie tot een succes? Wat zegt dit over jou? Welke kwaliteiten zette jij in? Welke motieven, normen, waarden van jou spelen hierin een rol? In welke situatie zou je deze nog meer kunnen inzetten? Hier laat je zien,dat je ‘ iets’ goed kan/doet/weet en is een externe standaard bepalend Armoefening met team FM (2017) Betekenis gericht leren Itt reproductiegericht leren Hier is de persoon zelf de standaard

Hoe is dit om te doen? Wat levert het je op? Hoe vaak doe je dit? Doe je het wel eens met je leerlingen? Wat levert het op? Hoe vaak doen jullie dit in je team? Wat levert het je op?

Wat is het? Hoe kom je tot goede reflectie? Puberbrein Reflecteren Wat is het? Hoe kom je tot goede reflectie? Puberbrein

Reflecteren; wat is het? http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/jezelf-ontwikkelen/reflectie Wij maken onderscheid tussen: - evalueren: resultaat beoordelen - reflecteren: je eigen aandeel/perspectief verhelderen en eigen betekenis geven.

Slechte nieuws …. Slechte feedback leidt tot piekeren (Luken 2009) Studenten: ‘heb jij nog een reflectieopdracht voor mij….?’ Docenten: pffff, wat een werk en waar moet ik het op beoordelen?

Wat we ook weten: Simons(2010) : “Feedback en reflecteren: Kernvariabelen in het onderwijs” “Het effect op het leerproces lijkt groter te zijn dan de kwaliteit van de docent en de gekozen werkvorm”

Hoe wordt reflecteren effectief? Vraagt om goede opdrachten Hoeveel tijd heeft de docent om na te kijken?? Hoe weegt de reflectie mee in de beoordeling en de studielast???

Hoe wordt reflecteren effectief? Vraagt om goede methodiek STARR methode

Diepgaande reflectie is lastig Eenvoudige reflectie wel mogelijk Reflecteren moet je leren De winst van reflectie moet snel ervaren worden

op welke manier reflecteren jullie met je studenten? Met welk doel reflecteren jullie? Waar leren de leerlingen te reflecteren?

Vragen? Kansen? Goede praktijken?

Reflecteren en loopbaanleren

Hoe organiseer ik aansluiting op de arbeidsmarkt? Wat heb je eraan? Hoe organiseer ik aansluiting op de arbeidsmarkt?

In het kader van Professionele Identiteit Staan de loopbaancompetenties centraal: Kwaliteiten reflectie Motieven reflectie Marktoriëntatie Loopbaansturing Netwerken Kuijpers; http://www.talentinontwikkeling.org/kuijpers-loopbaancompetenties.html

Onze wens … Voor studenten een doorgaande reflectielijn inrichten van VO – studiekeuzecheck – HBO - loopbaan

Hoofdstuk pagina