Resultatenrekening prognose Gebaseerd op marktonderzoek en financiële gegevens uit openingsbalans
Resultatenrekening In deze prognose vinden we een overzicht van kosten en opbrengsten Kosten links (debet), opbrengsten rechts (credit) Opbrengst – inkopen = brutowinst Brutowinst – overige kosten = nettowinst Let op: nettowinst moet belasting nog af!!! Alle bedragen excl. BTW
Resultatenrekening de opbrengsten (credit) Opbrengsten worden opgevoerd als OMZET Omzet altijd excl. BTW Omzet kan bestaan uit; - verkocht product en/of - gewerkte uren bij dienstverlening Bij startend bedrijf zal bij positieve ontwikkeling omzet elk jaar groeien. omzet op basis van je marktonderzoek, welke realistisch is, en onderbouwd in hfdst. marketing omzet= verwacht aantal product/uren X verwachte prijs
Resultatenrekening kosten (debet) 1 Inkoop Gereed product of verbruiksmaterialen om een product of dienst te kunnen leveren. Alle inkopen excl. BTW Inkoop is in detailhandel gemiddeld 40% van de omzet. (verschilt per branche) Inkoop bij dienstverlener gemiddeld slechts 20% van omzet (verschilt per branche) Tip: zoek branchegemiddelde op!
Resultatenrekening kosten (debet) 2 Huisvestingskosten: o.a. huur, gas, water, licht, stroom, gemeente belasting. Bij een gebouw in eigendom alleen de bijkomende kosten opnemen. Personeelskosten: Alleen als je betaald personeel in dienst hebt. Eigen uren tellen niet mee. Autokosten: benzine, belasting, onderhoudskosten Promotie/reclame: website, bestickeren, visitekaartjes, flyers, overige reclame. Reclamekosten gemiddeld 2% van de omzet
Resultatenrekening kosten (debet) 3 Algemene kosten: valt onder administratie, telefoon, abonnementen/contributies en verzekeringen Overige kosten: hier kunnen onvoorziene kosten onder vallen Rentekosten: daadwerkelijk betaalde rente op leningen (bank, familie), krediet bank en crediteuren. Rente per lening/krediet op jaarbasis Totale rente op jaarbasis in resultatenrekening opnemen. A.g.v. aflossingen daalt normaal het rentebedrag over uitstaande leningen Berekening rente op krediet baseren op gemiddeld opgenomen bedrag in een jaar
Resultatenrekening kosten (debet) 3 Afschrijvingen: jaarlijks wordt de waardevermindering van vaste activa genoteerd onder afschrijvingskosten. Afschrijven op pand (alleen eigendom), verbouwing, goodwill, auto, inventaris en machines. (berekening voorgaande PP) Afschrijvingstermijn verschilt, rekening houden met restwaarde: Gebouwen in eigendom 20 jaar Verbouwingen (ook in huurpand) 5 jaar Machines, gereedschap, inventaris 5 jaar Auto nieuw 8 jaar, auto gebruikt 5 jaar Computer 3 jaar Afschrijvingen lopen vaak gelijk met vereiste aflossingen op leningen
Resultatenrekening kosten (debet) 4 Resultatenrekening afsluiten Totaal credit = totaal debet Evenwicht!!! Uitgaande van een winstgevend bedrijf zal de telling kloppend gemaakt worden met de berekende winst = omzet – totale kosten Winst vermelden aan debetzijde resultatenrekening. De berekende winst noemen we nettowinst. De ondernemer van eenmanszaak betaalt hierover nog inkomstenbelasting
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Balans Debet Credit________________ Vaste activa Eigen vermogen 23.000 Verbouwing 5.000 vreemd Vermogen Lang Inventaris 8.000 banklening 5 jaar 10.000 Machines 6.000 Vreemd Vermogen Kort Bedrijfsauto 8.000 Krediet Bank 6.000 Vlottende Activa Crediteuren 1.000 Voorraad 2.000 Voorfinanciering BTW 6.000 Debiteuren 2.000 Kas 3.000 ______ ________ Totaal 40.000,- 40.000,-
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Prognose resultatenrekening Kosten Opbrengsten Inkoop 60.000 omzet verkoop 150.000 Huisvesting 9.000 Personeel 1.000 Autokosten 4.500 Promotie/reclame 3.000 Algemene kosten 2.000 Rente lening/ krediet 1.000 Afschrijvingen 5.000 WINST 64.500,- _______ _________ Totaal 150.000 150.000
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Toelichting bij resultatenrekening Omzet: berekend uit marktprognose € 150.000 Inkoop: aanname detailhandel 40% van omzet= € 60.000 Huisvesting: huur 12x 500= 6000 gas, water, stroom, gem.belasting: 12x250= +3000 9.000 Personeel: incidenteel ingehuurd oproep 1.000 Auto: benzine, onderhoud, verzekering, belasting 15.000km. X € 0,30/km.= 4.500
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Toelichting bij resultatenrekening vervolg Promotie/ reclame: aanname 2% van omzet 2% van 150.000= 3.000 Algemene kosten: administratie 500 telefoon 500 verzekeringen + 1000 2.000 Rente: lening € 10.000 x 4%/jaar= 800 krediet € 6000, gemiddeld opgenomen 2000 2000 x 10%/jaar = +200 1.000
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Toelichting bij resultatenrekening vervolg Afschrijvingen: Aanname alles afschrijven in 5 jaar, loopt gelijk met aflossing lening Af te schrijven bedragen = aanschafwaarde – restwaarde Investeringen; verbouwing 5000, restwaarde 0, afschrijving per jaar 1000 inventaris 8000, restwaarde 0, afschrijving per jaar 1600 Machines 6000, restwaarde 0, afschrijving per jaar 1200 auto 8000, restwaarde 2000, afschrijving per jaar + 1200 totaal afschrijving op resultatenrekening €5000
Voorbeeld Resultatenrekening uitgaande van openingsbalans pp6 Toelichting bij resultatenrekening vervolg Winstberekening Zorgen voor evenwicht, totaal credit = totaal debet= €150.000 Vervolgens alle kosten optellen € 85.500 Winst = 150.000 – 85.500 = € 64.500,- De hier berekende winst is de nettowinst. De ondernemer betaalt hier ongeveer 35% inkomstenbelasting over. Datgene wat daarna overblijft is beschikbaar voor Privé-uitgaven. Bij voorkeur niet alles privé uitgeven, zodat wat overblijft voor toevoeging Eigen Vermogen