Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?
School in beweging
Poging tot begripsomschrijving Honderden pogingen zonder concreet resultaat Is holistisch begrip Alles werkt op alles Mensenwerk Perceptie (intern en vooral extern) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Beleidsvoering en management Noden Duurzaamheid Adequaatheid Doelstellingen Effecten Doelbereik Coherentie Consistentie Relevantie Effectiviteit Acties: school in werking Inputs Processen Outputs Efficiëntie 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Kosteneffectiviteit
Processen: DODO en PDCA Doelgerichtheid Gekaderd binnen algemene visie / leerplanvisie Verantwoording (t.o.v. betrokkenen/ t.o.v. overheid) Geoperationaliseerde doelen (duidelijk, resultaatsgericht) Ondersteuning Structureel (organisatie, uitrusting, omkadering, …) Cultureel (gericht op mensen en waarden, inspireren, motiveren, waarderen) Doeltreffendheid Zelfreflectie over aanpak en resultaten Gebruik maken van gepaste beoordelingsmethodes Openheid voor externe beoordelingen Ontwikkeling Responsiviteit (openheid t.a.v. vragen, verwachtingen omgeving/overheid) Ontwikkelingsdynamiek (bereidheid tot professionaliseren, veranderingsbereidheid) Uitvoeren Plannen Evalueren Bijsturen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Onderwijskwaliteit … in cijfers 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen context input proces output Welbe-vinden Onderwijs-kundig beleid Personeels-beleid- Logistiek beleid School-rende-ment Alge-meen beleid Kernproces Personeel Leerlingen Externen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
C I P O CONTEXT INPUT PROCES Onderwijs OUTPUT Algemeen Personeel identificatie inplanting historiek reglementair kader personeelskenmerken leerlingen-/ cursistenkenmerken PROCES Algemeen leiderschap visie besluitvorming kwaliteitszorg Personeel Logistiek personeelsbeheer professionalisering materieel beheer welzijn Onderwijs curriculum begeleiding evaluatie (leer)prestaties schoolloopbaan outcomes tevredenheid OUTPUT 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Wat zeggen de data? Roepen enkel vragen op en zeggen niets over werkelijke onderwijskwaliteit. Antwoorden leiden tot diagnose over concrete onderwijskwaliteit. Bevorderen objectivering en ontmijnen te beladen emoties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen En nu???? 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Niet te ‘veel’ denken, vooral doen! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Niet alles tegelijkertijd! Stap voor stap, via ovaal naar cirkel! Bijsturen Plannen Evalueren Uitvoeren 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Valkuil 1: verabsolutering van de cijfers Cijfers, percentages geven soms een vals gevoel van Veiligheid Objectiviteit Zekerheid Met statistiek kan men ‘alles’ bewijzen Veelheid aan statistische methodieken Juiste methodiek voor de juiste toepassing 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Valkuil 2: interpretatiemarge Niet iedereen is cijfergevoelig Waarvoor staat elk cijfer? Welke bedrijfsregel zit er achter? Welk onderwijskundig begrip steekt er achter? Let op met gebruik van secundaire data Data die oorspronkelijk voor een ander doel verzameld werden (betalingen) Strengere eisen opleggen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Valkuil 3: De bomen en het bos Het pointillisme Evenwicht tussen details en het totaal overzicht Digitaal en analoog uurwerk Kosten-baten-analyse Meten is weten Veel meten is zweten Te veel meten is niets weten 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Welke oplossingen (deel 1)? Gesprekken ter plaatse als buffer voor verabsolutering Indicatoren zijn enkel inschatting, vormen geen waarde-oordeel Rijkdom van de lokale context als aanvulling Respect voor lokale antwoorden ter verduidelijking Communicatie en professionalisering Inscholing en intervisie Handleidingen Transparante documentering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Welke oplossingen (deel 2)? Helikopterzicht versterken Grafische hulp Grafieken, trendlijnen, boxplots Synthesetabellen Onderliggende details voor de geïnteresseerde onderzoeker 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Waar komen ze vandaan? Jaarlijkse Brusselgegevens (Edison) Financiële berekeningen Werkingsmiddelen Weddeberekeningen Enkel cijfers die de school zelf heeft ingestuurd! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Welke schoolindicatoren? Relevante indicatoren >> brede behoeftenanalyse >> intern en extern Cursisten en personeel gekoppeld aan aanbod en resultaten op instellingsniveau 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Wat vertellen de cijfers niet? Niets over werkelijke onderwijskwaliteit Enkel signalen die verder lokaal moeten onderzocht worden Dashboard van een auto als metafoor Eerste inschatting Bijkomend onderzoek noodzakelijk 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Wat vertellen ze wel? Signalen die worden vertaald in gerichte vragen Gesprek, aanvulling en overleg ter plaatse Resultaat is gedetailleerde focus op mogelijke risicofactoren m.b.t. onderwijskwaliteit 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Signaalfunctie Wat valt op in positieve en minder positieve zin? Minder per indicator, meer in samenhang tussen indicatoren Wel signalen, geen antwoorden, geen oplossing Een middel (gerichter kijken), geen doel (waarde- of kwaliteitsoordeel) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Monitorfunctie Wat voor instelling? Beperkt aantal indicatoren rond C, I, O Cijfermatig helikopterzicht Jaarlijkse opvolging Evolutie over zes jaar Referentiegroepen Vergelijking met ‘soortgenoten’ Geen normering, geen benchmark, enkel situering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Besluit: welke signalen voor welke partner? Begeleiding: inschattingen voor monitoring Geen kwaliteitsoordeel Enkel gerichte vragen oproepen Scholen: informatierijke omgevingen Managementstool >> helikopterzicht Geen ranking >> positionering tussen soortgenoten Beleid: macro-indicatoren en evoluties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
vele handen maken werk lichter en De weg is nog lang maar vele handen maken werk lichter en wie hard werkt telt op, wie samenwerkt vermenigvuldigt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
En wat zei die wijze Chinees alweer? Een pad wordt pas een weg als men er voldoende over loopt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Wat vertellen de concrete cijfers? Het schoolprofiel (van de inspectie) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Bedankt voor de aandacht