School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Workshop Handelingsgericht werken
Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Welkom bij Leefstijl.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
Logical Framework Approach
Omgaan met goed gedrag / pbs
Gepersonaliseerd leren
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Omgaan met internaliserende problemen op school
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Sociaal emotioneel leren PBS
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Welkom bij onze PBS reis
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Presentatie SWPBS-team
Welkom op CBS Het Octaaf
Week van de intern begeleider
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
School Wide Positive Behavior Support | Yorneo
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderavond Toermalijn
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
(of belonen of bekrachtigen)
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Bijeenkomst startende mentoren
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Informatieavond groepen 8
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Hoe volgen wij onze kinderen?
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Naam school Datum (45 minuten) 10:00 – 10:45 De opleider heet de groep welkom op de laatste dag van de coachopleiding. De opleiders noemen actuele nieuwtjes en ontwikkelingen. Naam coach & logo bedrijf 1 1

Schoolwide PBS is een: Schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen Gericht op het verhelderen, aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag Paraplu waar andere interventies met dezelfde uitgangspunten onder passen SWPBS is ‘research based’ (Horner, Golly, Sugai e.a.)

Doel van SWPBS Een veilige omgeving scheppen die: leerling- en leerkrachtvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (oktober 2011)

Het SWPBS kader (1): de piramide Leren Gedrag

Het SWPBS kader (2): vormgeven aan vijf pijlers 1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden 2. 5. Samenwerken met Ouders en met de Zorg Preventie zoveel mogelijk problemen voorkomen 3. 4. Helder zijn in wat je wilt zien en horen, dit actief aanleren en positief bekrachtigen Besluitvorming over gedrag op basis van Data

Concreet starten met SWPBS: een 3-jarig implementatietraject

Concreet starten met SWPBS (jaar 1): Bepalen wat de school al doet wat goed werkt en aanvullende ‘groene interventies’ ontwikkelen (schooljaar@ @@@-@@@@) De coach noemt dat geinventariseerd wordt met het hele schollteam waar krachten liggen van de school en waar veranderwensen liggen. De coach refereeert ook aan de oefening met de flap.

1. Basiswaarden van de school bepalen Bijvoorbeeld: Verantwoordelijkheid Respect Veiligheid Welke waarden wil de school aan de leerlingen meegeven? ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

2. Heldere gedragsverwachtingen formuleren vanuit gedeelde waarden ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

2. Heldere gedragsverwachtingen formuleren Voor alle plekken in en om de school: Gangen Kantine Schoolplein…..etc Waarden en verwachtingen visueel maken: Posters Foto’s Werkstukken van leerlingen Heldere gedragsverwachtingen helpen niet alleen in het verkeer. De kans dat het leerlingen lukt om zich sociaal te gedragen neemt toe als er duidelijke gedragsverwachtingen zijn in de school. Belangrijk is natuurlijk wel dat het er niet te veel worden (het moet behapbaar blijven) en dat de gedragsverwachtingen relevant zijn en iets toevoegen. Denk in 2-tallen even na over gedragsverwachtingen voor het schoolplein ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

3. Waarden en gedragsverwachtingen visualiseren NET ALS IN HET verkeer worden gedragverwachtingen gevisualiseerd om ze sterk te maken. Deze zijn duidelijk zichtbaar en herkenbaar in alle ruimtes van de school.

4. Gedrag is een ‘vak apart’: lessen ontwerpen om gedrag actief aan te leren Filmpjes Model staan en oefenen Quiz Andere werkvormen

5. Systeem ontwerpen om gewenst gedrag schoolbreed systematisch positief te bekrachtigen Sociale bekrachtiging Tokensysteem “You never know when you get a surprise…”

6. Oefenen met het minimaal houden van aandacht voor ongewenst gedrag en een menu opstellen van eenduidige consequenties Reactieprocedure ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

7. Data verzamelen over gedrag Incidentenregistraties geven informatie over: Leerlingen Locaties Type incident Periode Alleen relevante data met een zo laag mogelijke inspanning voor het schoolteam Data is basis voor het overleg van het PBSteam en maakt inzichtelijk waar en wanneer er problemen zijn. De coach noemt dat er zal worden gekeken naar wat de school al verzameld. En dat daarna zal worden besloten wat er eventueel aanvullend nodig is. ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

Concrete activiteiten in jaar 2: Starten met ‘groene interventies’ op de werkvloer, gele interventies ’ ontwikkelen , SWPBS in de klas, oudercontacten vormgeven De coach noemt dat geinventariseerd wordt met het hele schollteam waar krachten liggen van de school en waar veranderwensen liggen. De coach refereeert ook aan de oefening met de flap.

