Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Lees- en Taalproblemen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
QUIZ hoofdstuk 1.
Presentatie Bijeenkomst 3
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Spreekbeurt in groep 4.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Welkom in groep 2!.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
Module 3 Het leven gaat door …
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Breinleren.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Aantekeningen maken en navertellen
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Instructie geven en uitvoeren
Informatie verdraaien
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Voel je wel in je vel !.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 4

Thema van de dag: Serieel ordenen Ordenen in volgorde

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Wat is (serieel) ordenen? Oefenen met ordenen Evaluatie en reflectie. De thuisopdracht voor de volgende keer.

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht luidde: Breng de ordeningstechniek de komende week eens in praktijk. Suggesties: maak een boodschappenlijstje, een dag- of weekplanning doe iets nieuws en breng er volgende week verslag van uit.

De thuisopdracht van de vorige keer. We nemen dezelfde groepjes als de vorige opdracht (groepjes van 3). Bespreek de volgende vragen met elkaar. Spreek af wie de woordvoerder van uw groepje is. Ieder groepje wordt uitgenodigd om de antwoorden op de vragen te delen.

Vragen: Vragen: Je vindt een boodschappenlijstje van een ander in de supermarktkar. Waaraan kun je zien dat dit een categoriaal geordend lijstje is? Ik wil eens wat ordening brengen in mijn CD- verzameling. Mijn vrouw zegt: “goede oefening om dat categoriaal te ordenen!”. Goed idee, maar hoe doe ik dat?

Ordenen Ordenen is belangrijk voor iedereen, niet alleen voor mensen met Parkinson, om overzicht te houden, om het geheugen te helpen dingen gemakkelijker te onthouden, om de grote hoeveelheid informatie, die we dagelijks ontvangen via alle media (radio, tv, krant, enz.) te kunnen ‘behappen’.

Serieel ordenen Bij serieel ordenen sorteren we op volgorde. Bijvoorbeeld gebeurtenissen die achtereenvolgens, in de tijd, zijn voorgevallen. Maar het kan ook in de toekomst zijn. Zoals bij een planning van een reis of een plan van aanpak voor een klus die je moet gaan uitvoeren. Het hoeft niet altijd om ‘tijd’ te gaan. Een kleurenwaaier om een kleur te kiezen bij een verfwinkel is ook serieel geordend.

PAUZE

Even bewegen Onder leiding van Jan

Oefeningen We gaan oefenen met drie soorten opgaven Een oefening met logisch denken Een oefening met ordening van teksten Een oefening met combineren en redeneren

Oefening 1 U gaat van 23 juli tot en met 29 juli op vakantie naar de plaats Rotterdam in Zuid Holland. U verblijft daar in hotel Bellevue. Het hotel ligt aan de Maas, dicht bij het centrum. U gaat met de auto naar de vakantiebestemming.

Opdrachten bij oefening 1 Opdracht groep 1: Maak een lijst van spullen die u mee moet nemen op vakantie. Opdracht groep 2: Maak een overzicht van de uitstapjes die u in Rotterdam kunt en wilt maken. Opdracht groep 3: Stel met behulp van een wegenkaart de autoroute naar Rotterdam samen.

Oefening 2 In het volgende verhaal zijn de zinnen verknipt en in de verkeerde volgorde geplaatst. Geef met cijfers de juiste volgorde van de zinnen aan. Oefening ‘koffiedik’ vindt u ook op bladzijde 27 van uw cursusboek.

Oefening 2 Bijvoorbeeld rond uw vijver, in bloembedden of over de bloembollen die u zojuist gepoot hebt. Ze zullen dan spoorslags verdwijnen. Als katten op die plaatsen gaan krabben, krijgen ze koffiedik tussen hun nagels en daar hebben ze enorme hekel aan. Wist u dat u met koffiedik katten uit de buurt van uw tuin kunt houden? Koffiedik Strooi het koffiedik op die plaatsen in uw tuin waar u beslist geen katten wilt.

Oefening 2, de nummering (4) Bijvoorbeeld rond uw vijver, in bloembedden of over de bloembollen die u zojuist gepoot hebt. (6) Ze zullen dan spoorslags verdwijnen. (5) Als katten op die plaatsen gaan krabben, krijgen ze koffiedik tussen hun nagels en daar hebben ze enorme hekel aan. (2) Wist u dat u met koffiedik katten uit de buurt van uw tuin kunt houden? (1) Koffiedik (3) Strooi het koffiedik op die plaatsen in uw tuin waar u beslist geen katten wilt.

Oefening 2, in de juiste volgorde: Koffiedik Wist u dat u met koffiedik katten uit de buurt van uw tuin kunt houden? Strooi het koffiedik op die plaatsen in uw tuin waar u beslist geen katten wilt. Bijvoorbeeld rond uw vijver, in bloembedden of over de bloembollen die u zojuist gepoot hebt. Als katten op die plaatsen gaan krabben, krijgen ze koffiedik tussen hun nagels en daar hebben ze enorme hekel aan. Ze zullen dan spoorslags verdwijnen.

