De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infoavond 6 februari 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infoavond 6 februari 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Infoavond 6 februari 2014

2 Wat kan u verwachten? Structuur van het secundair onderwijs
Onze middenscholen Individuele gesprekken met vakleerkrachten Rondleiding

3 STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

4 6 schooljaren 3 graden 2 leerjaren

5 1ste graad: breed oriënterend brede informatieverwerving
leerlingen observeren talenten ontdekken leiden naar een goede studiekeuze

6 2de en 3de graad: 4 onderwijsvormen ASO BSO KSO TSO

7 Middenschool met 4-jarige structuur 1ste graad 2de graad
Optimale leerbegeleiding over 4 jaar

8 Getuigschrift basisonderwijs
ja neen A stroom B stroom

9 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze 1 uur extra
A stroom: 1A 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze 1 uur extra

10 28 uur voor alle leerlingen
1 uur: NW, MO, PO, Ges 2 uur: LBV, Aar, LO, Techniek, Engels 4 uur: Frans 5 uur: Nederlands, Wiskunde

11 4 uur keuze: 4 uur Latijn 2 uur wetenschappen + 2 uur techniek
2 uur wetenschappen + 2 uur sport 4 uur sport

12 Welke optie kies je ? Afhankelijk van je interesses.
Wie kan je helpen? Je leerkracht van het 6de leerjaar.

13 Enkele uitspraken van leerlingen:
Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, verhalen … ? Dan zal Latijn je zeker niet teleurstellen. Enkele uitspraken van leerlingen: “Niets was zo nieuw als Latijn, al leek het in het begin nog zo op Frans …” “De eerste drie jaar krijg je veel spraakkunst te verwerken. Ik deed dat ontzettend graag, want spraakkunst is puzzelen en logica. Dat vind ik juist boeiend aan Latijn.”

14 dan kies je de optie wetenschappen/techniek.
Wil je graag: experimenteren? werken in een laboratorium? ontwerpen, onderzoeken en ontdekken? dan kies je de optie wetenschappen/techniek.

15 dan kies je de optie wetenschappen/sport.
Wil je graag: experimenteren? werken in een laboratorium? je conditie op peil houden? dan kies je de optie wetenschappen/sport.

16 Wil je aan je fitheidattitude werken?
Wil je kennis maken met verschillende sporten? Wil je het voetballen echt onder de knie krijgen? Dan kies je de optie sport. 2 x 2 uur sporten op verplaatsing

17 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze
B stroom: 1B 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze

18 28 uur voor alle leerlingen
1 uur: Aar, MO, Ges 2 uur: LBV, Frans, LO, NW, PO, 4 uur: Wiskunde 5 uur: Nederlands 6 uur: Techniek

19 4 uur keuze 4 uur: Sport 4 uur: Techniek

20 A stroom Traditioneel Methode ‘t

21 Leerproces meer in eigen handen zelfstandig Leraar wordt coach
Methode Leerproces meer in eigen handen zelfstandig Leraar wordt coach 3 kernleerkrachten/7vakken/18 lesuren Blokuren Wisselend rooster Vast lokaal

22 Leerinhouden, waar mogelijk, verwerkt in thema’s, projecten
Methode Leerinhouden, waar mogelijk, verwerkt in thema’s, projecten Vakoverschrijdend: per jaar een aantal projectweken/halve weken Vrije werkruimte Klasoverleg (extra uur)/ Leren leren (traditioneel)

23 Traditioneel? Methode? De leerkrachten bewaken de leerplandoelen.
Alle leerlingen bereiken dezelfde eindtermen.

24 ACTIEF LEREN

25 Vaardigheden zijn belangrijk maar er blijft voldoende aandacht voor kennis.
Activerende werkvormen Smartboard bordboek Vaklokalen met multimediaprojector

26 Twee volledig uitgeruste informaticalokalen
Laptops Tablets Elektronisch leerplatform

27 Leerbegeleiding

28 Handelingsplan bij leerstoornissen
Opgesteld door lk. leerbegeleiding Toegepast in alle lessen Leren leren Studiemethode Individuele studieplanning Examenplanning Studiebegeleiding (niet enkel 1ste jaar)

29 Differentiëren en remediëring
Vakleerkracht tijdens de les Vrijwillige basis Opgelegd door de leerkracht Studiebegeleiding na de les Frans Nederlands Wiskunde Wetenschappen

30 Evaluaties Rapporten

31 4 rapporten DW 2 rapporten EX Per vak Cijfer Commentaar Remediëring
Kennis Vaardigheden Vakattitudes

32 Attituderapport Per rapport (DW) 2 attitudes: aangeleerd ingeoefend
geëvalueerd (rapport DW) geremedieerd (attitudevolgklas)

33 Elektronische leeromgeving Smartschool

34 Digitale schoolagenda
Ouders en leerlingen Lk. vullen lesonderwerpen in. Lesonderwerp is steeds gekend. Lesonderwerp is steeds correct ingevuld. Taken en toetsen: opgavemoment /spreiding

35 Skore puntenboekje Ouders en leerlingen kunnen permanent de evaluaties opvolgen.

36 Leerbegeleiding (socio- emotionele)

37 4 jaar intensieve begeleiding Elke leerkracht = groene leerkracht
3 leerkrachten: overleggen wekelijks met CLB zijn aanwezig tijdens klassenraden geven onmiddellijk feedback aan collega’s

38 Ietsje meer …

39 Innoverende aanpak Kleinschaligheid= individuele aanpak Brede betrokkenheid van het team bij het schoolleven Formeel en informeel overleg tussen de leerkrachten

40 Vak- en klasoverschrijdende projecten
Gezondheidsproject Wetenschapsdag Taaldag Gedichtendag Dikke truiendag Sportprojecten (schooloverstijgend)

41 Themanamiddag 1ste graad GWP
Theateravond 2de graad Themanamiddag 1ste graad GWP 1ste graad Zee/Ardennen 2de graad Parijs/Londen

42 Onze leerlingen

43 “Jullie hebben nog een school die met haar leerlingen mag buitenkomen
“Jullie hebben nog een school die met haar leerlingen mag buitenkomen! ” Aan de kinderen van De Veerman “Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar de moed van de leerkrachten die elke dag de moed hebben om met de kinderen door te gaan ondanks hun apenkuren …”

44 Lieve leerkrachten van De Veerman
“Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar jullie leerlingen, hoe ze uit de hoek kunnen komen, lief en oprecht, zorgzaam …”

45 22 februari!


Download ppt "Infoavond 6 februari 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google