Direct 5. Juridische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie: privacywet
Advertisements

Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
1 Info coaches seizoen september 2011.
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Nieuwe regels, nieuwe plichten De tweede nationale marketing conferentie 10 september 2003 Christiaan Alberdingk Thijm.
The LAW VBI9A4.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
INTERNET het communicatie-instrument voorbij marketing.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
WordPress Les 10.
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Internet het wereldwijde web ontdekken dag 3. Vandaag : e-card versturen (deel 2) oefenen en vragen stellen.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
Toezicht en Handhaving
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Persoonsgegevens en de Wbp
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek.
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Mediawijsheid competentie:
Thema 12 wet en regelgeving
Bronnen en onderzoeksvragen
Mediawijsheid competentie:
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Maarten Peeters 6Handel
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct Juridische aspecten
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Juridische aspecten van een webshop
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Berichten in de media Mediaboodschappen.
KBO en omgaan met privacy
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 5. Juridische aspecten 06/08/2018 Direct E-Mail: 5. Juridische aspecten Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2012, blok 3

Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet 06/08/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet Twee juridische aspecten: Databases Media De Code e-mail Practicum Herhaling hoofdstuk 5 Postma Oefenen met ‘juridische zaken’

Wie is Arnoud Engelfriet 06/08/2018 Wie is Arnoud Engelfriet Zie de site: http://www.iusmentis.com Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit: twee hoofdstukken: 4 en 13 Gratis e-book te downloaden: http://www.iusmentis.com/boek/

Juridische aspect 1: databases 06/08/2018 Juridische aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_14-12-2011 Begrippen: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens (http://cbpweb.nl) Kijk ook eens op: http://www.mijnprivacy.nl

Juridische aspect 2: media & regels 06/08/2018 Juridische aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: OPTA (http://www.opta.nl) Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit Zelfregulering: SRC (http://www.reclamecode.nl) De code reclame via e-mail Wie en wat is DDMA? (http://www.ddma.nl ) Wie en wat is Thuiswinkel? (http://www.thuiswinkel.org)

OPTA, wat is dat? http://www.opta.nl/nl/wat-doet-opta/morgen-wordt-vandaag-bedacht/

Wat is DDMA Dutch Dialogue Marketing Association “DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: e-mailnieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d. 11-12-2012

Artikel 11.7 Opt-in Opt-out Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via e-mail benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en e-mailadres) confirmed opt-in actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagd e-mail de mogelijkheid uit te schrijven ‘passieve’ toestemming spam

Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail 06/08/2018 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail Toestemming voor ongevraagde communicatie

Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen; recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is bij het verkrijgen van het e-mailadres aangeven wat er met dat adres gebeurt hoeft er geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden

verplicht veld: wat gebeurt er mee?

Code verspreiding reclame via e-mail Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig) Reclame via e-mail is: het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten een heel breed begrip!

Code verspreiding reclame via e-mail Geen aparte codes B-to-C en B-to-B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel)

Code verspreiding reclame via e-mail Eisen aan informatie over doel van verzamelen e-mailadressen: bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het e-mailadres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derdenverstrekking.

Overtreden van de code OPTA geeft boetes als het om spam gaat (11.7) College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toetstemming gebruikt worden Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen)

Geen boete maar:

Geen boete, maar:

06/08/2018 19

06/08/2018 Practicum

In drietallen Lees Postma 5, verdeel p.p.: inleiding + 5.1 5.3 5.4 Vat je paragraaf samen en leg uit aan de andere twee (start bij 1, enz). Wat vond je het meest opvallend? In de klas de drie meest opvallende zaken delen

Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens? Zoek na op de site van de HAN Vergelijk met Fontys

Aanvullen communicatieplan 06/08/2018 Aanvullen communicatieplan Voeg een hoofdstuk toe aan het communicatieplan: ‘Juridische aspecten’ Zorg dat alle keuzes die jullie maken m.b.t. de DEM juridisch kloppen en onderbouw ze met de juiste wet- en regelgeving 23