Direct 3. Direct Marketing Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Crossmedia Strategie en concept.
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Communicatie met de achterban
Marketingplanning en -strategie
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
 QI&feature=related QI&feature=related.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Cross Media.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Cross Media.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Een dialoog met klanten opbouwen
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Communicatieplan.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
4. Online strategie Internet scorecard
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Pitch Sell it Mobiele escape room Team 17.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
marketing Projectgroep 7. Eén van de meest gebruikte Gratis tot s en mail adressen Maken van templates Resultaten meten Mails.
Communicatie is de basis
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Inbound marketing en bloggen
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media 07/08/2018 Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3

Programma van vandaag College: 07/08/2018 Programma van vandaag College: Direct marketing media & de DM-Kubus (Postma, hoofdstuk 4) Communicatieplan deel 2 Practicum Oefeningen Postma hoofdstuk 3 Vragen Postma hoofdstuk 2 Communicatieplan deel 1 bespreken en nakijken

Wiki-talk Alexander Klöpping http://www.youtube.com/watch?v=k0dS541JZ0k

Klantwaardekubus

De vier klantprocessen

07/08/2018 De keuze van het medium Tweede fase marketing = het gebruik van media om het commerciële proces te realiseren Daarom ook wel: direct response media (met dank aan IT) Outbound (org.->klant) vs inbound (klant -> org.) Hulpmiddel: de Direct Marketing Mediakubus

De Direct Marketing Mediakubus 07/08/2018 De Direct Marketing Mediakubus Oefenen in practicum

Direct Marketing Media 07/08/2018 Direct Marketing Media Drukwerk E-mail Websites Mobiele media Radio & tv Interactieve tv On- en offline!

Media en dimensies (Postma) 07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Statisch Dynamisch Gedwongen confrontatie Drukwerk Sms E-mail Vrijwillige confrontatie Direct response commercials websites

Waarom (toch) DM met direct e-mail 07/08/2018 Waarom (toch) DM met direct e-mail Snel en flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Mogelijkheden tot automatisering Lead- en trafficgeneratie Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts

Waarom (toch) DM met direct e-mail En volgens Postma: Kosten laag in vergelijking met drukwerk ‘Landingspagina’ op website zorgt voor uitgebreide responsmogelijkheid Responstijd kort Geschikt voor viral marketing (‘zegt het voort’)

Direct e-mail uitdagingen 07/08/2018 Direct e-mail uitdagingen Concurrentie in de volle mailbox Interesse behouden van de ontvangers Verloop: een deel van het mailbestand wordt inactief of schrijft uit Deliverability: aflevering in de inbox is nooit 100% Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts En: één foutje: imagoverlies! (Jaarboek 2011, Marketingfacts)

Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid 07/08/2018 Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid Kans op attentie klein De map Ongewenst (spambox)

DM: Uitvoeren met drukwerk 07/08/2018 DM: Uitvoeren met drukwerk Briefing Ontwerpen en tekstschrijven Kiezen van een aanbod/premium Opbouwen en selecteren van adressen Testvarianten Verrijkingsgegevens toevoegen Concepten beoordelen, corrigeren, goedkeuren Proefset maken en beoordelen Bestellen en plannen Printen, vouwen, insteken, posten Follow-up (intern, extern)

DM: Uitvoeren met e-mail 07/08/2018 DM: Uitvoeren met e-mail Ontwerpen en keuze format Valideren, verrijken, ontdubbelen Bepalen testvarianten (onderwerpregel, landingspagina, animaties, tijdstip van verzending) Responsemeting inrichten Testen werking onderdelen Verzending volledige oplage (hard bounces, soft bounces) Follow-up

Communicatieplan Situatieschets Communicatiedoelen Doelgroepen Boodschap Communicatiemiddelen Strategie Activiteitenplanning Begroting

E. Communicatiemiddelen Slechts één van de middelen is de DEM! Campagne: welke middelen gaan jullie inzetten? Interpersoonlijk (gesprekken, discussies) Massamediaal (krant, tijdschrift, radio, tv, online, teletekst) Buzz: weinig kosten & opvallend (viral marketing) Hoe prikkel je de zintuigen? Uniek, bijzonder, opvallend

E. Communicatiemiddelen Keuze middelen hangt af van: Doelen Doelgroepen Boodschap Kosten Ervaring Deskundigheid Tijd Voordeel DEM: kost weinig, groot bereik: uitproberen

E. Communicatiemiddelen In jullie communicatieplan beschrijf je (bondig) de campagne waarin jullie DEM centraal staat Maak een doelgroep-middelen-matrix (pag. 79 Werkboek Communicatieplanning) Voeg de activiteitenplanning toe: wie doet wat wanneer (extra kolommen in de matrix)

Deze onderdelen zijn niet volgtijdelijk! Communicatieplan Situatieschets Communicatiedoelen Doelgroepen Boodschap Communicatiemiddelen Strategie Activiteitenplanning Begroting Deze onderdelen zijn niet volgtijdelijk!

Strategie In jullie plan: situatieschets - communicatiedoelen – boodschap - doelgroepen En: tactische vertaling in middelen En: operationele vertaling in activiteitenplanning

Begroting = conclusie Begroting al gedaan bij Remediate Schat grofweg kosten in (budget is € 50.000,-) En … wáárom zou het bedrijf dit uitgeven? Voeg hoofdstuk ‘Conclusie’ toe met: Bondige samenvatting van de door jullie gemaakte keuzes én wat die keuzes (jullie campagne) het bedrijf zal opleveren: nu, morgen en op langere termijn

Practicum

Vragen hoofdstuk 2 Postma functionele organisatie, procesorganisatie, prospects, suspects, de drie M’s, waarneming door de markt, respons, fulfilment, data in de database, klantwaardemanagement, klantpropositiemanagement, klantcontactmanagement, klantkennismanagement, en wie kent de vier organisatieclusters?

Oefening bij de Media-kubus 07/08/2018 Oefening bij de Media-kubus

Media en dimensies (Postma) 07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Hoog, laag of allebei? E-mail Websites Sms Interactieve tv Social media

Media en dimensies (Postma) 07/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Laag - hoog Gemiddeld - hoog laag E-mail Laag - gemiddeld Websites hoog Sms Interactieve tv Social media

Communicatieplan Bespreek in viertallen de communicatieplannen (1e deel) Brainstorm over de doelgroepen en welke middelen die doelgroepen zullen bereiken en welke middelen juist niet

Huiswerk volgende keer: 07/08/2018 Huiswerk volgende keer: Bestudeer Postma, hoofdstuk 4: Tweede druk: Inleiding, 4.1, 4.3 en 4.4 Eerste druk: Inleiding, 4.1, 4.2 (niet 4.2.1) en 4.3