Oefening 3, uitleg U krijgt een korte tekst, die u goed moet lezen. Na het lezen stellen we een vraag over de inhoud. Daarbij krijgt u 4 antwoorden aangeboden, waarvan er één juist is (multiple choice). Door te combineren en logisch te denken kunt u het juiste antwoord vinden.

Voorbeeld (zie ook blz. 28) Vogels zoeken vaak in de winter al een plekje waar ze in de lente gaan nestelen. Zorg daarom dat er een nestkastje is waar de dieren in de winter naar toe kunnen. Hang het kastje aan een muur of gladde stam van een boom met de opening naar het zuidoosten. Let er op dat er voldoende schaduw is en dat de katten niet bij het vogelhuisje kunnen komen.

Vragen (voorbeeldoefening) Welke zin geeft het beste aan waar het hele verhaal over gaat? Hoe vogels naar nestkastjes zoeken. Dat nestkastjes in de schaduw moeten hangen. Dat vogels in de winter al nestruimte zoeken voor de lente. Dat nestkastjes veilig buiten het bereik van katten moete hangen.

Antwoord: (voorbeeldoefening) Welke zin geeft het beste aan waar het hele verhaal over gaat? Hoe vogels naar nestkastjes zoeken. Dat nestkastjes in de schaduw moeten hangen. Dat vogels in de winter al nestruimte zoeken voor de lente. Dat nestkastjes veilig buiten het bereik van katten moete hangen.

Oefening 3 (oef. 4 blz. 29) Een vrouwelijke python kan wel bijna 100 eieren leggen. Een ringslag legt maar één ei. Veel soorten slangen verlaten de eieren die ze gelegd hebben, maar de cobra blijft opgerold op de eieren zitten totdat die uitkomen. Enkele slangen brengen hun jongen levend ter wereld. Ze dragen hun ongeboren jongen in hun lichaam. Als ze worden geboren, verlaat de moeder hen onmiddellijk en laat ze voor zichzelf zorgen. Het eerste wat deze jongen doen is de huid van zich afschudden.

Oefening 3, vragen Welke zin geeft het beste weer waar het hele verhaal over gaat? Veel slangen leggen eieren. Het uitbroeden van slangeneieren. Hoe slangen jongen krijgen. Jonge slangen voor zichzelf laten zorgen. Je krijgt 2 minuten om met je buurman/buurvrouw over het juiste antwoord te overleggen.

Oefening 3, antwoord Welke zin geeft het beste weer waar het hele verhaal over gaat? Veel slangen leggen eieren. Het uitbroeden van slangeneieren. Hoe slangen jongen krijgen. Jonge slangen voor zichzelf laten zorgen.

Oefening 4 (oef. 8 blz. 31) Pietersen is een echte sportvisser. Hij heeft allerlei soorten hengels en een kistje vol dobbers, vishaken, lood, draad enzovoort. Pietersen is ook lid van een visvereniging. Vaak gaat hij met enkele leden van zijn vereniging vissen. Als Pietersen gaat vissen staat hij altijd vroeg op. ‘s Morgens vroeg bijt de vis het beste, vindt hij. Gisteren stond Pietersen niet vroeg op.

Oefening 4, vragen. Vraag: Ging Pietersen gisteren vissen? Er staat te weinig in het verhaal om deze vraag te beantwoorden. Ja, Pietersen ging gisteren vissen. Nee, Pietersen ging gisteren niet vissen.

Oefening 4, vragen. Vraag: Ging Pietersen gisteren vissen? Er staat te weinig in het verhaal om deze vraag te beantwoorden. Ja, Pietersen ging gisteren vissen. Nee, Pietersen ging gisteren niet vissen. (Hij staat altijd vroeg op als hij gaat vissen en gisteren stond hij niet vroeg op.)

Thuisopdracht We hebben niet alle oefeningen uit het boek kunnen doen. Maar…………Oefenen is belangrijk! Daarom is de thuisopdracht de overige oefeningen alsnog uit te voeren. Oefening 3, blz. 27 Oefening 5, blz. 29 Oefening 6, blz. 30 Oefening 7, blz. 31 Blijf ook oefenen met alle ordeningsmogelijkheden in uw dagelijkse leven, door bijvoorbeeld steeds te plannen.

Afsluiting Wat is er vandaag zoal aan de orde geweest? Wat vond je voor jezelf het belangrijkste? Welke conclusie heb er voor jezelf aan verbonden?

(associëren, visualiseren, mindmapping) Volgende bijenkomst Het thema van de volgende bijeenkomst wordt: Ordenen (associëren, visualiseren, mindmapping)

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman