Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018 Leni Beukema en Charlotte Ellenbroek
Programma Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25-01-2018 15.05 uur Welkom en korte introductie 15.10 uur Pitch per casus (Rotterdam-Zuid, Nijmegen, Dordrecht, Assen, Delfzijl) 16.00 uur Presentatie relevante thema’s nav cross-case vergelijking 16.15 uur Ruimte om van gedachten te wisselen nav de pitches en presentatie relevante thema’s 17.00 uur Slotbijeenkomst 17.15 uur Afsluiting en hapje & drankje Input van innokring nodig wat betreft opzet en aanpak slotbijeenkomst. Voor wie relevant?
Pitches Rotterdam-Zuid, Nijmegen, Dordrecht, Assen, Delfzijl
Cross-case vergelijking: relevante thema’s Leni Beukema en Charlotte Ellenbroek
Opzet Opvallende zaken uit pilots Uitvoering Organisatorische kaders Beleid en strategie
Uitvoering Over afstemming gesproken De gang van de klant door twee organisaties MAX-WW trajecten: Selectie en classificatie Transformatie Uitstroom WW Instroom Bijstand
Uitvoering Werving en classificatie vanuit klant Vanuit einde WW vrijwillige deelname voor klanten Bijstand als onaantrekkelijk perspectief werkt activerend In WW-periode geen harde verplichting, dwang of sanctionering t.a.v. oprekken zoekgedrag Van nadruk op rechtmatigheid van verzekering naar nadruk op doelmatigheid van voorziening
Uitvoering Werving en classificatie vanuit organisatie Zicht op klant Goede voorselectie Geen vervuilde bestanden: focus op mensen die daadwerkelijk in bijstand komen Verschillende doelgroepen onderscheiden Onderscheid groep -3 en – 6 maanden Einde WW-klanten en ‘laaghangend fruit’ Mensen met arbeidsbeperking in apart team
Uitvoering Transformatie Gezamenlijke visie geeft eenduidige benadering Mindset klant: contact gericht op activering en zelfredzaamheid Vaste contactpersoon in laatste WW-periode Veelvuldig contact (wekelijks) via verschillende kanalen
Uitvoering Transformatie Afstemming tussen vacatures en werkzoekenden accountteams werkgeversservicepunten (UWV en gemeenten) uitzendbenadering bemiddelen naar bestaande vacatures matchers of jobhunters dicht bij klant en klantregisseur brengen vergroot de uitstroomkans Droombaan en broodbaan Mensen uit sectoren met arbeidsoverschotten bewegen naar banen met tekorten
Uitvoering Transformatie (backstage) Informatiesystemen ontsluiten Bij elkaar binnenkijken Privacy klanten Tussensysteem maken Persoonlijk contact uitvoerenden voor overleg Max-WW functionaris Max-WW team Anders: ken je collega Vaardigheden coaches Balans rechtmatigheid/ doelmatigheid Methodisch, kennis arbeidsmarkt, omgaan met complexe problematiek
Uitvoering Uitstroom uit WW Administratie bijhouden Bossche model werkt Preventie voor gemeenten
Uitvoering Instroom in Bijstand Intake overnieuw geen formele overdracht gegevens informele overdracht helpt De landing wordt wat zachter Activerende werkintake als voorschot op inkomensintake
Organisatorische kaders Schaalgrootte klein: men kent elkaar, makkelijker afstemmen groter: zelfde grenzen als UWV Lokale gemeentelijke organisaties en landelijk UWV Lokale initiatieven wachten op landelijke beleidsontwikkeling UWV of passen daar niet in Als men op regio-niveau elkaar kan vinden is dat van groot belang: enthousiast middenkader is voorwaarde Bottom-up werken is effectief
Organisatorische kaders Uitwisseling professionals Detachering vanuit gemeente bij UWV Tussen organisaties een team Bij gemeente schuift iemand van UWV aan Overleg over klanten als zich dat aandient Teamwork Gezamenlijk team bevordert gezamenlijke visie en aanpak Teamtargets Wens om te werken met caseload en target Samen op een plek (Nijmegen) nog geen garantie op samenwerking; wat werkt?
Organisatorische kaders Instrumenten uit Bijstand ook inzetten bij Max-WW Privacy als bottlenek Uitwisselen van gegevens makkelijker bij detacheringen Wijze van verantwoording Resultaten uitstroom vastleggen in Max-WW periode Targets of niet Convenant of niet
Beleid en strategie Belang gemeenten bij preventie groot. Preventie en prikkels zijn voor hen centrale begrippen UWV enthousiast bij positieve resultaten uitstroom Gemeenten financieren detacheringen Uitvoering heeft baat bij rust gemeentepolitiek (in ieder geval) en steun bij experimenten Max-WW (liefst) Rol arbeidsmarktregio verschillend
Aanwijzingen voor implementatie fitting practices Innovatie is vooral draaiend krijgen van een keten en niet zozeer nieuwe instrumenten Operationeel beginnen met vraagstukken vanuit primair proces creëert afstemming Appel op professionele trots van uitvoerenden Inbedding en borging door lerende aanpak met kwaliteitsmetingen bespreken casuïstiek versterken informele afstemming
Leni Beukema l.m.beukema@pl.hanze.nl Charlotte Ellenbroek c.l.ellenbroek@pl.hanze.nl Piet Verstegen Piet.Verstegen@INHOLLAND.nl Peter Rambags Peter.Rambags@han.nl Karin Engbers c.m.g.engbers@pl.hanze.nl