Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom nieuwe leerlingen!
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
3-jarigen in het basisonderwijs
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Opleidingsinfrastructuur
Oriëntatie 1-Zorgroute
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Pass’t Montessorionderwijs ?
2. Eduscrum als activerende didactiek
Professionele zorg van Palet
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
23 september 2014.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Geïntegreerde schoolverbetering
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
De veranderende rol van de IB
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Nelleke Gruijters Paul Ram
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Naar een typologie van scholen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer

Programma Proces vanuit perspectief directie Vanuit de Interne begeleider Vanuit de leerkracht in de klas Afronding

Vooraf Korte historie Mijlpaal OGO school Rol IB Schoolorg, cluster en directie Groei aanpassen organisatie veranderingsprocessen

Invloeden 1e POP 1999 2005 Opleiden in de school. Wet BIO en SBL Ontwikkelgroepen Open, veilige cultuur

Onderzoeksvragen Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?

Verbinding Eigenaarschap Faciliteren Motiveren Cyclisch model Jaarlijkse gesprekkencyclus

Knelpunten 40 verschillende POP’s POP<->SOP POP in clusterontwikkeling. Hoe sluit je aan bij de eigen vragen van de leerkrachten? begeleiding

Historie onderzoek 1 Ontwikkelgroep, breed perspectief Keuze thematiseren fase 2 Studiedagen;  november 2008/2009 Externe begeleiding Activiteit Kansen tot verbetering fase 2 Leervraag individueel/clustervraag Rode draad; Verbeteren leesonderwijs

Historie onderzoek 2 Koppeling bekwaamheidsdossier /gesprekkencyclus. Mei 2010 clusters presenteren/vieren EvaluatieAanpassing cyclus; Themajaarplanning/externe begeleiding 1 thema Mei 2011 studiedag; nieuw sop

En verder…. Nascholing afstemmen Proces noteren in POP map POP gesprek met directie Evalueren en nadenken over vervolgontwikkelpunt voor cluster

Rol van de directie Planning, koppelen aan themaplanning. Faciliteren IB, Scholing IB procesbegeleiding. Cultuur Rollen Totaal overzicht houden Feedback geven en leiding nemen.

Denken, delen uitwisselen Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:

Rol interne begeleiding Vertrekpunt Schoolontwikkeling. IB & directie & leerkracht. Afstemmen.     

Grondhouding Vraag gestuurd. Leerkrachten autonoom.

Aan de slag De studie dag Wat willen leerkrachten? Welke interventies zijn nodig? Verbonden aan schoolontwikkelpunt.

Coaching De leerkracht krijgt VIB-S ondersteuning. Coaching op maat. Gekoppeld aan de gezamenlijke clustervraag. Inhoudelijke bouwbijeenkomsten. Video

VIB-S Onderwijsbehoeften worden in kaart gebracht. Mogelijk secuur af te stemmen op ontwikkeling van leerlingen & leerkrachten.

Samenhang De zone van naaste ontwikkeling van de leerkrachten & kinderen. Woordenschat ontwikkeling & spelbegeleiding. De nascholing De Activiteit  & coaching van IB afgestemd.

Rol interne begeleiding Resultaat De leerkracht eigenaar schoolontwikkeling. De schoolontwikkeling & dagelijkse praktijk. Nascholing & coaching beklijft.

Vervolg HOREB digitaal

Denken, delen uitwisselen Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:

Rol van de leerkracht Proces. Startpunt was ‘roerig’! POP - SOP  Persoonlijk Schoolontwikkelpunt

Aan de slag Samen. Thema “De tandarts”. De nascholing & ib/clusterbijeenkomsten dagelijkse praktijk.

Vragen Waar lopen we tegenaan? Nascholing; welke nascholing hebben wij nodig? VIB-S begeleiding, wat hebben wij nodig?

VIB-S Op persoonlijk niveau was VIB-S begeleiding. Op bewust niveau vaardigheden inzetten; wat hebben de kinderen nodig? Zicht op de actuele en naaste ontwikkeling van kinderen. Gericht inplannen van vervolgactiviteiten. video

Vervolg Nascholing vervolgd, verder met HOREB/digitaal. Structurele bijeenkomsten met cluster 1 / 2 (themavoorbereiding, tussentijdse evaluaties, delen/uitwisselen) VIB-S traject wordt vervolgd. B-gesprekken staan gepland.

Wat levert het op? Een werkwijzer Inspiratie (zie werk kinderen) Plezier/enthousiasme/saamhorigheid Persoonlijke ontwikkeling  (POP map) Zicht op kwaliteit van collega’s (zie eindproduct Ilona Groep 3)      

Delen van kennis/kwaliteiten Stukje bij beetje meer eigenaar worden van de schoolontwikkeling.     

Denken, delen uitwisselen Bedenk Bespreek in tweetallen Wissel uit:

Afronding Zicht op de doelen gekregen? Zicht op procescyclus gekregen? Zicht op de rollen en verbinding van de drie geledingen gekregen? Waardevol voor eigen praktijk? www.mijlpaal.eu

Onderzoeksvragen extra Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?