Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Programma Proces vanuit perspectief directie Vanuit de Interne begeleider Vanuit de leerkracht in de klas Afronding
Vooraf Korte historie Mijlpaal OGO school Rol IB Schoolorg, cluster en directie Groei aanpassen organisatie veranderingsprocessen
Invloeden 1e POP 1999 2005 Opleiden in de school. Wet BIO en SBL Ontwikkelgroepen Open, veilige cultuur
Onderzoeksvragen Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?
Verbinding Eigenaarschap Faciliteren Motiveren Cyclisch model Jaarlijkse gesprekkencyclus
Knelpunten 40 verschillende POP’s POP<->SOP POP in clusterontwikkeling. Hoe sluit je aan bij de eigen vragen van de leerkrachten? begeleiding
Historie onderzoek 1 Ontwikkelgroep, breed perspectief Keuze thematiseren fase 2 Studiedagen; november 2008/2009 Externe begeleiding Activiteit Kansen tot verbetering fase 2 Leervraag individueel/clustervraag Rode draad; Verbeteren leesonderwijs
Historie onderzoek 2 Koppeling bekwaamheidsdossier /gesprekkencyclus. Mei 2010 clusters presenteren/vieren EvaluatieAanpassing cyclus; Themajaarplanning/externe begeleiding 1 thema Mei 2011 studiedag; nieuw sop
En verder…. Nascholing afstemmen Proces noteren in POP map POP gesprek met directie Evalueren en nadenken over vervolgontwikkelpunt voor cluster
Rol van de directie Planning, koppelen aan themaplanning. Faciliteren IB, Scholing IB procesbegeleiding. Cultuur Rollen Totaal overzicht houden Feedback geven en leiding nemen.
Denken, delen uitwisselen Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:
Rol interne begeleiding Vertrekpunt Schoolontwikkeling. IB & directie & leerkracht. Afstemmen.
Grondhouding Vraag gestuurd. Leerkrachten autonoom.
Aan de slag De studie dag Wat willen leerkrachten? Welke interventies zijn nodig? Verbonden aan schoolontwikkelpunt.
Coaching De leerkracht krijgt VIB-S ondersteuning. Coaching op maat. Gekoppeld aan de gezamenlijke clustervraag. Inhoudelijke bouwbijeenkomsten. Video
VIB-S Onderwijsbehoeften worden in kaart gebracht. Mogelijk secuur af te stemmen op ontwikkeling van leerlingen & leerkrachten.
Samenhang De zone van naaste ontwikkeling van de leerkrachten & kinderen. Woordenschat ontwikkeling & spelbegeleiding. De nascholing De Activiteit & coaching van IB afgestemd.
Rol interne begeleiding Resultaat De leerkracht eigenaar schoolontwikkeling. De schoolontwikkeling & dagelijkse praktijk. Nascholing & coaching beklijft.
Vervolg HOREB digitaal
Denken, delen uitwisselen Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:
Rol van de leerkracht Proces. Startpunt was ‘roerig’! POP - SOP Persoonlijk Schoolontwikkelpunt
Aan de slag Samen. Thema “De tandarts”. De nascholing & ib/clusterbijeenkomsten dagelijkse praktijk.
Vragen Waar lopen we tegenaan? Nascholing; welke nascholing hebben wij nodig? VIB-S begeleiding, wat hebben wij nodig?
VIB-S Op persoonlijk niveau was VIB-S begeleiding. Op bewust niveau vaardigheden inzetten; wat hebben de kinderen nodig? Zicht op de actuele en naaste ontwikkeling van kinderen. Gericht inplannen van vervolgactiviteiten. video
Vervolg Nascholing vervolgd, verder met HOREB/digitaal. Structurele bijeenkomsten met cluster 1 / 2 (themavoorbereiding, tussentijdse evaluaties, delen/uitwisselen) VIB-S traject wordt vervolgd. B-gesprekken staan gepland.
Wat levert het op? Een werkwijzer Inspiratie (zie werk kinderen) Plezier/enthousiasme/saamhorigheid Persoonlijke ontwikkeling (POP map) Zicht op kwaliteit van collega’s (zie eindproduct Ilona Groep 3)
Delen van kennis/kwaliteiten Stukje bij beetje meer eigenaar worden van de schoolontwikkeling.
Denken, delen uitwisselen Bedenk Bespreek in tweetallen Wissel uit:
Afronding Zicht op de doelen gekregen? Zicht op procescyclus gekregen? Zicht op de rollen en verbinding van de drie geledingen gekregen? Waardevol voor eigen praktijk? www.mijlpaal.eu
Onderzoeksvragen extra Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?