Waarom kritisch denken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Examenvoorbereideing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Observeren en rapporteren
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Kennis verbreden en verdiepen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Kritisch denken ‘vertaald’
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Het schrijven van een betoog
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Een beoordeling schrijven
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
5 hulpvragen.
België.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
KRITISCH DENKEN 20 Drogredenen © Kritisch Denken.
Oefening: Gent is vree wijs
1 Introductie Kritisch Denken
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Bronnen en onderzoeksvragen
Ongeschreven en geschreven bronnen
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Antwoorden: Gent is vree wijs
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
De WEtenscHappelijke revolutie
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Drogredenen.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
4 havo Schrijflijn les 5
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Hoe leer je geschiedenis?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Waarom kritisch denken?

WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving. Een student leert best in alle omstandigheden een onderzoekende houding aan te nemen. Afbeelding: https://www.kennisnet.nl/digitale-vaardigheden/21e-eeuwse-vaardigheden/ geraadpleegd op 21/03/2016

KRITISCH DENKEN Neem informatie die je in bronnen vindt, niet zomaar voor waar aan. Analyseer de inhoud en beoordeel de kwaliteit van de bron: Zijn de stellingen waar? Worden er geldige argumenten gebruikt? Wordt er logisch geredeneerd? Is er sprake van vooroordelen? ... Denk ook kritisch na bij wat je zelf schrijft! Via beeld/film illustreren dat bv. Melk drinken gezond is/niet gezond is

KRITISCH DENKEN REDENERING STELLING 1: Waarneming Feit/mening Hypothese STELLING 2 STELLING 3 … STELLING N REDENERING = het geheel van stellingen, hypotheses, waarnemingen, argumenten en bewijzen waardoor je tot een conclusie komt CONCLUSIE REDENERING OF BETOOG De termen worden vaak door elkaar gebruikt

STELLING Feiten: objectief Meningen: subjectief = een bewering waarmee je een redenering opbouwt Soorten stellingen: Feiten: objectief bv.: Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen Meningen: subjectief bv.: Gent is de mooiste stad van Oost-Vlaanderen

OEFENING Kan jij feiten van meningen onderscheiden? Doe de test.

HYPOTHESE = een bewering die je voorstelt als waarheid, maar die je nog moet bewijzen Voorbeeld: "Zone 30 in Gent is veiliger" Dit fenomeen is nog te recent om het als waar aan te nemen, het moet nog bewezen of weerlegd worden.

WAARNEMING = constatering, iets wat men bemerkt Voorbeeld: In vele reisgidsen lees je dat Gent een mooie stad is.

ARGUMENT = wat je aanhaalt om de stelling te bewijzen (bewijsgrond) Voorbeeld: Gent is vree wijs want vele studenten willen hier blijven wonen na hun studies

CONCLUSIE = een samenvattend besluit dat logisch volgt uit je stellingen, argumenten en bewijsmateriaal