Ethiek in de branche social work

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Probleem gestuurd onderwijs
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Professionaliteitsontwikkeling
Media en creativiteit Herfst les 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Medmec 1 herfst.
Wat gaan we leren in groep 5
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Reflectie.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Informatie- avond groep 6
Vaardigheid onderwijs
Het leven geeft te denken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Opdrachten en eindopdracht
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Mondzorg - persoonsgericht
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Inzicht krijgen in Ethiek
Ondernemingsvormen.
Professionele ontwikkeling
Diversiteit en integratie
Agressie op de werkvloer
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Praktijkgericht onderzoek
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Sociale problematiek/crisisinterventies
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Observeren, rapporteren
PIT - Samenwerken Les 3.
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

Ethiek in de branche social work

Duur van de cursus Vier dagdelen van 3 uur ( kan iedere week een dagdeel, liever om de veertiendagen) twee hele dagen van 6 uur per dag. ( minimaal om de veertiendagen) Huiswerk - voorbereiding: lesstof lezen opdrachten maken. - eigen praktijksituatie - groepspresentatie binnen de organisatie (optie) Tijdinvestering per cursist gem. 24 uur totaal

Branche breed en organisatie breed   Een korte cursus voor werkers in de branche socialwork met als doel het ontwikkelen van ethisch bewustzijn in denken en handelen. Te onderscheiden in: bewustwording van het eigen morele referentiekader theorie en methode van ethisch denken en handelen oefenen met praktijksituaties door toe te passen wat geleerd is. Afstemmen en samenwerken

Eindresultaat van de cursus. De cursist toont aan dat zij over een praktijksituatie kan reflecteren op ethische aspecten. De cursist kan op grond van de analyse voorstellen voor handelen formuleren en uitleggen waarom zij deze stappen wil zetten, beoogde doel. De cursist beschrijft in een evaluatieverslag wat deze cursus haar persoonlijk opgeleverd heeft aan kennis en vaardigheden.   Optie: Voorstel voor een presentatie aan het werkveld.

Professionele verantwoordelijkheid Organisatie Beroepsgroep/ collega’s cliënt/mantelzorger   Medewerker Beroepsbeoefenaar Persoon Functionele Beroepsmatige Persoonlijke Verantwoordelijkheid verantwoordelijkheid verantwoordelijkheid

Een ethische reflectiemethode van afwegen: De methode die wij gaan gebruiken bestaat uit drie te onderscheiden invalshoeken: emotie/intuïtie feiten waarden en normen Waarom deze drie stappen? Ethisch bewust handelen vraagt om een reflectie vooraf, je oordeelt pas nadat je een zorgvuldige afweging hebt gemaakt.

oefening Lees de casus en maak groepjes van 5 personen en kom met een voorlopige antwoord op de vraag. Schrijf hem op.