Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Infoavond 6 februari 2014.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Kurzweil in de praktijk
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Op stap naar het secundair onderwijs
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Handelingsgericht werken
Op stap naar het secundair onderwijs
Onze nieuwe rekenmethode
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Bijeenkomst September 2015
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Vaco’s
Keuzethema: differentiatie
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Vaco’s
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Bevraging m.b.t. studiekeuze
blok 3 les 2: de gewone basisschool
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Overgang naar het secundair
Cijferloos lesgeven bij talen
Zomerschool TCC 2019.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet. Surf naar https://pollev.com/annedecelle389 Tinne De Beusscher – De Ark Kessel-LO Anne DecelLe – UCLL Lerarenopleiding BaSO

Kennismaking

Mind the Gap PWO 2015-2018 Doel In professionele leergemeenschappen met leerkrachten basisonderwijs en leerkrachten secundair onderwijs aan de slag om didactische verschillen tussen basisonderwijs en secundair onderwijs te verkleinen.

Partners 2016-2017 2017-2018

Wat is jouw mening? Wat zijn die verschillen tussen BaO en SO? Uitspraken vanuit 4 perspectieven Ouder Leerkracht basisonderwijs Leerkracht secundair onderwijs Onderzoeker Stemmen op https://pollev.com/annedecelle389

https://pollev.com/annedecelle389 In het basisonderwijs wordt er hard ingezet op het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfstandig werken die leerlingen nodig hebben voor hoekenwerk, contractwerk, groeps- en projectwerk. In het secundair onderwijs hebben ze deze vaardigheden niet meer nodig en wordt er klassikaal gewerkt. (leerkracht BaO) Helemaal akkoord Gedeeltelijk akkoord Geen mening Niet akkoord

https://pollev.com/annedecelle389 Ouder: “Ik mik voor mijn kind zo hoog mogelijk, hij kan later nog altijd afzakken.” Kies de uitspraak die het meest aansluit bij jouw reactie als onderwijsmaker op deze ouder: Ik begrijp dat, dat is de boodschap die de publieke opinie vaak bevestigt. Een eerste graad van het secundair onderwijs is oriënterend, alle leerlingen moeten de kans krijgen alles uit te proberen. Bij de start van de tweede graad kunnen ze nog alle richtingen uit. Ik ga hiertegen in. Om faalervaringen te voorkomen, mikken sommige kinderen best niet te hoog (zeker geen Latijn). Laat het kind toch zelf beslissen en kiezen vanuit zijn interesses. Hij weet zelf wat goed voor hem is.

https://pollev.com/annedecelle389 In de eerste graad van het secundair onderwijs is werken met een viersporenmodel (differentiatie in instructie) niet nodig. (leerkracht SO) Akkoord, in het secundair is er voldoende tijd nodig om klassikaal leerstof te kunnen overbrengen, anders is het onmogelijk om al de leerplandoelstellingen te realiseren. Het is misschien wel nodig, maar niet haalbaar. De structuur (lessen van 50 minuten, 1 leerkracht voor de klas, …) en infrastructuur (kleine vaklokalen, complexe lessenroosters, …) in het SO lenen zich daar niet toe. Akkoord, binnenklasdifferentiatie is in het lager onderwijs meer noodzakelijk want alle leerlingen moeten in dezelfde klas les volgen tot het einde van het zesde leerjaar. In het secundair onderwijs zijn er dankzij het keuzegedeelte (techniek, moderne, klassieke studiën …) homogenere klassen. Ik ga niet akkoord. Binnenklasdifferentiatie zou voor elke leerkracht een uitgangspunt moeten zijn.

Een gap? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen lager en secundair? Waar hebben leerlingen het moeilijk mee bij de overstap?

LOSO-overgang Wanneer is een overgangsbeleid effectief? 3x3x3 model (Cauley & Jovanovich, 2006)

LOSO-overgang Resultaten bevraging 1516

LOSO-overgang Resultaten bevraging 1516

LOSO-overgang Resultaten bevraging 1516

LOSO-overgang Resultaten bevraging 1516

Vooronderzoek in Vlaanderen Resultaten bevraging 1516 bv. “Vooral Frans en taalsystematiek geeft problemen naar aansluiting.” bv. “Ook de werkvormen … zijn een struikelblok voor een aantal leerlingen.” bv. “De leerkrachten ervaren dat wanneer ze de leerplandoelen/ eindtermen van de lagere school volgen, de kinderen niet altijd even goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.”

LOSO-overgang Resultaten bevraging 1516 Opvallende verschillen in didactische aanpak (! perceptie !) Lager onderwijs Secundair onderwijs Algemene didactiek Meer differentiatie o.b.v. cognitieve vaardigheden van leerlingen Meer gebruik van verschillende differentiatiemethoden Meer gebruik van opdrachtvormen Meer kennis van eindtermen lager onderwijs en leerplandoelen 3e graad lager onderwijs Meer focus op lezen/schrijven/rekenen, meewerken, kritisch denken en talentexcellentie Meer aanpassingen van handboek en werkboek met eigen materiaal Meer gebruik van gespreksvormen Didactiek Frans Meer Frans als voertaal in de lessen Frans Frequentere toetsen voor Frans Didactiek WO en WO-opvolgers Meer toetsvragen die peilen naar kennis van leerinhouden WO Meer gebruik van cijfers als feedbackmethode bij toetsen WO Meer toetsvragen die peilen naar toepassing van leerinhouden WO-opvolgers Meer gebruik van codes als feedbackmethode bij toetsen WO-opvolgers Zeker wel behouden

Focus van ons traject Onder andere buddywerking, tutors, … Onder andere Boone & Vanhoutte; Alspaugh, Opdenakker & Timmermans Onder andere buddywerking, tutors, … Focus van ons traject Naar: Cauley & Jovanovich 2006

LOSO-overgang Resultaten bevraging + literatuurstudie 1516 9 didactische invalshoeken Initiatief van De Ark, filmpje tonen: laten benoemen vanuit die drie doelen …. Discussie: hoe bereidt dit voor op het secundair onderwijs? In hoeverre verschilt dit van de aanpak in het secundair onderwijs?

praktijkvoorbeeld Hoe bereidt deze aanpak voor op het secundair onderwijs? Hoe verschilt deze aanpak van die in het secundair onderwijs? Wat kan het secundair onderwijs doen om de overgang te versoepelen?

Modeltraject – zie handout Belangrijkste werkvormen Beginsituatieanalyse: 3 x 3 x 3 – model Observeren in het andere onderwijsniveau mbv kijkwijzer Intervisie over de observaties Bestuderen van good practices Workshops: uitdiepingssessies omtrent didactische invalshoek(en) naar keuze Implementatie in eigen praktijk: Uitdieping van een didactische invalshoek in eigen lessen Ontwerpen van lessen samen met leerkracht andere onderwijsniveau Co-teaching in eigen of ander onderwijsniveau Intervisie / supervisie over de ervaringen

Blog "Het contrast qua lesgeven is zó groot: van bijna alles zelfstandig verwerken (BaO) naar veelal doceren / onderwijsleergesprek (SO). (Uiteraard komen groepswerk en zelfstandig werk ook voor maar veel minder.) Ik denk dat wij in onze lessen (SO) zeker wat meer zelfstandig werk kunnen (moeten?) integreren, wel naast de "klassieke" werkvormen. Een goed evenwicht vinden tussen allerlei werkvormen is belangrijk, denk ik. Het viersporen-systeem zou ik bij bepaalde grammatica-onderdelen van Latijn kunnen toepassen. Ik wil het in ieder geval eens proberen! Conclusie: De gap is nog groter dan ik dacht! Ik begrijp dat leerlingen het moeilijk hebben met de overgang naar SO en een lange(re) aanpassingsperiode nodig hebben.“ (een leerkracht Latijn uit het SO op de blog)

Planning 2017-2018 Leergemeenschap leerkrachten Katholiek Onderwijs regio Mechelen Leergemeenschap leerkrachten SILA Westerlo en omringende basisscholen Leergemeenschap leerkrachten scholengemeenschap WICO en omringende basisscholen Leergemeenschap leerkrachten via navormingsdienst UCLL Leuven

Interesse? Leergemeenschap leerkrachten via navormingsdienst UCLL Limburg 30/1, 9u-12u, UCLL Campus Diepenbeek 16/3, 9u-12u, UCLL Campus Diepenbeek 28/5, 9u-12u, UCLL Campus Diepenbeek Coaching on demand in je schoolgemeenschap 2018- 2019? Interesse? Schrijf je contactgegevens op of e-mail naar anne.decelle@ucll.be en mieke.goos@ucll.be

Projectmedewerkers Mieke Goos – UCLL BaLO Adelheid Spillier – UCLL BaLO Sonja Peeters – UCLL BaSO Anne Decelle – UCLL BaSO