Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde Ik wil de aarde verbeteren Zo’n groot probleem? En zo’n klein meisje. Onmogelijk. Groot probleem, begint met kleine veranderingen Voorbeelden: flessen, fietsen, Door dit te doen heb je na een tijdje een groot impact Hoe wil ik dus nu de wereld verbeteren?
Minder vlees eten Door mensen minder vlees te laten eten Veel gehoord om in hun sociale kring of via het nieuws of documentaires hebben zien oppoppen. Ik zelf heb voor 18 jaar vlees en vis gegeten. Van koreaanse bbq naar gourmetten met mijn nederlandse familie tijdens kerst. Ik ga hier in op het milieu-aspect en niet op het ethische aspect. Veeteelt vraagt veel ruimte, niet alleen het houden van vee maar ook het produceren van het voer. Voor alleen 1kg = 25 kg voer nodig. In totaal om alle vleesconsumptie in Nederland te realiseren is er circa 10 miljoen hectare nodig. Dit is 3x het Nederlandse landoppervlakte.
Bron: Planbureau voor de leefomgeving Veeteelt vraagt veel ruimte, niet alleen het houden van vee maar ook het produceren van het voer. Want voor productie van 1 kg biefstuk is gemiddeld 25 kg voer nodig. In totaal om alle vleesconsumptie in Nederland te realiseren is er circa 10 miljoen hectare nodig. Dit is 3x het Nederlandse landoppervlakte. Bron: Planbureau voor de leefomgeving
= 1 Kg 15.000 L Bron: www.scientias.nl Ik wil graag aan jullie vragen hoeveel liter water jullie denken dat 1 kg rundvlees kost. Zonder op te zoeken. Wie denkt tussen de 0 en 500 liter, tussen de 500-1500 en wie denk daarboven? Het kost ons 15.000 liter waterverbruik. 100 gr = kleine burger = maand watergebruik bij het douchen van de gemiddelde Nederlander. Bron: www.scientias.nl
Gedragsverandering Gedragsverandering psychologische technieken gedrag van mensen te veranderen in desgewenste richting. Binnen de gedragsverandering wordt er op een wetenschappelijke manier gekeken naar gedragsbeïnvloeding en hoe dit kan worden toegepast.
Verlies & Winst framing Sociale normen Gedragsverandering Verlies & Winst framing Sociale normen Gedragsverwachtingen Mensen het gevoel geven dat ze iets verliezen. Mensen houden er niet van om iets te verliezen en door ze te vertellen wat ze verliezen als ze iets doen zijn ze sneller bereid om hun gedrag aan te passen. (1kg vlees water verlies) Mensen hebben invloed op elkaar. Mensen zijn sneller bereid bepaald soort gedrag te vertonen als andere die gedrag ook vertonen. Hoeveel mensen zijn ooit wel eens verteld om het licht uit te doen als ze hun kamer uitlopen? Dit is omdat mensen sneller het ideale gedrag vertonen wanneer dat van hun verwacht wordt. Als laatste vergelijken. Door een probleem te vergelijken zien mensen sneller het probleem in. Netals wat ik net deed met 10 miljoen hectare. Dat is een groot getal, maar als ik zeg dat dat vergelijkbaar is met 3x Nederlands is het beter in te schatten hoeveel dat echt is. zo goed werkend mogelijk te maken Het belangrijkste van een goedwerkende gedragsverandering is het analyseren van de situatie en de doelgroep. Hierbij zijn 3 stappen die kunnen leiden tot een goedwerkend gedragsveranderingsinterventie Vergelijken
Stap 1 Probleemanalyse Analyse gemaakt van de doelgroep en het probleem Het probleem wordt besproken en ook alle gevolgen van het probleem Ook worden de oorzaken besproken
Wetenschappelijke context Stap 2 -In deze fase zal alle oorzaken van het gedrag wetenschappelijk worden onderbouwt. Er worden psychologische theorieen besproken die het gedrag verklaren. ( Misschien weinig geinformeerd of laag gevoel voor verantwoordelijkheid. )
Stap 3 Interventie in deze fase zal de informatie over de doelgroep en de psychologische theorieën worden gekoppeld tot een passende informatie. Er zullen technieken worden besproken die inspelen op deze specifieke situatie met deze specifieke doelgroep, zodat het gewenste resultaat de beste uitkomst heeft. Daarnaast kan de interventie getest worden voordat het kan worden ingezet.
Advies voor CMD’ers Wij als cmd’ers zijn geneigd om snel de oplossing te visualiseren de probleem op te lossen. We doen veel onderzoek naar het probleem en de doelgroep. Maar wat we nog wel eens snel over het hoofd willen zien is het wetenschappelijke context. Dat is de fase waarbij dus wordt gekeken waarom de doelgroep bepaald gedrag vertoont. Daarom wil ik als advies geven op basis van dit onderzoek dat wetenschappelijke context design fouten kan voorkomen. En dat wij als cmd’er hier meer tijd in moeten steken.
Lessmeatarian Concept Ik heb het concept Lessmeatarian verzonnen. Zoals ik al zei is kleine veranderingen belangijk bij het oplossen van grote problemen. Ik als vleeseter heb niet op de ene tot de andere dag geswitched van wel vlees naar geen vlees. Ik had transitie nodig. Wat ik heb gemerkt is dat het nu nog een strakke lijn is tussen wel vlees eters en geen vleeseters. Daarom introduceer is lessmeatarian. Hierbij eten mensen minder vlees. Niet dagelijk maar ook niet nooit. Lessmeatarian is een campagne dat er voor moet zorgen dat mensen het sociaal gaan accepteren dat mensen niet dagelijks meer vlees eten en dat steeds meer mensen dat doen. (sociale normen) Hierbij wordt er ook vergelijkbare informatie gegeven wat voor impact het heeft als mensen minder vlees eten. Dit concept kan zich uiten in posters, website. De posters kunnen dienen voor sociale norm. Website voor informatie en tijdschrift voor inspiratie. (sociale normen, verlies en winst framing, vergelijking.) Hoeverre zou dit impact hebben? En vinden jullie dat stel de overheid/bedrijven neemt dit over de mensen soort van mogen manipuleren? Dit is mijn oplossing om de wereld te verbeteren. Dankjewel voor het luisteren.