Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a 12 september 2017
Doel van deze bijeenkomst Kennismaking Uitwisseling informatie en ervaring Samenwerken en overleggen
Vandaag Kennismaking Inventariseren vragen / opmerkingen Doornemen BPV-gids BPV-opdrachten bespreken Werken aan POP/PAP opdrachten Toelichting Proeve van Bekwaamheid Kerntaak 3 BPV-kennisplein Evaluatie en afsluiting
Kennismaking Wie ben je? Waar werk je of waar loop je stage?
BPV-gids - planning Wanneer BPV 1e 3 weken ma t/m vr Week 39 t/m week 13 (t/m 31 maart): donderdag en vrijdag POK loopt langer door ivm eventuele uitloop! Totaal 59,5 dagen Wanneer evaluatie Tussenevaluatie: in week 50 Direct na de kerstvakantie inleveren + reflectie Eindevaluatie: in week 11 Opdrachten 4 ‘gewone’ BPV-opdrachten Af hebben vóór de kerstvakantie Proeve kerntaak 3 Start na de kerstvakantie Afronding voor het eind van de BPV
BPV-gids algemene zaken E-mailadressen POK ondertekenen, inleveren en in portfolio Vakantie / toetsweken Programma lesstof leerjaar 3 (blz. 11) Presentie bij houden (1x per week laten aftekenen) Afwezigheid tijdig telefonisch melden (BPV en school)
BPV-opdrachten Persoonlijk leerdoel! Alle BPV-opdrachten Oriënteren Uitvoeren Reflectie Bij voorkeur 1 POP/PAP per opdracht. Leerdoelen formuleren (SMART), bedenk eerst waar sta je nu? Aan welke competenties ga je werken (en waarom) Wat heb je daarvoor nodig Hoe ga je het aanpakken? Planning: wanneer ga je wat doen? Bespreek met je begeleider wanneer je welke opdracht kunt/wilt doen Werk eventueel tegelijk aan verschillende opdrachten, houdt dan wel het overzicht!
KT1a Complexe zelfzorgvragen Orienteren: Stap 1 mbv ZZ-boek Stap 2: o.a. observeren Uitvoeren 5 praktijksituaties ZZ-advies 3x medicatiebewaking Als dit niet/weinig voorkomt eventueel één of meerdere situaties uitspelen met assistent Mysteryguest verslag Reflectie Volgens STAR(R) (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie) Probeer echt toe te lichten!!
KT1b Patiëntgerichte ondersteuning Orienteren Ontslagmedicatie, baxterrollen, herhaalservice, overleg? Uitvoeren Recept met minimaal 2 regels van specialist Hoe werken ze, waarom samen, indicatie afleiden Uitwerken 3 ontslagmedicaties en/of complexe recepten (min. 5 regels) Hoe gaat het in de apotheek? Hoe werken de middelen, waar zijn ze voor Minimaal 1 recept met fout/signaal/onduidelijkheid: hoe afgehandeld? 2 situaties medicatiebegeleiding specifieke doelgroepen Herhaalservice of medicatierol uitwerken Werkwijze, protocol, informeren patiënt, wijzigingen? Reflectie
KT1c Voorlichting geven over medische hulpmiddelen Oriënteren Informatie opzoeken over bloedglucosemeters en katheters Uitvoeren Planning themaweken, kun jij ook iets betekenen? Instructies 2x inhalatie (verschillende apparaatjes) 2x diabetes 2x incontinentie-advies Reflectie STAR(R)
KT1d Medicatiebewaking Oriënteren Hoe in de apotheek? Volgens de NAN? Uitvoeren Uitwerken signalen: beschrijven, waarom, wat kan er gebeuren, hoe afgehandeld 10x IA 10x CI 2x dubbelmedicatie Doseringscontroles 10x kinderdosering (verschillende gnm) 5x nierfunctie/hoge leeftijd 4x telefonisch contact met patiënten Reflectie
Het maken van een POP/PAP Kies 1 van de 4 opdrachten waarvoor je vandaag een POP/PAP wilt maken Samen met je (of een) BPV-begeleider
Programma Kennismaking Inventariseren vragen / opmerkingen Doornemen BPV-gids BPV-opdrachten bespreken ------------------------------------------------------------------- Werken aan POP/PAP opdrachten Toelichting Proeve van Bekwaamheid Kerntaak 3 BPV-kennisplein Evaluatie en afsluiting
Proeve kerntaak 3 Uitvoeren van organisatie en professiegebonden taken
Uitvoeren van organisatie en professiegebonden taken: Werkprocessen: Werkt aan deskundigheidsbevordering en professionalisering van het beroep Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg Voert beheertaken uit Voert administratieve taken uit
Competenties Samenwerken en overleggen Relaties opbouwen en netwerken Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Instructies en procedures opvolgen Bedrijfsmatig handelen
Afname Op de BPV-plek 2 beoordelaars (liefst niet eigen begeleider) uit apotheek. GEEN beoordelaar van ROC Samen periode afstemmen en zelf planning (PAP) maken. na de kerst Steekproef
Inhoud Periode afstemmen voor praktisch werk en uitvoeren van de opdrachten Competenties en prestatie-indicatoren aantonen examinatoren observeren Verslag Na afloop van periode (binnen 1 week na proeve) Blijk geven van kennis Prestatie-indicatoren terug laten komen Verslag inleveren bij examinatoren
Werkprocessen en opdrachten Per werkproces een opdracht Omschrijving van het werkproces Wat moet je doen? Verslag schrijven Hoe wordt je beoordeeld Competentie waar je op beoordeeld wordt
Let op! Overlap tussen werkproces 3.3 en 3.4 voorraadbeheer alléén bij 3.3 beschrijven
Reflectiegesprek Na observatie en verslag 15 minuten Beide examinatoren Toelichten / verantwoorden
Beoordeling Beoordeling observatie en verslag Examinatoren beoordelen individueel gemiddelde = resultaat Aantekeningen bijvoegen Denk aan alle handtekeningen Puntentelling
Beoordelingsformulier Vanaf blz. 66 BPV-gids
Kennisplein www.kennispleinbpv.nl Opleidingen apothekersassistent rechts ‘leerjaar 3’ Vraag of opmerking mbt BPV of opleiding? Rechts bovenin: contact Geen extra gegevens/informatie wanneer je inloggegevens hebt. Je kunt dan alleen ook op een andere manier vragen stellen.
Afsluiting Vragen of opmerkingen? Evaluatie Evaluatieformulier