Hoe bereiken we jongeren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Advertisements

Marketing Werkgroep 6.
Welkom! Wij zijn Jan Kooijman en René van Kooten.
Nagels Hou jij ook zo van het lakken van nagels?
Het nieuwe solliciteren:
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Altijd online!.
Iedereen gebruikt social media.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Ben jij je eigen databaas?
Operationeel plan DIMAGINI
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Training: Mijn netwerk
Pokémon Go Mediabegrip week
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Social Media & Sport Deel I
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Sociale media.
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
© UNIEK IN DE KLAS.
Sociale Media.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
Big Data.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Big Data.
DESIGN BY TALHA Klas j1a Docent P. Broekhuizen
Kato bruyneels, Lore Driessens
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Social media voor statenleden/politici
5 valkuilen & Tips.
Herkennen en reageren Cyberpesten Les 1 VO 1-2 VMBO BK.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Iedereen in de dramadriehoek
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Bibliotheek en erfgoed
Marketing in sociale media
#Doeslief Mediabegrip week
Power up your fundraising
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Hoe bereiken we jongeren? 6 februari 2018 Michael Elbers

Even voorstellen 14.000 werknemers 300 communicatiemedewerkers Social media team Hoi, mijn naam is Michael Elbers en ik werk bij het social media team van de gemeente Amsterdam. Bij de gemeente Amsterdam werken 14.000 mensen. De gemeente is dan ook de grootste werkgever in Amsterdam. Van die 14.000 collega’s werken er 300 bij communicatie. Ik werk zoals gezegd bij het social media team en ik laat jullie kort zien wat wij als team doen en daarna zal ik jullie de opdracht uitleggen. Mijn collega Suzanne Mol zal 1 van de 2 voorbeelden toelichten. Zij gaat iets vertellen over Appen in het verkeer campagne.

64.872 399.491 16.000 34.791 Het social media team van de gemeente beheert de 4 grootste social media accounts van de gemeente op FB, Twitter, Instagram en Linkedin. Daarnaast hebben grof gezegd 3 hoofdtaken: monitoring, webcare en publiceren. <volgende sheet>

Social media monitoring Met Coosto, social media monitoring tool kunnen we snel een beeld schetsen van wat er in de buitenwereld gebeurt. Zeker op het moment van een crisis wil men snel een beeld krijgen van wat er speelt. Dit doen we oa door het maken van een omgevingsanalyse. Het voorbeeld dat je hier ziet is naar aanleiding van de schietpartij op Wittenburg. Met deze tool hebben we snel een beeld wat media maar ook wat bewoners over een incident zeggen. Maar we kunnen met deze tool ook andere zaken zoals webcare. Hebben jullie een idee wat webcare is? Maken jullie er zelf gebruik van?

Webcare Hier een voorbeeld van zo’n webcareconversatie, in dit geval via Twitter. Deze persoon stuurt ons een foto van fout aangeboden vuil. Mijn collega van webcare antwoord dat ie het doorgeeft, zet het in het interne systeem en de medewerker van de reiniging gaat op pad om het op te ruimen. In dit geval heeft de medewerker ook een foto gemaakt om te bewijzen dat ie het ook echt heeft opgeruimd.

Publiceren Naast monitoring en webcare publiceren we ook. Hier een voorbeeld van het best scorende bericht van afgelopen jaar. Dat gaat helaas over de burgemeester die is overleden. Iemand een idee hoe de nieuwe waarnemend burgemeester heet? Maar naast dit soort nieuws doen we gelukkig ook leuke dingen. Zo hebben we een paar weken geleden tijdens de laatste open dag van de Noord Zuidlijn Instastories op Instagram geplaatst.

Recent zijn er weer cijfers over het social media gebruik in Nederland bekend geworden. Wie van jullie zit er op WA? Wie op FB? (etc.) Volgens het onderzoek neemt het gebruik van FB onder jongeren vooral af, herkennen jullie dit?

Wie van jullie zit er op Pinterest of Snapchat Wie van jullie zit er op Pinterest of Snapchat? Waarom Snapchat en niet Instagram?

- WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube. - Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn. - Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar, ook in het dagelijks gebruik. We verwachten dat deze trend doorzet. - Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Facebook nog altijd sterke positie in leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder.

Voorbeelden Dan nu over naar de opdracht. Als gemeente willen we soms ook specifiek jongeren bereiken. En dat blijkt nog niet mee te vallen. Zeker nu jongeren wegtrekken van de plekken waar wij actief zijn, zoals Facebook. Nu is dat ook niet zo moeilijk te begrijpen. We zijn natuurlijk niet echt sexy. Maar toch moeten we soms jongeren (zij het soms tegen hun wil) bereiken. Twee van die campagnes zoals ik ze nu maar even noem gaan Suzanne en ik kort toelichten. Beide voorbeelden zijn campagnes die lopen of hebben gelopen. Ik zal de jonge mantelzorgers campagne toelichten en Suzanne de Appen in het verkeer campagne.

Jonge mantelzorgers Jonge mantelzorgers zijn diegenen die opgroeien met een zieke ouder, broer, zus, of met een zieke opa en oma, die in de directe omgeving van het gezin woont en die intensieve zorg nodig heeft. Er kan sprake zijn van een lichamelijke ziekte of handicap, een psychische ziekte of verslavingsproblematiek. Achtergrond: De zorg voor een familielid kan leiden tot overbelasting en psychische problemen. Doelstelling: jonge mantelzorgers (tot 25 jaar) wijzen op hulp. Doelgroep: jonge mantelzorgers en mensen in hun omgeving.

#ikzorgookvoormezelf Websites gemeente en partners Video’s (interviews, rap, AT5 item) Facebook/Instagram advertenties Week van de jonge Mantelzorger Op de website van de gemeente staat veel informatie over wat een mantelzorger is, hoe je kunt checken of je een mantelzorger bent en hoe je hulp kunt krijgen. Daarnaast zijn er video’s geproduceerd. Interviews met een aantal mantelzorgers, maar ook een rap van Gizza 5000. Ook voor AT5 is er een filmpje ontwikkeld. Wie kijkt er wel eens naar AT5? TV? Website? Twitter? Facebook? <zijsprongetje> wat doen jij om het nieuws te volgen? Ik ben gewoon benieuwd?

Communicatiedoelstelling Jonge mantelzorgers in Amsterdam zijn zich bewust van dat ze mantelzorger zijn en weten waar ze terecht kunnen met vragen en voor ondersteuning. Professionals, ouders en de omgeving hebben meer aandacht voor het herkennen/bereiken van jonge mantelzorgers en kennen het ondersteuningsaanbod.

Uitdagingen Jonge mantelzorgers kennen de term jonge mantelzorger niet en herkennen zichzelf er ook niet in. Alles wat met ‘zorg ‘ en ‘hulp’ te maken heeft, spreekt de jonge mantelzorger niet aan. Er heerst een taboe op om het onderwerp aan te snijden.

Ook zijn er video’s ontwikkeld waarin jonge Mantelzorgers zich voorstellen. Zij vertellen wat ze doen en hoe ze dat vinden. <video afspelen?>

Nog meer voorbeelden. Bijvoorbeeld van een bannering campagne via google. Maar ook facebook advertenties en Instagram advertenties.

Reacties En natuurlijk kregen we daar ook reacties op. Sommigen positief, sommigen neutraal en sommigen negatief.

De opdracht: analyseer en creëer Evalueer/analyseer de ‘oude’ campagne. Welke elementen zijn goed? Welke elementen zijn minder? Bedenk een nieuw concept. Bekijk de oude campagne. Wat zijn goede elementen, die je bijvoorbeeld terug kunt laten komen of hergebruiken. Maar ook wat zijn de mindere elementen, wat zou je weglaten?

En… Wees eerlijk, spreekt de boodschap jou aan? Heb je onderzoek gedaan onder de doelgroep? Durf creatief te zijn.

Bedankt voor jullie aandacht. Vragen?