Differentiatie in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
Collectief portfolio groep 3
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Het werken met portfolio
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Differentiëren is te leren
Training digitale didactiek
Jeannette van Nieuwkoop
Beter Onderwijs Nederland
Bijeenkomst September 2015
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst September 2015
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Opbrengstwerken met het 4D-model
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Differentiëren & klassenmanagement
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Differentiatie.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Ontwikkelingspsychologie
Coaching in regioleren
Reken je (niet) rijk.
Vaco’s
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Gepersonaliseerd leren
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Differentiatie in de klas Loes de Jong | Diepteverwerking OSoE 30-11-2017

Programma 15:45 – 15:50 Wie zijn jullie, wie ben ik? 15:50 – 16:00 Differentiatie in de klas 16:00 – 16:15 Lesplannen evalueren in groepjes 16:15 – 16:30 Gezamenlijk bevindingen bespreken

Wie zijn jullie, wie ben ik? Welke opleiding volgen jullie? Als je kijkt naar je stage, waar zou je dan meer over willen leren? Wat hopen jullie hier uit te halen? Wat hoop ik hier uit te halen?

Zone van naaste ontwikkeling Lev Vygotsky (1978)

Waarom differentiëren? Leerlingen verschillen aanleg intelligentie motivatie werkhouding interesses leerstijl metacognitieve vaardigheden sociaal milieu diagnosisch label (ADHD, Autisme, Dyslexie) vakvoorkeuren thuistaal sociale vaardigheden gender gedrag zelfregulatie aandacht zelfstandigheid ouderbetrokkenheid cultureel-etnische achtergrond executieve functies

Differentiatie Een curriculum- en instructiebenadering waarbij docenten inhoud, proces en product aanpassen aan de niveaus, interesses en leervoorkeuren van hun leerlingen. (Carol Tomlinson)

Differentiatie Hoe je als docent je onderwijs vormgeeft. Een curriculum- en instructiebenadering waarbij docenten inhoud, proces en product aanpassen aan de niveaus, interesses en leervoorkeuren van hun leerlingen. Welke stof behandel je Op wat voor manier Hoe evalueer je of en wat je leerlingen hebben geleerd?

Differentiëren = keuzes maken Prof. dr. Eddie Denessen: 1. Doelen van differentiatie Convergent; dezelfde doelen voor alle leerlingen Divergent; verschillende doelen, afhankelijk van leerlingkenmerken 2. Input van differentiatie Cognitieve leerlingkenmerken (prestaties, voorkennis) Niet-cognitieve leerlingkenmerken (interesse, motivatie, leerstrategieën) 3. Vorm van differentiatie Instructie of tempo Werkvormen, opdrachten of toetsing 4. Wie neemt de differentiatie beslissing? De leraar De leerling

Evalueren van lesplan in peergroepjes Bespreek in groepjes van ± 3 studenten gedurende 15 minuten: Welke keuzes heb je gemaakt m.b.t. doelen, input, vorm en wie beslissing neemt? Waarom heb je die keuze gemaakt? Bedenk welke voor- en nadelen aan deze keuze verbonden zitten Wat zou je ander kunnen/willen doen? Bedenk ook hierbij welke voor- en nadelen aan deze keuze verbonden zitten

Bevindingen bespreken Geef kort aan wat je opviel: Waar zijn jullie tevreden over? Wat zijn hier voor- en nadelen van? Wat zouden jullie anders willen doen? Wat zijn hier voor- en nadelen van?

Tot slot: tips & vragen Investeer in het leren kennen van je leerlingen Differentieer je differentiatie

Vragen of opmerkingen? Mag ook later: l.a.h.de.jong@iclon.leidenuniv.nl

Doelen “Wil ik met het onderwijs hetzelfde bij elke leerling bereiken?” Convergente versus divergente differentiatie

Input “Op grond van welke leerlingkenmerken wil ik differentiëren?” Pas op: hokjesdenken, self-fulfilling prophecy Verzamel kennis over je leerlingen

Vorm “Hoe pas ik de didactiek aan op deze leerlingkenmerken?” Niveaugroepen…

Vorm Voordelen Nadelen (Voorbeeld van prof. dr. Eddie Denessen) Klassikale instructie Zichtbaar maken en accepteren van verschillen in de klas Niveau en tempo niet afgestemd op leerlingen Heterogene niveaugroepjes Modeling door “more capable peers” Vaste leerlingrollen (uitleggen, om hulp vragen) Minder uitdagend voor snelle leerlingen Homogene niveaugroepjes Adequaat niveau en tempo Labeling, selffulfilling prophecy risico’s Individueel werk Adequaat niveau en tempo, mogelijkheid om aan te sluiten bij interesse en leervoorkeur van leerlingen Lastig voor ongemotiveerde leerlingen

Wie bepaalt? “Wie neem de differentiatie beslissing?”