Jaar 2: ‘Gele interventies’ ontwikkelen Check in Check out De coach noemt dat de interventies die in jaar 1 ontwikkeld en uitgeprobeerd zijn in jaar 2 worden toegepast op de werkvloer. De coach noemt verder wat er aan bod komt in jaar 2 en 3 De coach herhaalt verder dat deze interventies bedoeld zijn om leerlingen te ondersteunen die net iets meer nodig hebben om zich de waarden van de school eigen te maken qua gedrag. De coach noemt dat geïnventariseerd wordt wat de school al doet op geel en rood. En hoe deze interventies ‘PBS-proof’ kunnen worden gemaakt. Pijler samenwerking met de zorg vormgeven

Jaar 2: de pijler ‘samenwerken met ouders’ vormgeven De school werkt aan een positief contact met alle ouders Bijvoorbeeld door: Ouderavond over SWPBS Telefoontje, kaartje of mail naar huis met positief bericht over de leerling Tijdens informele momenten iets positiefs terugkoppelen over de leerling

Concrete activiteiten in jaar 3: ‘Rode interventies ’ ontwikkelen , samenwerken met de zorg & borging van de aanpak De coach noemt dat geinventariseerd wordt met het hele schollteam waar krachten liggen van de school en waar veranderwensen liggen. De coach refereeert ook aan de oefening met de flap.

Jaar 3:‘Rode interventies’ ontwikkelen PMTO Triple P Agressieregulatietraining De coach noemt dat de interventies die in jaar 1 ontwikkeld en uitgeprobeerd zijn in jaar 2 worden toegepast op de werkvloer. De coach noemt verder wat er aan bod komt in jaar 2 en 3 De coach herhaalt verder dat deze interventies bedoeld zijn om leerlingen te ondersteunen die net iets meer nodig hebben om zich de waarden van de school eigen te maken qua gedrag. De coach noemt dat geïnventariseerd wordt wat de school al doet op geel en rood. En hoe deze interventies ‘PBS-proof’ kunnen worden gemaakt. Pijler samenwerking met de zorg vormgeven

Jaar 3: de aanpak borgen Inwerkpakketten nieuwe schoolmedewerkers en leerlingen Implementatiedata SWPBS opnemen in sollicitatieprocedure, etc. ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

Hoe ziet het traject er organisatorisch uit? Formatie PBSteam Maandelijkse PBSteam bijeenkomsten van twee uur Twee studiedagen per jaar voor schoolteam Deelname schoolteam aan werkgroep om verschillende ‘producten’ aan te passen voor de school (zes uur op jaarbasis) De coach begeleidt traject en levert werkvormen en voorbeelden aan om tot ‘producten’ te komen

Wie zit er in het PBSteam? Directie IB Leraren vanuit onder- midden en bovenbouw evt. conciërge, SMW, ouders e.d ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

De belangrijke rol van het PBSteam Kartrekkersrol – verantwoordelijk voor de voortgang (samen met de coach) Aanspreekpunt en ondersteuning voor collega’s Informeert over en betrekt schoolteam bij ontwikkelingen SWPBS Houdt het databasesysteem bij (verwerkt gegevens van het SWPBS proces; registratie) Bereidt de studiedagen van SWPBS voor met de coach

Goudmijnen/ voorwaarden bij implementatie De directeur gaat ervoor! 80% van het schoolteam is enthousiast over SWPBS Aansluiten bij krachten van de school leraren worden gefaciliteerd (tijd) Geen grote reorganisaties/ paralleltrajecten Het tempo van de school aanhouden

Uitkomsten Noors onderzoek naar de effecten van SWPBS op leerlingen Afname probleemgedrag algemeen, zowel schoolbreed als in de klas (bijvoorbeeld afname van 18% verbale agressie) Afname probleemgedrag risicoleerlingen met externaliserend gedrag Scholen waar de meeste gedragsproblemen voorkwamen, profiteerden het meeste van de aanpak We maken de overstap naar onderzoek naar de effecten van SWPBS in zijn geheel. (Ogden, Sörlie, Amlund Hagen, 2007)

Uitkomsten RCT in Noorwegen naar de effecten van SWPBS op leerlingen voor wie het Noors hun tweede taal is Resultaten volgens leerkrachten: Leerlingen significant sociaal vaardiger Afname internaliserende problematiek Betere leerprestaties Geen significant verschil in afname externaliserend probleemgedrag (Ogden, Sörlie, Amlund Hagen, 2007)

Uitkomsten onderzoek in de VS Toename gevoel van veiligheid onder leerlingen (Horner, Sugai, Smolkowski & Eber, 2009): Toename sociaal gedrag op school, in de klas en thuis (Eber, 2006; Putnam, Horner, & Algozzine, 2006) Betere schoolprestaties/ toename leesvaardigheid (Eber, 2006; McIntosh, Chard, Boland & Horner, 2006) Toename effectieve leertijd (Bradshaw, Mitchell & Leaf, 2010)

Uitkomsten RCT in Noorwegen naar de effecten van SWPBS op leraren Leraren voelen zich competenter in het omgaan met gedragsproblemen en met verschillen tussen leerlingen (diversiteit)

Resultaten SWPBS VS: het schoolteam Betere vroegsignalering en effectiever interveniëren bij kinderen met matig of (zeer) ernstig probleemgedrag; Betere samenwerking van schoolteam met ouders en (jeugd)zorg; Reductie aantal disciplinaire maatregelen (zoals schorsing of verwijdering); Enthousiast schoolteam en grotere tevredenheid en betrokkenheid van ouders bij school. Minder uitval onder docenten

Hartelijk dank voor jullie aandacht! Afsluiting Hartelijk dank voor jullie aandacht! Hier de duimenoefening? ® Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0