Voor goed bijzonder onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Missie, visie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Informatiemanagement
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
5 februari 2003 Workshop.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitszorg Les 4.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Themabijeenkomst 14 november 2016
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Voor goed bijzonder onderwijs

Instrument voor kwaliteitszorg en benchmarking VOspiegel.nl Versie Besturenraad Bas Borm en Anneke de Wolff

Programma 1. Goede kwaliteitszorg 2. Informatie over VOspiegel.nl, versie Besturenraad 3. VOspiegel.nl, versie Besturenraad gebruiken voor: nulmeting monitoren en zelfevaluatie benchmarking 4. Demonstratie instrument

PDCA PLAN ACT Do Check

PLAN ACT Do Check Strategisch beleidsplan Jaarplan school Managementcontract Pop’s Verbeteracties Doelen bijstellen PLAN ACT Do Popgesprekken Managementrapportages Evaluaties en rapporten daarvan Jaarverslag Uitvoering van jaarplan Uitvoering van activiteiten (toezien op….) Check

Goede kwaliteitszorg vertrekpunt is de missie en visie van de school zelf focus: leerprocessen en leeropbrengsten van leerlingen doel (en werkwijze) is gemeenschappelijk leren, door gebruik van Plan-Do-Check-Act-cyclus

Goede kwaliteitszorg leerlingen, ouders en personeel zijn in ieder geval erbij betrokken het versterkt de samenhang binnen de school en het beleid (visie – processen – opbrengsten) het zet aan tot systematisch handelen er wordt gezocht naar externe feedback en vergelijking van eigen normen met die van anderen.

VOspiegel, versie Besturenraad waardering van de school en het onderwijs bij leerlingen, ouders en personeel voor elk van de 3 doelgroepen zoveel mogelijk gelijke vragen (360º feedback) alle relevante onderwerpen komen aan bod vormgeving van identiteit komt terug bij alle onderdelen

Opbouw: gesloten vragen (5 puntsschaal) variërend van 43 (ouders) tot 90 vragen (personeel) 11 versies: onderscheid HAVO/VWO – VMBO onderscheid onder- en bovenbouw personeel: onderscheid OP - OOP

Onderwerpen enquêtes Algemeen Schoolcultuur/ schoolbeleid De lessen De leraren Middelen en voorzieningen (gebouw, inrichting, lesuitval) Pedagogisch klimaat

Personeel: extra onderwerpen waardering/ voldoening werk samenwerking collega’s interne communicatie kwaliteitszorg uitdagings-/ ontplooiingsmogelijkheden de schoolleiding Voor ouders: ‘samenwerking met ouders’

Online instrument afname digitaal, via code (dmv brief of e-mail), leerlingen: klassikale afname afname is anoniem resultaten direct beschikbaar na afname basale statistiek in getallen en grafieken eenvoudig overzetbaar naar Word format voor verbeterplan

Verbeteren en vernieuwen INK-managementmodel organisatie resultaat Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Bestuur en financiers beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen

Resulaatmeting INK-managementmodel VO Spiegel Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Onderwijs Resultaten (IDU, inspectie) Financiële (OiC) beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen

Zelfevaluatie een continu ‘review proces’ op alle niveaus om op basis van ‘evidence’ antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘hoe goed doen we het?’ 3 stappen: hoe doen we het? (hoe is de kwaliteit van..?) hoe weten we dat? (evidence) wat gaan we nu doen?

Check-fase (hoe weten we dat?) waardering leerlingen waardering personeel waardering ouders waardering partners en afnemers (vervolgopleidingen, bedrijven) opbrengsten onderwijs (bijv.IDU gegevens, examenresultaten, inspectie-oordelen) en financiële resultaten (materieel, personeel), bijv. OiC

Benchmarken: start voor ontwikkeling dmv vergelijking: verruiming van blik, op gang brengen van beweging focus op eigen niveau (instelling – locatie – team), voorkomen van afschuiven; gerichte verbeteracties plannen met andere scholen een gedeeld uitgangspunt: start voor onderling leren

Gebruikersmogelijkheden VO spiegel.nl (binnen eigen school) voor evaluatie van (vernieuwing)projecten of implementatiefasen bij begeleiding van startende docenten als voorbereiding op functioneringsgesprek: (docent zelf en één of meer klassen vullen in) als basis voor ontwikkelen van POP’s om klassen of individuele leerlingen met leerproblemen te monitoren

Plan van aanpak Stap 1: bepaal het doel Stap 2: wel of niet benchmarken? zo ja, landelijk of binnen de eigen kring? Stap 2a (bij keuze voor een benchmark binnen eigen kring) maak duidelijke afspraken Stap 3: consensus over de vragen: de sjablonen of zelf enquêtes samenstellen? Stap 4: instellen werkgroep kwaliteitszorg, opdracht meegeven

Plan van aanpak Stap 5: (eventueel) samenstellen van eigen enquêtes, uitproberen Stap 6: opstellen meetplan Stap 7: organisatie van de afname Stap 8: analyse eerste uitkomsten, eventueel opstellen van een beknopt eerste verslag

Plan van aanpak Stap 9: presentatie en bespreken uitkomsten met diverse respondentgroepen Stap 10: verbeterplan of vervolgacties/ beleid formuleren Stap 11: communiceren van uitkomsten, conclusies en vervolgvoorstellen aan alle belanghebbenden

Presentatie Lijst waarop je kunt klikken Help schermen Tabjes afwerken Klein duimpje navigatie balk LET OP: Starten = Vragenlijst bevroren = online Stoppen = analyseren

Voor goed bijzonder onderwijs