Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Dienst Time Out Projecten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
STRATEGISCHE PLANNING
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Motivatie van de professional Willy Limpens
In het bestuursakkoord
Management : situering en begrip
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Datagestuurde handhaving :
Pass’t Montessorionderwijs ?
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Certificering van assetmanagement
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Website WAARDEvol besturen
Voor goed bijzonder onderwijs
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Groei dossiers/ lokale opleg
Zelfevaluatie GOK.
Zelfevaluatie.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Onderzoeksproject Service’
Leiderschapsontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?

School in beweging

Poging tot begripsomschrijving Honderden pogingen zonder concreet resultaat Is holistisch begrip Alles werkt op alles Mensenwerk Perceptie (intern en vooral extern) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Beleidsvoering en management Noden Duurzaamheid Adequaatheid Doelstellingen Effecten Doelbereik Coherentie Consistentie Relevantie Effectiviteit Acties: school in werking Inputs Processen Outputs Efficiëntie 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Kosteneffectiviteit

Processen: DODO en PDCA Doelgerichtheid Gekaderd binnen algemene visie / leerplanvisie Verantwoording (t.o.v. betrokkenen/ t.o.v. overheid) Geoperationaliseerde doelen (duidelijk, resultaatsgericht) Ondersteuning Structureel (organisatie, uitrusting, omkadering, …) Cultureel (gericht op mensen en waarden, inspireren, motiveren, waarderen) Doeltreffendheid Zelfreflectie over aanpak en resultaten Gebruik maken van gepaste beoordelingsmethodes Openheid voor externe beoordelingen Ontwikkeling Responsiviteit (openheid t.a.v. vragen, verwachtingen omgeving/overheid) Ontwikkelingsdynamiek (bereidheid tot professionaliseren, veranderingsbereidheid) Uitvoeren Plannen Evalueren Bijsturen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Onderwijskwaliteit … in cijfers 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen context input proces output Welbe-vinden Onderwijs-kundig beleid Personeels-beleid- Logistiek beleid School-rende-ment Alge-meen beleid Kernproces Personeel Leerlingen Externen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

C I P O CONTEXT INPUT PROCES Onderwijs OUTPUT Algemeen Personeel identificatie inplanting historiek reglementair kader personeelskenmerken leerlingen-/ cursistenkenmerken PROCES Algemeen leiderschap visie besluitvorming kwaliteitszorg Personeel Logistiek personeelsbeheer professionalisering materieel beheer welzijn Onderwijs curriculum begeleiding evaluatie (leer)prestaties schoolloopbaan outcomes tevredenheid OUTPUT 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Wat zeggen de data? Roepen enkel vragen op en zeggen niets over werkelijke onderwijskwaliteit. Antwoorden leiden tot diagnose over concrete onderwijskwaliteit. Bevorderen objectivering en ontmijnen te beladen emoties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen En nu???? 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Niet te ‘veel’ denken, vooral doen! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Niet alles tegelijkertijd! Stap voor stap, via ovaal naar cirkel! Bijsturen Plannen Evalueren Uitvoeren 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Valkuil 1: verabsolutering van de cijfers Cijfers, percentages geven soms een vals gevoel van Veiligheid Objectiviteit Zekerheid Met statistiek kan men ‘alles’ bewijzen Veelheid aan statistische methodieken Juiste methodiek voor de juiste toepassing 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Valkuil 2: interpretatiemarge Niet iedereen is cijfergevoelig Waarvoor staat elk cijfer? Welke bedrijfsregel zit er achter? Welk onderwijskundig begrip steekt er achter? Let op met gebruik van secundaire data Data die oorspronkelijk voor een ander doel verzameld werden (betalingen) Strengere eisen opleggen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Valkuil 3: De bomen en het bos Het pointillisme Evenwicht tussen details en het totaal overzicht Digitaal en analoog uurwerk Kosten-baten-analyse Meten is weten Veel meten is zweten Te veel meten is niets weten 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Welke oplossingen (deel 1)? Gesprekken ter plaatse als buffer voor verabsolutering Indicatoren zijn enkel inschatting, vormen geen waarde-oordeel Rijkdom van de lokale context als aanvulling Respect voor lokale antwoorden ter verduidelijking Communicatie en professionalisering Inscholing en intervisie Handleidingen Transparante documentering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Welke oplossingen (deel 2)? Helikopterzicht versterken Grafische hulp Grafieken, trendlijnen, boxplots Synthesetabellen Onderliggende details voor de geïnteresseerde onderzoeker 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Waar komen ze vandaan? Jaarlijkse Brusselgegevens (Edison) Financiële berekeningen Werkingsmiddelen Weddeberekeningen Enkel cijfers die de school zelf heeft ingestuurd! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Welke schoolindicatoren? Relevante indicatoren >> brede behoeftenanalyse >> intern en extern Cursisten en personeel gekoppeld aan aanbod en resultaten op instellingsniveau 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Wat vertellen de cijfers niet? Niets over werkelijke onderwijskwaliteit Enkel signalen die verder lokaal moeten onderzocht worden Dashboard van een auto als metafoor Eerste inschatting Bijkomend onderzoek noodzakelijk 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Wat vertellen ze wel? Signalen die worden vertaald in gerichte vragen Gesprek, aanvulling en overleg ter plaatse Resultaat is gedetailleerde focus op mogelijke risicofactoren m.b.t. onderwijskwaliteit 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Signaalfunctie Wat valt op in positieve en minder positieve zin? Minder per indicator, meer in samenhang tussen indicatoren Wel signalen, geen antwoorden, geen oplossing Een middel (gerichter kijken), geen doel (waarde- of kwaliteitsoordeel) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Monitorfunctie Wat voor instelling? Beperkt aantal indicatoren rond C, I, O Cijfermatig helikopterzicht Jaarlijkse opvolging Evolutie over zes jaar Referentiegroepen Vergelijking met ‘soortgenoten’ Geen normering, geen benchmark, enkel situering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Besluit: welke signalen voor welke partner? Begeleiding: inschattingen voor monitoring Geen kwaliteitsoordeel Enkel gerichte vragen oproepen Scholen: informatierijke omgevingen Managementstool >> helikopterzicht Geen ranking >> positionering tussen soortgenoten Beleid: macro-indicatoren en evoluties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

vele handen maken werk lichter en De weg is nog lang maar vele handen maken werk lichter en wie hard werkt telt op, wie samenwerkt vermenigvuldigt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

En wat zei die wijze Chinees alweer? Een pad wordt pas een weg als men er voldoende over loopt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Wat vertellen de concrete cijfers? Het schoolprofiel (van de inspectie) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Bedankt voor de aandacht