De juiste route naar het juiste doel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Rekenproblemen en Dyscalculie
INTERACTION DESIGN Week 3.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Onderzoeksvaardigheden
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Docentendag
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Leerstijlen KOLB SJM.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Kritisch denken ‘vertaald’
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Thema 2 Periode 1 KOP
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
vakdidactiek pedagogiek
Psychomotorische taxonomie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Oefening met atlas en kaarten
Coping.
Hogere denkvaardigheden
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Rekenspecialist bijeenkomst 2
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

De juiste route naar het juiste doel Taxonomieën De juiste route naar het juiste doel

Leerdoelen stellen Bloom/Krathwohl/De Block/Miller/Romiszowski Een leerdoel is gericht op het bereiken van een gedragsverandering. Een gedragsverandering kan van alles zijn. Iets weten, iets kunnen, iets voelen, iets anders doen, je bewust worden…….. etc. Soorten doelen: Cognitieve doelen Hierbij gaat het om doelen die te maken hebben met het verstandelijk analytisch functioneren. Vaardigheidsdoelen Vaardigheden worden ontwikkeld door middel van oefenen, ervaring opdoen, diverse handelingen Attitude doelen Bij deze doelen gaat het om de houding die de deelnemer ten aanzien van een bepaald onderwerp of handeling heeft Een leerdoel wordt omschreven met werkwoorden die een activiteit uitdrukken.

Bloom/Krathwohl De Block Miller Romiszowski Doelen stellen Bloom/Krathwohl De Block Miller Romiszowski Een leerdoel is gericht op het bereiken van een gedragsverandering. Een gedragsverandering kan van alles zijn. Iets weten, iets kunnen, iets voelen, iets anders doen etc. Gedrag kan worden onderscheiden in: Denken (onzichtbaar) Voelen (deels zichtbaar, maar kan verkeerd worden geïnterpreteerd) Handelen (zichtbaar) Een leerdoel wordt omschreven met werkwoorden die een activiteit uitdrukken.

Taxonomie

Taxonomie Bloom/Krathwohl De Block Miller Romiszowski Biggs Taxonomie is een hiërarchische ordening van opeenvolgende niveaus. In het onderwijs zijn de bekendste taxonomieën van: Bloom/Krathwohl De Block Miller Romiszowski Biggs Taxonomie

Taxonomie is een hiërarchische ordening van opeenvolgende niveaus. DEFINITIE COGNITIEVE ONTWIKKELING Ondanks de complexiteit en verschillende opvattingen binnen dit ontwikkelingsgebied, wordt getracht een definitie te formuleren: ‘De cognitieve ontwikkeling is het mentale proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie’. Oftewel: cognitieve ontwikkeling is het proces van het leren. Op basis van deze definitie valt op te maken dat een aantal factoren van belang zijn binnen de cognitieve ontwikkeling, namelijk het geheugen, de cognitie en de aandachtsfunctie. Het geheugen bestaat uit het proces van het opslaan van informatie en het proces van het terughalen van informatie, cognitie is het toepassen van de mentale processen die gebruikt worden bij het waarnemen, herinneren, denken, redeneren en begrijpen. En tot slot is de aandachtsfunctie (controle over aandacht) een belangrijke functie voor de ontwikkeling van cognitie. Bron: http://www.kijkopontwikkeling.nl/ Taxonomie

De werkwoorden drukken het gedrag uit dat je wilt zien Creëren Analyseren Evalueren Creëren Evalueren Analyseren Taxonomie van Bloom Toepassen Onthouden Begrijpen Begrijpen De werkwoorden drukken het gedrag uit dat je wilt zien Toepassen Onthouden

Competentiepiramide van Miller

Competentiepiramide van Miller weten weten hoe en waarom tonen hoe Doen en zijn gedrag Competentiepiramide van Miller cognitie

Competentiepiramide van Miller

Competentiepiramide van Miller

Competentiepiramide van Miller

Competentiepiramide van Miller

Taakanalyse als centrale activiteit bij ‘instructional design’ Taakanalyse van Romiszowski (1984)

Wat is het eindresultaat waar je naartoe werkt Projectniveau Wat is het eindresultaat waar je naartoe werkt Taakanalyse van Romiszowski (1984)

Curriculum/cursus niveau Concrete doelstellingen en leerinhoud Taakanalyse van Romiszowski (1984)

Concrete instructie bij elke fase v.d. les Taakanalyse van Romiszowski (1984) Lesplanniveau Concrete instructie bij elke fase v.d. les

Het leerproces met de instructie en materialen Taakanalyse van Romiszowski (1984) Leerstapniveau Het leerproces met de instructie en materialen

Taxonomie van Romiszowski

Taxonomie van Romiszowski

Constructive alignment 6. Creëren Hogere orde denken 5. Evalueren 4. Analyseren 3. Toepassen Lagere orde denken 2. Begrijpen 1. Onthouden Voor meer info over constructive alignment van Biggs

Constructive alignment 6. Creëren 5. Evalueren 4. Analyseren 4. Analyseren 4. Analyseren 4. Analyseren 3. Toepassen 2. Begrijpen 1. Onthouden Voor meer info over constructive alignment van Biggs

Constructive alignment 6. Creëren 5. Evalueren 4. Analyseren 4. Analyseren 2. Begrijpen 2. Begrijpen 3. Toepassen 2. Begrijpen 1. Onthouden Voor meer info over constructive alignment van Biggs

Vaardigheid Cognitie/kennis Romiszowski Miller Bloom RTTI 13-7-2015 Reproductie – Toepassen 1 –​ Toepassen 2 – Inzicht Volgens de beschrijving van Docentplus is RTTI een middel om scherp en transparant de vier te onderscheiden cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. RTTI maakt de leerprocessen van leerlingen inzichtelijk. RTTI wordt ook gebruikt om toetsopgaven te classificeren.​ De vier categorieën worden als volgt omschreven. Reproductie (R): vragen die kunnen worden beantwoord op basis van uit het hoofd geleerde lesstof. Toepassing 1 (T1): vragen die gericht zijn op het toepassen van de leerstof in bekende (geoefende) situaties. Toepassing 2 (T2): vragen die gericht zijn op het toepassen van de leerstof in nieuwe situaties. Inzicht (I): vragen waarbij de leerling zelf de context en methode moet construeren om tot een antwoord te komen. ​In het tijdschrift CVOpen verscheen in november 2012​ een artikel over RTTI. Doel van wat je wilt bereiken is bepalend voor de taxonomie die je gaat gebruiken. Om je doel te beschrijven gebruik je woorden uit de lijst van de betreffende taxonomie. OBIT en RTTI e.a. zijn door commerciële organisaties bedacht. Deze zijn gebaseerd op de taxonomie van Bloom/Kratwohl. Vaardigheid Cognitie/kennis Romiszowski Miller Bloom